Ik heb twee katten waarvan een kat ook buiten komt. Even een grove schatting van wat ze kosten:
Het droogvoer van mijn katten is nogal prijzig dus ongeveer per twee maanden betaal ik daar zo’n €80 voor, dus zo’n € 480 per jaar. Aan kattengrind zo’n € 200 per jaar (grind komt van de supermarkt). Dan is er nog natvoer a €150 per jaar want dat eten ze niet zo vaak. De dierenarts kost voor de jaarlijkse controle zo’n € 80 per kat inclusief anti-vlooien middel. Maar vooral de onverwachtse bezoekjes inclusief medicijnen zijn prijzig. Vorige week heeft mijn kat een wondje aan zijn poot opgelopen: controle en medicijnen kostte €100. Dan heb ik nog een kat die elk half jaar getrimd wordt: €60 per keer. En als laatste nog aan alles speeltjes, mandjes, extraatjes en als ik op vakantie ga het hotel voor de katten: €800.
Nu kan een heleboel vast ook een stuk goedkoper en katten zijn over het algemeen vaak wat goedkoper dan een hond maar op jaarbasis geef ik nog best wel wat aan ze uit. Ik heb geen verzekering omdat heel veel uit uitgesloten werd maar dan moet je wel zorgen dat je dat geld hebt. En dan nog heel veel eenmalige kosten zoals sterilisatie (€150 per kat) en iets waar je liever niet aan wilt denken maar wat op een gegeven moment komt: de laatste levensfase van je huisdier. Toen een van mijn katten overleed heb ik in een kleine maand € 1000 uitgeven aan alles bij de dierenarts en toen ze uiteindelijk moest worden ingeslapen en ik een individuele crematie wilde kostte me dat ook nog zo’n €500.
En wat ik vergeet de aanschaf: mijn ene kat was gratis want een cadeautje. Mijn andere kat is een raskat en kostte zo’n €800z