Durf te vragen #6

Hoe onromantisch eigenlijk dat bioscopen gewoon een dvd’tje afspelen en niet zo’n band afspelen. Of gebeurt dat nog wel?

4 likes

Haha nouja normaal speel je dus gewoon een digitaal bestand van de distributeur, alleen als iemand een film aanvroeg die we anders niet konden krijgen werd er een dvd gebruikt.
Ik denk niet dat gewone bioscopen nog projectoren hebben die analoog kunnen draaien maar sommige filmhuizen hebben ze wel nog staan. Er zijn plekken waar ze er ook nog wel eens mee draaien maar dat is niet gangbaar.
Is ook wel een heel gedoe hoor, alleen al het heen en weer gesleep met koffertjes met filmrollen.
Maar het is tegenwoordig niet zo romantisch nee. Het is eigenlijk gewoon een grote computer die de film afspeelt en met een lamp (of tegenwoordig vaak laser) op het doek projecteert.

2 likes

Ah super interessant.

Het is ook heel logisch natuurlijk, maar vooral bij filmhuizen zie ik dan nog echt zo iemand in de projectorruimte voor me haha.

3 likes

Dat deden we ook niet voor de gewone vertoningen hoor maar alleen op verzoek als iemand de zaal wilde huren en een bepaalde film wilde zien. Dan zat er sowieso geen kaartverkoop aan vast maar alleen zaalhuur. En het was een klein filmhuis dus dat zal ook allemaal wel wat informeler geregeld zijn denk ik. Is ook wel een tijdje terug dat ik daar werkte hoor.

2 likes

Ik zocht een oud vakantievriendinnetje op op facebook en zag dat zij “al” (23 jaar) getrouwd is en een baby heeft. Nu weet ik dat zij vrij gelovig waren. Ik zie wel vaker gelovigen die op relatief jonge leeftijd gaan trouwen. Ik vraag mij dan af of zij bij toeval altijd blijkbaar vroeg een geschikte partner vinden of voor de eerste “de beste” gaan en niet geneigd zijn om verder te zoeken? Of koppelt de kerkgemeenschap hen aan elkaar?

2 likes

Wie reist er met de trein veel van/naar utrecht die ik wat zou mogen vragen?

2 likes

:wave:t2:

1 like

Ik! Ik ben heel benieuwd wat je te vragen hebt :nerd_face:

3 likes

Ik regelmatig (vooral savonds/weekend), m’n vriend dagelijks (vaker in de spits). Wat wil je weten?

2 likes

Vaak mag je geen seks voor het huwelijk, dus kies je ervoor om sneller te trouwen, maar je mag ook niet scheiden :neutral_face:
De mensen die ik kende die zo vroeg trouwden waren er wel zelf van overtuigd dat ze bij elkaar hoorden. Maar als je elkaar heel erg leuk vindt en de enige manier om met elkaar naar bed te kunnen gaan is trouwen dan zal het vast ook best vaak settelen voor de eerste de beste zijn.

4 likes

Ik ken ook wel wat stellen die uiteindelijk na vijf jaar huwelijk ofzo gescheiden zijn. Maar inderdaad, scheiden kan ook niet eigenlijk dus als het tegenvalt of als je uit elkaar groeit zit je er wel een beetje aan vast.

Verder zie ik ook wel bij jonge christenen om me heen (vooral op het platteland) dat de jeugdige feestfase eerder begint en ook eerder stopt dan bij niet-christenen. Christenen denken gewoon 5/10 jaar eerder aan settelen ofzo en zijn misschien daardoor ook eerder al bewust op zoek naar ‘de ware’?

1 like

deze!

Historjá - Stygn för Sápmi (2022) - IMDb

1 like

Het verschilt heel erg maar de meesten zijn ook al vrij jong als ze een relatie hebben. Als je dan eindelijk mag trouwen waarom zou je dat niet doen als je al zolang met elkaar rondloopt.

De meeste christenen daten ook heel anders. Toch meer met het idee van is dit iemand met wie ik de rest van mijn leven samen wil door brengen? Naar mijn idee speelt seks niet eens zo’ny grote rol bij vroeg trouwen, het is meer een andere manier van naar het leven kijken en relaties. Dat je een partner gaat zoeken en kinderen krijgt is toch een soort van zelfsprekendheid.

(een grote groep heeft gewoon seks voor het huwelijk. Of doet net van niet maar rekenen dan alle andere handelingen dan penetratie niet als seks, tja. Je hebt ook echt wel een groep die echt geen seks heeft voor het trouwen)

4 likes

Haha ik ook zowel qua reizen als nieuwsgierigheid

3 likes

Ha al die reacties! Ik dacht als ik het hier vraag reageert er geen hond, want saai en onnozele vraag maar wel belangrijk voor mij en de toekomst van mijn werkende leven :nerd_face:
Maar hoe is het nu in de treinen in de spits (in de randstad en vooral dus Utrecht)? Is dit net als voor corona? Veel staan, hutje mutje en volle coupés en perrons? Ik ben handjevol keren naar kantoor gegaan, maar dat was nog redelijk dicht op de lockdowns en dus redelijk lege treinen. (Ik weet dat NS die drukte weerspiegelt in plaatjes, maar ik weet niet hoe druk zij druk noemen…).

@Lemongrab
Dank voor jullie enthousiaste reacties :rofl:

3 likes

Oh ik had iets anders verwacht (wat dan weet ik niet)

Ik kom van een totaal andere kant dan jij dus ik denk niet dat je veel hebt aan mijn antwoord. Ik kan op de heenweg altijd wel zitten iig, maar dat is het startstation. Op de terugweg is het altijd wel drukker maar heb tot nu toe altijd kunnen zitten behalve maandag toen er een trein uitviel. Ik denk wel dat het net is als voor corona en misschien nog wel erger omdat er minder treinen rijden. Maar op mijn traject is het dus wel te doen.

1 like

Als je zonnepannelen hebt en ze hebben het over terugleveren (wat nu dus heel laag is), gaat dat dan over de compensatie die je krijgt voor de kwh (bv je verbruikt 100 en wekt 100 op) of gaat het dan over het overschot (je verbruikt 100 en wekt 150 op, dus die 50)?

Ik reis tussen utrecht en den haag in de spits en het is sowieso altijd druk, maar niet standaard helemaal volgepropt. Hoewel er wel relatief veel gedoe is de laatste tijd qua materiaal dus dan ineens weer 1 zo’n treindeel of is er random een trein tussenuit gevallen (of gehaald?) en is t wel propvol. Voor m’n gevoel is het meer gedoe dan voorheen en dat zou ook wel dat personeelstekort kunnen zijn I guess, maar misschien was dit pre corona wel gewoon vergelijkbaar alleen ben ik dat grotendeels vergeten :sweat_smile:
Edit; meestal kan ik wel gewoon zitten trouwens, maar ik kies ook wel eens bewust voor zo’n klapstoel al in de gang, die zijn meestal niet zo gewild in eerste instantie haha

4 likes

M’n vriend doet Utrecht naar Ams Zuid. Heen is oké vaak (trein staat er vrij lang dus hij is er dan vroeg), terug is drukker en soms staan. Worden nu wel veel treinen gecanceld vanwege personeelstekort op dat traject maar dat is vooral in het weekend en de avond.

2 likes

Het laatste.
Maar als ik in de nacht 50 verbruik en dus niks opwek zit ik op verbruik.
Als ik overdag 50 gebruik in de periode dat het opwekt, bijvoorbeeld 100. Dan heb ik 50 overschot en dat wordt lerug geleverd aan het net en krijg je compemsatie voor.

3 likes