Durf te vragen #7

Heel goed gedaan! Vriendin van mij heeft ook in deze situatie gezeten. Wat voor haar helpt is maandelijks x percentage van haar inkomen automatisch over te maken naar een tweede bankrekening (volgens mij spaar) waar ze minder makkelijk bij komt. Als in geen internetbankieren ingesteld.

Dit helpt haar een buffer op te bouwen.

Ze doet nog meer dingen (o.a. app bijhouden hoeveel geld aan wat uitgaat en dan proberen bij te sturen), dus ze blijft wel met geld bezig zijn.

2 likes

Gefeliciteerd! :cheer: :cheer:

Ik raad ook aan met potjes en automatisch overmaken te werken. Ik vind zelf minimaal 3 potjes prettig: de basis spaarrekening, potje voor noodgevallen, potje om uit te geven. De laatste heb ikzelf nog onderverdeeld in meerdere potjes. Oa in boodschappen, vakantie, portemonnee (voor kleding, uitjes, rotzooi), potje(s) voor 1 specifiek spaardoel (evenement/festival, dure winterjas, nieuwe telefoon enz)
Op het potje voor noodgevallen heb ik een maximum doelbedrag ingesteld. Als die vol zit, gaat het het geld wat daar anders in zou gaan naar een ander potje. Van dit potje betaal ik kapotte apparaten en onverwachte zorgkosten. Het maximum bedrag is een bedrag waar ik me goed bij voel het achter de hand te hebben en waardoor ik niet in paniek hoef te raken als de auto gemaakt moet worden.

Ik heb mijn vaste lasten doorgenomen, dit bedrag iets naar boven afgerond en van mijn salaris afgetrokken. Het bedrag dat dan overblijft heb ik in stukjes geknipt en die bedragen gaan automatisch naar de potjes.
Zo’n 2 keer per jaar reken ik alles weer even opnieuw door en pas het indien nodig aan (nu en rond juli)

1 like

Een wachtwoord voor de backup? Kan dit misschien helpen?

1 like

Hi allen met de tips! Wat een goed idee. Ik heb nu een ‘spaarrekening’, die nergens op gebaseerd is. Gewoon wat ik ong. overhoud per maand. De inleg per maand verschilt ontzettend. Goed idee om er iets aan koppelen en ook de basis mee te nemen (dingen die kapot gaan en de kosten voor mijn kat bijvoorbeeld). Nu heb ik geen inzicht, alleen ‘ik heb geen schulden meer’ en ik kan opeens dingen kopen.

1 like

Ik zit even te kijken, je kan dit zelf instellen, ik heb het niet. Dus je hebt het blijkbaar wel ooit zelf ingevuld, misschien helpt dat je met het herinneren van het wachtwoord?

2 likes

Is er bij dit niet zoiets als ‘wachtwoord vergeten’ en dat je een mail krijgt?

En vraag hierbij, als je die wilt beantwoorden natuurlijk, waarom is het erg als je geschiedenis weg is?

Je kan het niet laten generaten door apple. Maar het kan natuurlijk wel dat je zelf een hele ingewikkelde code hebt ingevuld maar dat lijkt me dan best sterk? Kut zeg!

4 likes

Ik moet zelf een keer in de zoveel tijd een (zelf ingestelde) code van invullen om in whatsapp te komen. Misschien is het niet hetzelfde hoor, maar dat zijn in ieder geval 6 cijfers als dat je verder helpt

4 likes

Ik had dit maar dan zonder wachtwoord. Had het niet teruggezet en toen dus een lege Whatsapp (idd heel kut heb gejankt erom haha) maar toen ik de app weer verwijderde en opnieuw installeerde vroeg hij het wel gewoon opnieuw.

Maar whatsapp maakt elke 24 uur een backup die de vorige overschrijft
 dus of je moet het fixen vanavond of je moet whatsapp vanavond weer helemaal verwijderen want anders is je backup weg dacht ik?

Heb je een iPhone trouwens? Heb je dan niet een algehele backup in iCloud staan? Dat doet die van mij ook automatisch elke 24u. Dan kun je die gewoon terughalen naar voordat je whatsapp had verwijderd

2 likes

Oh ja dat snap ik dat is niet hetzelfde als je een kopietje krijgt natuurlijk. Vervelend, ik hoop dat het lukt!

2 likes

Oh lastig, ik snap dat je ook geen risico’s wil nemen. Dan zou de beste optie denk ik whatsapp support contacten, misschien kunnen zij iets voor je doen. Hopelijk krijg je je chats terug, ik zou het ook echt kut vinden als ik dat kwijt zou raken.

Edit: oh ik lees net je laatste bericht dat je dat al aan het doen bent

Nee joh niet dramatisch. Ik ben door een of andere fout een paar jaar geleden mijn chatgeschiedenis kwijt geraakt en dat was echt niet leuk. Gewoon om dingen terug tr lezen maar ook omdat ik WhatsApp regelmatig als zoekmachine gebruik, vet handig haha. Geen bruikbare tips verder maar ik hoop dat je het snel kan fiksen!

@kali is het al gelukt?

2 likes

Bij een Tikkie en een betaalverzoek heb je altijd maar een beperkte tijd dat hij geldig is. Wat zijn andere mogelijkheden waarmee mensen een bijdrage kunnen doen en die oneindig geldig is? Ik weet dat Bunq dat heeft, maar dat heb ik niet :frowning:

1 like

Misschien handig om erbij te zetten welke bank je hebt. Want volgens mij zit er bij Rabobank geen deadline aan verbonden, maar als je daar niet bij zit heb je er niks aan.

3 likes

Ik zit bij ING en Knab!

1 like

Ik ga morgen eind van de middag naar de uitvaart van de grootouder van een vriend. Nu twijfel ik ineens om bloemen mee te nemen, omdat er tijdens het condoleren vanavond diverse stukken van mensen stonden. Wat is hierin gebruikelijk en wat doen jullie?

Op de kaart is overigens niks over een wens voor bloemen aangegeven. Ik kan natuurlijk ook nergens meer een “officieel” rouwboeket vandaan halen, maar de bloemist zou hopelijk nog wel iets passends kunnen maken morgenochtend.

Dat is ‘te ver weg’ voor bloemen, denk ik. Ik zou het iig niet doen, omdat bloemen vaak door naasten worden verzorgd of het moet expliciet in de uitnodiging staan.

12 likes

Bedankt voor jullie snelle en fijne reactie @wipwap en @MevrWillem, ik neem geen bloemen mee. Kaartjes heb ik al verzonden, dat waardeer ik inderdaad ook altijd.

6 likes

Kan beamen dat het perfect werkt met tripper!