Durf te vragen #6

Maar volgens mij wordt iets anders bedoeld, namelijk een kabinet waar de grootste partij geen deel van uitmaakt, dus dat we nu een kabinet zouden hebben zonder de VVD. Ik denk dat dat wel zou kunnen in Nederland, maar het lijkt me niet iets waar snel voor gekozen zal worden.

Oh, zo! Ja dat kan, al kwam het vroeger vaker voor. Toen had je meestal 3 grote partijen, die met z’n tweeĂ«n een meerderheid konden vormen. Daardoor was het meestal de middenpartij die bepaalde of ze “over links of over rechts” gingen. Bij de Tweedekamerverkiezingen van 1982 (ancient, I know
) werd de PvdA de grootste maar werd het kabinet Lubbers I gevormd, met de VVD.
Meer info: Kabinetsformatie Nederland 1982 - Wikipedia

5 likes

Ja, het was dit dat ik bedoelde! Bij jullie zou bv nu een regering met iedereen die niet VVD is en met elkaar een meerderheid vormen niet snel gebeuren?

1 like

Het gebeurt niet zo vaak:

Dat de grootste partij gaat regeren is geen automatisme | Historiek

Maar op gemeentelijk niveau gebeurt het wel regelmatig.

5 likes

Inderdaad, in gemeenteraden gebeurt het veel vaker, maar soms met heftige gevolgen. In Barendrecht (gemeente onder Rotterdam) werd de grootste (lokale) partij door de andere (landelijke) partijen buitenspel gezet na de een-na-laatste verkiezing. Het kan dus. Maar bij de laatste verkiezingen won de lokale partij met 60% van de stemmen. Nu kan dus niet meer! Vind het zo interessant hoe democratie kan werken.

3 likes

Oh haha yes! Waar ik fractie zei bedoel ik coalitie. Stop de tijd.

15 likes

Er staat nu dat er geeneen trein gaat

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Reizen / Vakantie #2

Wij willen heel graag het NFL (American football) seizoen gaan volgen. Alleen, hebben wij geen tv abonnement, daardoor kunnen we geen ESPN afsluiten. Er is een NFL gamespass, maar dat is €150 en dat zit er even niet in😅Het enige wat ik kan vinden is via Canal digitaal, maar heeft er toevallig iemand een tip? Het liefst voor zo goedkoop mogelijk, haha.

2 likes

IPTV? Rond de 6-7 euro per maand.

nee hoor, het principe is volledig hetzelfde, alleen heb je momenteel twee heel grote partijen op vlaams niveau die federaal niet mee doen omdat de ene partij volledig van participatie wordt uitgesloten en de andere tijdens de vorige legislatuur rap de regering liet ontploffen omdat er schandalen rond hun ministers begonnen op te borrelen.

Op lokaal niveau hebben ze het nu veranderd dat de burgemeester direct verkozen wordt waardoor de grootste partij waarschijnlijk wel altijd in de coalitie zal moeten zitten.

2 likes

Kan iemand dat rode gedeelte verduidelijken? Ik ben nooit op dat station geweest en eigenlijk vraag ik me ook af wat dan een andere manier zou zijn? Stel je komt ergens waar je moet uitchecken en inchecken dan betaal je alsnog niets extra toch?
Ik kan er ook niet op klikken want dan krijg ik de treinen van vandaag (die niet rijden).

1 like

Op Zuid kun je de de roltrap nemen naar beneden maar dan loop je meteen tegen uitcheckpalen, om naar het andere spoor te gaan. Als je met de trap bent kun je naar beneden en weer naar boven, dat gedeelte is meer open. Maar het is een klein station dus je ziet het meteen.

Als met een omweg reist qua kilometers, betaal je wel de volle prijs als je tussendoor uitcheckt. Als je alleen op je eindpunt uitcheckt betaal je de km’s van je beginpunt en eindpunt, zonder die kilometers via de omweg.

2 likes

Op Zuid zijn er inmiddels toch ook geen roltrappen meer?

2 likes

Ooo hier stond ik niet bij stil, dan snap ik het nu. Dankjewel!

Mijn vriend wil per se naar de Floriade in Almere en heb echt lange tijd al niet zo ver met de trein gereisd in NL.

4 likes

Oja dat zouden ze idd doen, ben al sinds de zomer niet op Zuid geweest!

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Fietsentopic

Nee klopt, alleen trappen en een lift

3 likes

Ik heb retour afzender op een brief gezet samen met het nieuwe adres en het geadresseerde adres doorgestreept. Nu zie ik in de PostNL app dat de brief weer bij mij bezorgd wordt inclusief een herstel aan geadresseerde sticker. Weet iemand toevallig wat ik verkeerd heb gedaan?

Je moet het oude adres blijkbaar echt met zwarte stift onleesbaar maken, een dunne streep er doorheen werkt niet, dan leest de apparatuur toch dĂĄt adres uit, omdat dat op de logische plek staat. :grimacing: Ook al eens meegemaakt en dit zei PostNL toen.

Edit: of denk je dat ie wel is aangekomen bij dat andere adres, maar daar weer retour is gestuurd?

2 likes