Durf te vragen #6

Moet je die zakjes dicht tapen? :flushed:

2 likes

Haha ik plak ze met een plakbandje dicht, mede omdat ik ze vaak helemaal kapot open scheur en niet de juiste openingsroute gebruik.

2 likes

Maar bij een retour moeten ze dat zakje toch weer open maken? Ze pakken het toch opnieuw in (en checken of het nog ongedragen en zonder beschadigingen is). Denk dat ze dan niet heel blij zijn met hele ingetapete zakken

1 like

Waar lees jij over ingetapete zakken.

Ik denk dat ze wel een schaar hebben

4 likes

ach, je kent die mensen toch niet en zij jou ook niet? Niets om je voor te schamen hoor. Hopelijk vind je hem thuis ergens of sturen ze hem naar je terug!

2 likes

Ik ben me aan het verdiepen in het (opnieuw) afsluiten van een reisverzekering en vraag me eigenlijk af wat het nut is van het verzekeren van reisongevallen. Je krijgt dan dus een eenmalige uitkering als je blijvend invalide wordt of je nabestaanden krijgen dat als je overlijdt. Maar je kunt thuis in je dagelijks leven toch net zo goed invalide raken of overlijden? Is de redenering hierachter dat de kans hierop groter is als je op reis bent? Maar is dat wel echt zo?

Volgens mij ben je (vooral wanneer je in loondienst bent) al tegen dit soort dingen verzekerd in NL (en wanneer er ook wat in NL gebeurd) je hebt in loondienst meestal wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dus ik denk dat zo’n ongevallenverzekering op reis vooral handig is wanneer je zzp’er bent.

Maar correct me if I’m wrong.

Ik heb korte tijd bij de klantenservice van Zalando gewerkt en daar gebeurde dat ook regelmatig. Wij kregen dan bericht uit het magazijn met een foto en moesten die naar de klant sturen met de vraag of het vernietigd mocht worden of dat het retour gestuurd moest worden.

5 likes

Nee. Dat klopt niet, bekende misvatting! Een ongevallenverzekering keert echt maar ‘weinig’ uit en is eenmalig: een sommenverzekering. Stel je raakt je pink kwijt krijg je meestal eenmalig een paar honderd euro. Het hangt af van het percentage dat je blijvend of functioneel invalide wordt. Als je daardoor niet meer kan werken heb je pech en vangt niemand het gemiste inkomen op als je ZZP bent en anders maar beperkt door UWV. Als je in loondienst bent heb je ook geen AOV. Het UWV is er en je werkgever kan wel een aanvullende dekking bieden (tegen betaling) voor bijv. een gat dat ontstaat als je in de WIA terecht komt (WIA hiaat of excedent). Maar een AOV is niet hetzelfde.

Je kunt ook een gewone ongevallenverzekering afsluiten die niet per se aan een reis gekoppeld is. Maar daar moet je dus weinig van verwachten. Als je komt te overlijden krijgen je nabestaanden soms een bedrag van rond de 20k, eenmalig.

2 likes

Ja precies! Je hebt al een arbeidsongeschiktheidsverzekering dus zo’n ongevallenverzekering is extra maar niet per se nodig. En als je zzp’er bent kun je ook een ongevallenverzekering hebben, maar als je die in Nederland niet hebt, waarom dan op reis wel? De Consumentenbond zegt trouwens dit:

Heb je in het dagelijks leven al een gezinsongevallenverzekering? Dan is deze ook geldig in het buitenland. In dat geval heeft deze module binnen de doorlopende reisverzekering weinig nut.
Heb je normaal gesproken geen ongevallenverzekering? Dan is het de vraag of je deze op reis wel nodig hebt. Bijzondere (risicovolle) sporten en bestaande gebreken en ziekten zijn in ieder geval uitgesloten van dekking. En bij een motorongeval is de dekking vaak lager.

Dus dan ben ik eruit: ik heb deze verzekering thuis ook niet dus zie geen reden om 'm op reis wel te nemen.

edit: @mikselke Dank voor de aanvulling. De ANWB keert trouwens 35.000 uit bij overlijden (reisongevallenverzekering). Wel handig voor m’n nabestaanden om de uitvaart te kunnen betalen, dacht ik, maar ja aan de andere kant krijgen ze dat ook niet als ik in Nederland overlijd. Gezellige gedachten allemaal sorry! :laughing:

1 like

zou je hier mee kunnen sjoemelen als je weet dat iemand op zijn sterfbed ligt door zogezegd op vakantie te gaan?

Haha nee, want het moet gaan om een overlijden als gevolg van een ongeval! Je kan die persoon wel van een klif af duwen natuurlijk.

5 likes

Interessant.

6 likes

Ik heb zo voor het eerst in een miljoen jaar weer een oogmeting voor een bril. Ik heb lenzen en een hele oude bril die ik alleen draag als mijn ogen zijn ontstoken ofzo, nooit dus.

Moet ik mijn lenzen uitdoen? Lenzendoosje ff meenemen? Of doen ze dit gewoon met lenzen in meten?

ik word altijd gemeten zonder bril dus ik vermoed ook zonder lenzen, ik zou voor de zekerheid een doosje meenemen en je oude sterktes opgeschreven om zeker te zijn

2 likes

Ik heb dit vorige week gehad en kreeg het advies om mn lenzen 15min van te voren uit te doen, omdat je ogen anders gaan staan door het dragen van lenzen. Na de controle kon ik ze meteen weer indoen, wel zo handig want dan zag ik ook wat voor bril ik uitzocht :sweat_smile:

Edit: ik zou je bril ook meenemen, die sterkte kunnen ze opmeten en dan hebben ze een uitgangspunt voor de meting. Sterkte van lenzen is namelijk anders.

5 likes

Nee dit moet zonder lenzen, en volgens mij moet je ze ook al een paar uur van tevoren uitdoen, omdat de meting anders niet helemaal betrouwbaar kan zijn

4 likes

hah shit oke ik bel ze wel even! Ik zie dus echt geen steek zonder lenzen en zou niet weten hoe ik veilig daar kom.

1 like

Haha ja ik kwam hier zelf pas achter toen ik met lenzen in verscheen voor een brilmeting en dus weer naar huis kon :person_facepalming:

Hopelijk is er wat op te verzinnen, gaat ook wel een beetje ver om je leven te moeten wagen voor de brilmeting door zonder lenzen de straat op te moeten!