Durf te vragen #7

Ik zit morgen voor het eerst 4 uur bij de kapper. Iemand tips hoe ik die tijd doorkom?

Boek lezen!

7 likes

Tijdschriften of boek lezen, spelletje op je telefoon of eventueel laptop mee voor werk te doen. Misschien ook wat lekkers te snacken mee?

4 likes

Ja, er werd vaak gedacht dat kinderen de talen anders niet uit elkaar kunnen houden, maar dat is niet waar. Kinderen kunnen heel goed meerdere talen van elkaar onderscheiden, ook als ze gemixt aangeboden worden. Maar er is niet 1 goede of foute manier, het is per gezin zo verschillend. Belangrijkste is vooral dat de ouders hun kind geen taal gaan aanleren die ze zelf gebrekkig spreken.

@Luzarl wat bedoel je? Dat is ook een strategie inderdaad.

Dat ze dan thuis geen woorden over school hebben zoals jij zegt

Schoolse woorden leren ze meestal in het Nederlands en het kan voor het kind dan lastig zijn om in bijvoorbeeld Somalisch (ik noem maar even wat) te vertellen aan zijn vader of moeder wat hij op school heeft gedaan als je die strategie te strikt hanteert. Het is dan niet erg om het kind de talen te laten mixen.

Goeie suggesties! :slight_smile: en @lisaanna

1 like

Ons kind groeit viertalig op en dat gaat tot nu heel organisch. We doen opol (one parent one language), maar niet superstrikt, er is een schooltaal en de taal die mijn vriend en ik samen spreken.
Volgens mij is jouw Nederlands uitstekend, en als je vriend en de rest van de omgeving Italiaans zou spreken met je kind, zou je er ook voor kunnen kiezen om 1-op-1 Nederlands te spreken en als gezamenlijke gezinstaal Italiaans te nemen. En afhankelijk van waar je woont is er ook soms een Nederlandse school, dat is geen volledig onderwijs maar een paar uur per week samen lezen, zingen, etc.
Ik kan ook de podcast Kletsheads aanraden, is Nederlands van een Britse onderzoeker aan de Radboud universiteit en volledig gericht op meertalige kinderen.

12 likes

In mijn familie is 2 of 3 talig heel gebruikelijk (Nederlands, Papiamento, Spaans, Engels en Portugees) en de meeste doen 1 ouder 1 taal en de 3e taal wordt op school geleerd. Meestal is het Nederlands, Spaans, Engels of Portugees thuis en Papiamento wordt sowieso op school geleerd. En de ouders van de kinderen spreken 1 taal met elkaar, dus het kan zijn Nederlands samen en met het kind de een Nederlands en de ander Spaans.

Als de kinderen met andere familieleden spreken dan kiezen ze vaak ā€˜natuurlijk’ een taal. Mijn neefjes en nichtjes spreken met mij vooral Nederlands of Engels (ook omdat ik geen Papiamento kan) en met mijn ouders kiezen ze weer vaker Papiamento.

5 likes

Ik gebruik Kruidvat huismerk. Smaken gewoon als hele zoete snoepjes. Klein beetje chemisch wel.

3 likes

Kruidvat heeft ze nu ook voor volwassenen, het zijn wel taaie zoete aldus mijn kind. Die het een hele verbetering vond na de poederige kauwtabletten, die rook je een huis verder nog :wink:

1 like

Die van dagravit! Ik heb zelf normale tabletten maar mijn vriend heeft altijd de gummies en ik neem soms stiekem die van hem omdat ik ze lekker vind. Vrij duur alleen maar wel regelmatig in de aanbieding

4 likes

Haha ik heb wel eens van die vitaminegummies voor haargroei gekocht en in 1 week het hele potje opgegeten omdat ik het zo lekker vond. Dat doe ik niet meer :stuck_out_tongue:

10 likes

Wat zijn de lekkerste pizzabodems -zonder ingebakken tomatensaus- voor de pizarette?

3 likes

Ik heb nu anderhalf jaar een abbo van Yummygums. Ik vind ze heeeel lekker (soms wil ik er meer dan 2 gewoon voor de lekker haha) maar of ze goed werken qua vitamine-boost? Geen idee :sweat_smile:

3 likes

De kauwgummies van kruidvat beauty zijn nu 4 euro per pot. Weet niet of de juiste vitamines erin zitten voor je, maar is de helft goedkoper dan normaal.

1 like

Weet iemand waar je in een fysieke winkel mozartkugeln kan kopen?

Vroeger kon dit bij de Bijenkorf, maar ik heb geen idee of dat nog actueel is. Op de site zie ik ze niet

2 likes

Oh dankje maar die heb ik daar nog nooit gezien! :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik heb ze toevallig vandaag nog zien liggen bij de Hoogvliet, maar geen idee of ze ze bij ieder filiaal hebben.

3 likes