Durf te vragen #6

Dat zeg ik toch ook niet? Volgens mij is het alleen absoluut niet kloppend om over iemand, waar uit het land dan ook, die correct Nederlands spreekt, maar wel met een zachte G of een rollende R of een hele harde G, te zeggen dat die dialect spreekt. Dat is gewoon Nederlands met een accent.

Ik kan heel overdreven Limburgs Nederlands praten, heel zangerig enzo, maar dat is heel iets anders dan het dialect.

4 likes

Het bericht waar je op reageert geeft echt Rotterdams als voorbeeld, en jouw reactie daarop is ‘Dat is een accent, zou ik zeggen.’

Oh hier is het “hier kuj plat proat’n” heheh

4 likes

Haha ja ik heb echt geen idee wat het verschil is tussen accent en dialect, ik doelde puur op de vraag van @Blablabla over wat plat praten is. Ik zou Brabants of een zachte G (‘ons mam’) dan trouwens weer niet onder ‘plat’ praten scharen terwijl dat wel een dialect/accent is

Mijn gehele jeugd heb ik een zwaar Twents accent gehad, terwijl ik onder de impressie was dat ik ABN sprak. Wanneer ik dan bij mijn opa en oma was sprak ik plat, dus echt Twents.

Accent: ik kom uit Enschedeeeeeeeeeeeeeeeeeej. Daar hebben ze booooooooooomen.
Dialect: kom oet Eanske, doar hebb’n ze boom’n (m’n Twents is een beetje rusty inmiddels :rofl: spreek ook al jaren niet meer plat)

13 likes

Wat is plat eigenlijk een vreemd woord he

Plat plat plat

5 likes

Ik heb hier hardop op gelachen. Erg duidelijk!

2 likes

Bestaat dit?

Is dat over de hele voet? Of alleen bij het gedeelte waar de sok niet komt de voet de schoen raakt? En alleen bij kunstof? Of ook bij leer? zoveel vragen. Klinkt vet kut Igg.

Edit: heb het gegoogled. Omg. Sterkte!!

1 like

Heeft iemand een tip voor een goede powerbank? Liefst eentje die zeker 2x vol kan laden. Hij is voor de Vierdaagse dus het moet een wat kleiner model zijn anders neemt hij teveel plek in.

Bekijk MOJOGEAR MINI EVO 10.000 mAh powerbank - De allerkleinste ter wereld - Met snelladen functie op: MOJOGEAR MINI EVO 10.000 mAh powerbank - De allerkleinste ter wereld - Met snelladen... | bol.com

4 likes

Oh ik kan hier 4x mee en heb een iPhone (13)

2 likes

Ligt ook aan je batterijcapaciteit. Mijn batterij is volgens mij 2400 ofzo dus als je dat x 4 doet. Maar je hebt natuurlijk ook stroomverlies enzo. Dankjewel!!!

2 likes

Ik heb deze al een aantal jaar en kan er mijn telefoon zon 3-4x mee opladen:

4 likes

Deze is net zo plat en net zo groot als mn smartphone, weet niet of je het klein genoeg vindt. Werkt wel heel goed, gebruik hem intensief al ruim een jaar schat ik en laadt snel op, en laadt mijn telefoon ruim 2 keer. Samsung Powerbank 10000mAh - Snellader - (USB C) Grijs | bol.com

1 like

Ik had een strandparasolletje met zo’n punt aan de stok die ik met geen mogelijkheid in het zand kreeg. Ik nam zelfs een hamer en een plankje mee om hem in het zand te staan maar zonder succes.

Wat is een fijne parasol om mee te kunnen nemen die je wél echt in het zand (of zelfs gras?) kunt krijgen?

Heb je zoiets al geprobeerd? Mijn ervaring is dat het dan beter lukt om m in het zand te draaien

3 likes

Wij hadden altijd een parasol met een grondboor, maar ik zie dat de decathlon ook een losse grondpen verkoopt. Die draai je eerst stevig in het zand en daarna zet je je parasol erin. Past jouw parasol daar misschien in? Dat zou weer een nieuwe parasol schelen.

https://www.decathlon.nl/p/grondpen-parasol-paruv-oranje/_/R-p-342?mc=8247737

1 like

@hippe @George ah dank jullie wel! Die parasol is inmiddels kapot, dus er moet sowieso een nieuwe komen. Een kijken wat daar dan op/in past.

@George zijn een grondboor en grondpen hetzelfde?

3 likes

Ja! Wij hadden een parasol waar hij al aan vast zat met een draaimechanisme, maar die losse dingen verkopen ze inderdaad onder beide namen zie ik!

4 likes