Durf te vragen #7

Ja! Je kan dan lenzen uitzoeken die zo goed mogelijk bij je ogen passen, bijvoorbeeld meer zuurstof doorlatend. Ik draag zonder problemen af en toe de daglenzen van de Etos maar m’n (maand)lenzen via de opticien zitten echt veel fijner. En dan niet Hans Anders eigen merk ofzo, maar heb verschillende merken en soorten lenzen kunnen proberen.

Ja zeker! Ik ben heel gevoelig voor de vloeistof waar ze in zitten, dus een aantal vallen al af, omdat de lenzen dan al branden op het moment dat ik ze in mijn ogen doe. En omdat ik vrij “platte” ogen heb, moet ik een bepaalde basiscurve (bc) hebben, om te zorgen dat ze goed blijven bewegen op mijn ogen. Met mijn opticien heb ik een aantal soorten geprobeerd, hij kon van een aantal proefdoosjes bestellen. En ik kwam uit bij een vrij dure variant. Bij de opticien koste deze per oog voor een maand 25 euro. Maar online was het veel goedkoper. Dus ik heb 1x bij de opticien besteld, en daarna online en het ook openlijk aangegeven bij de opticien. Hij begreep het wel, gelukkig.

Er zijn echt veel verschillende soorten en de techniek ontwikkelt ook nog steeds. De daglenzen worden steeds lichter, wateriger, minder uitdrogend, en er is ook keuze. Gewoon vragen aan je opticien of hij met je wil zoeken! Want met dit weer is een lekkere zonnebril echt heel fijn!

1 like

Weet iemand of je bij de Belgische Dominos als je via internet besteld en kiest om het zelf af te halen, je daar dan ter plekke kunt betalen? Of moet dat ook via internet?

1 like

Ik vind dus die van de Etos veel fijner dan van de opticien :grimacing: ik neem aan dat dat gewoon streng gecontroleerd wordt ook toch? Of het veilig is.

3 likes

Hij plaatst meteen de bestelling als ik verder ga. Of althans zo lijkt het. Maargoed neem aan dat als het niet kan en er niet betaald wordt er ook niks gemaakt wordt dus ga het dan toch maar zo proberen

1 like

Het zal ook wel veilig zijn, maar het kan wel slecht voor je ogen zijn als de lens niet goed bij de vorm van je ogen past etc.

1 like

Aaaai toch keertje laten na kijken. Al denk ik de opticien gewoon gaat zeggen; nee die zijn niet goed gaga

1 like

Nee, de opticien controleert namelijk ook (voor een deel) de gezondheid van je oog. Dat mis je als je niet bij een opticien loopt.
Bijv als je oog door je lenzen zuurstoftekort krijgt en je daarvoor vaatingroei krijgt, dat merk je zelf niet gelijk maar kunnen zij wel zien.
Ik zit nu bij een hele fancy optometrist en dat is echt een wereld van verschil!
Maar ik moet daar naartoe omdat ik door water icm contactlenzen een amoebe heb gehad die mn hoornvlies op at. Dat raad ik 100% niet aan.

4 likes

Haha, hier moest ik om lachen “0/10 would not recommend” :smile: Maar wel heftig, zeg! Hoe gaat het nu met je? Kan zoiets überhaupt volledig herstellen?

3 likes

Haha! Ja gaat nu goed! Heeft wel 7 maanden geduurd en heb nog maar 30% zicht aan dat oog. Het is een heel pijnlijke aandoening (continu open wonden in je oog zeg maar) ik kon 3 maanden niet naar buiten omdat ik niet tegen licht kon. En het stomme is dat zo veel mensen niet weten dat ze iets verkeerd doen met hun lenzen. Ik ook niet, deed al 20 jaar douchen, zwemmen etc met lenzen. Maar las gisteren dat je het ook kunt krijgen door je handen niet af te droger voor je je lens inzet.
Daarom vertel ik het hier steeds maar (zullen vast mensen zat van worden, sorry!)

20 likes

Ieeeeeh. Ja ik kom ook 2x per jaar ter controle bij de opticien hoor. Geef ook altijd eerlijk aan dat ik die van Etos fijner vind. Maar nu ga ik twijfelen… toch overstap hahah.

3 likes

Wat merk je daarvan in het dagelijks leven? Corrigeert je andere oog veel?

1 like

Inderdaad nooit geweten, ik heb ongeveer 17 jaar lenzen gedragen en ik nam het ook nooit zo nauw, maar dan mag ik dus van geluk spreken dat het bij mij altijd goed is gegaan. Vooral blijven vertellen erover!

2 likes

@Bennielava Sorry ik hoop niet dat je het vervelend vindt dat ik hierop aanhaak met een vraag, want ik vraag me dus altijd af hoe je harde lenzen moet ontdoen van cleaner als je geen water mag gebruiken. Die cleaner mag absoluut niet in je ogen komen, en met inzet-/bewaarvloeistof krijg je die cleaner er toch nooit af gespoeld?

2 likes

Ik heb een sclera lens in mijn slechte oog, want 30% is te weinig. Met die speciale lens zie ik 70%, dat is goed te doen! Doordat ik zo slecht zag was mijn oog scheel gaan staan (de ogen werkten niet meer samen) daar ben ik aan geopereerd, dus nu zie ik er weer gewoon uit zoals daarvoor. Er is maar een klein verschil te zien tussen mijn ogen.

@Junebug85 ik heb daar speciale ampullen met isotonic sodium chloride solution voor. Die zijn voor eenmalig gebruik. Mijn reinigingsvloeistof neutraliseerd in een aantal uur (ever clean pro is het) maar dan spoel ik het alsnog af met die vloeistof. En mijn bewaarvakje ook.
Edit: had verkeerde naam vloeistof getypt

8 likes

Ik heb nog nooit daglenzen gedragen, maar van de maandlenzen van de opticien werd ik ook niet heel vrolijk.

Maar dan kan het toch zijn dat dat ene merk niet voor jou is? Je kan bij de opticien net zo lang wisselen van merk ed tot je iets hebt wat fijn zit. Ik ben bijv gestart met daglenzen en daarna weeklenzen bij de opticien, maar die bleven bij mij scheuren. Kwam door mijn oogvorm (en manier waarop cilinder werd verwerkt). Ik heb nu dus maandlenzen van een ander merk en die zijn top (draag dus wel altijd lenzen, en bril alleen thuis) maar het meeste is dus wel gewoon gewenning en de rest eventueel een ander merk vragen. Mijn vriend heeft bijv weer 2 weekse lenzen oid.

8 likes

Ja klopt, ik wilde mijn post nog aanpassen na de berichten erna gezien te hebben en toen werd mijn kind wakker en vergat ik het…

2 likes

:anguished: oh wow echt nooit geweten dat het zulke erge gevolgen kon hebben. En alle pijn en onzekerheid over jouw zicht, wat absurd ook een amoebe die je hoornvlies opeet. Merkte je al snel de symptomen of liep je er langer mee door?

1 like

Ja het deed al snel redelijk veel pijn maar had in het begin het meeste last van de lichtfobie. Dat was waarom ik naar de huisarts ging (die het overigens niet kende maar doorverwezen heeft)

2 likes