Durf te vragen #7

Als het voor een scriptie/opdracht oid is kun je me wel een berichtje sturen hoor, ik weet niet zeker of ik kan helpen maar kan het proberen!

1 like

Alle hulp is welkom, dankjewel!

Mijn zoutlamp geeft wel voldoende licht hoor, zeker niet te weinig licht voor lezen!

Maar omg mijn zoutlamp lekt af en toe dus daarom zou ik het niet aanraden hahah

3 likes

Vraag aan Limburgers. Wat wij vlaai noemen (het gebak), wordt in een deel van Limburg toch vla genoemd?
Hoe noemen jullie dan onze vla, het gele toetje voor na het eten?

3 likes

Pudding. Of gewoon vla en dan noem je vlaai; vlaaaaaaai

2 likes

Waarom lekt mijn zoutlamp? Een echte Himalaya zoutlamp is gemaakt uit 100% zoutkristal en trekt altijd vocht aan. Wanneer de lamp in een te vochtige ruimte staat en zijn aangetrokken vocht niet kwijt kan zal het gaan ‘zweten’. Zo kan het zijn dat je een plasje zout water onder jouw lamp kan aantreffen.

Je mag ze ook niet in een ruimte met katten zetten blijkbaar want die likken zich ongans aan zon lamp

4 likes

Van de rest van de vragen wel?

3 likes

Volgens mij is de logica van veel vragen hier ver te zoeken, maar vooruit; het kwam ter sprake in mijn groep 4.

3 likes

Ik snap het ook niet zo goed, je hoort toch het verschil in uitspraak tussen vla en vlaai?

2 likes

Ja maar ze bedoelt
Als je vla zegt voor vlaai
Hoe noem je dan vla

10 likes

Ohhh. Zo las ik hem niet. Dan is vla inderdaad pudding

1 like

Ik denk dat er iets is misgegaan in de uitleg van @Kameleon - in een deel van Limburg wordt vlaai vla genoemd.

3 likes

:thinking:

3 likes

Ik kende iemand uit regio venray en omstreken die noemde vla dus pap. Dan had hij pap gegeten als toetje, dus vla.

3 likes

Ik noem het allebei vla maar aan de setting weet je wel welke bedoeld wordt.

2 likes

@viking geen domme vraag, ik kende dit fenomeen ook niet en wat gelatelli citeert dus. ik snapte echt steeds niet waarom ik een plasje vond en toen ik googelde kwam ik er dus achter dat dit blijkbaar voorkomt haha zo kut

1 like

Aaaaah, ja sorry! Twee keer vlaai getypt. Daar komt de verwarring vandaan.

6 likes

Maar hoe noemt diegene pap dan als in brinta oid? :eyes:

1 like

En pap als in een vader

8 likes

Ik weet niet of je al bent geholpen maar ik ken dit begrip ook van mijn HBO scriptie. Dus bij theoretisch kader leg je dan uit welke theorie van toepassing is op waar je over schrijft.

Voorbeeld: stel je schrijft je scriptie over een bepaalde lesmethode (je onderzoekt bijvoorbeeld of het een effectieve methode is) dan werk je bij theoretisch kader uit waar een lesmethode volgens de literatuur aan moet voldoen om effectief te zijn, waarop de methode is gebaseerd, of er kritiek op de literatuur is etcetera.

3 likes