Maar je bent niet elke dag bezig met auto-onderhoud, wel met de vaatwasser. Als de man zich om de auto en reparaties bekommert en de vrouw om dagelijks schoonmaken en boodschappen, dan is de vrouw toch wel meer uren kwijt dan de man.
Update: ze hebben het geaccepteerd đ„č. Zonder kaartjes dus maar met brief die ik had geschreven om de situatie uit te leggen
Ja, dat klopt ook. Maar het ging mij om de mental load. De vaatwasser in/uitruimen is (imo) geen mental load, maar een afspraak bij de garage inplannen wel. Het gaat me ook niet om hoe de details precies zitten, maar meer dat wij vinden dat de test bij lang niet alles mental load heeft ingecalculeerd waar dat in het echte leven wel zo is
Tot je degene bent die hem elke keer staat uit te ruimen/in te ruimen omdat alles vies is/nog in de vaatwasser staat en je moet koken.
Is juist echt fucking hinderlijk als iemand daar niet over nadenkt.
ja ik begon mijn post ook met de disclaimer dat ik happy ben met hoe de verdeling bij ons is haha.
ik wilde alleen maar zeggen dat naar mijn mening de test wel wat steken laat vallen in hoe het mental load beoordeelt en juist meer mental load moet meenemen in de antwoorden.
Ja terwijl een autoafspraak misschien vervelend is, maar wel sporadisch voorkomt. En bij de standaardbeurten kan je ook gewoon een melding zetten in je telefoon en dan hoef je er x tijd niet eens aan te denken.
maar dit neemt dan toch niet weg dat het wél mental load is (al dan niet een stuk kleiner dan wekelijks boodschappen bedenken). dat was mijn punt, dat de test dat ook als mental load ziet.
De mental load van 20 keer per dag âo ja even de was doen, vaatwasser uitruimen, meteen vieze glazen meenemen, even de planten water geven, eraan denken dat er geen koffie meer is, etc etc etcâ is denk is voor verreweg de meeste mensen ook de grote irritatie als dat bij één persoon ligt. Iets repareren wat stuk is is juist een heel concreet voorbeeld van een duidelijk probleem met een duidelijke actie die je misschien een keer per jaar moet doen omdat je daarop gewezen wordt door een waarschuwingslampje. Terecht dat dat weinig doet voor de mental load verschuiving. Je eigen kappers bezoek plannen of naar de dokter gaan als je poot gebroken is is dat toch ook niet.
Ik wil graag een palette schmink op waterbasis kopen. Is die van Superstar goed of kan ik beter naar een ander merk kijken? Ik las in een review dat iemand nog een tijdje met een rode neus had rondgelopen en daar heb ik niet zoân zin in haha
Klopt, maar niet bij alles.
Zo trekt het wel uit elkaar a) wie de boodschappen bedenkt en b) wie ze doet.
maar niet wie a) wie de garage-afspraak maakt en b) wie de auto daadwerkelijk aflevert.
En jullie hebben allemaal onoverkomelijk gelijk dat het méér mental load is om elke week boodschappen te bedenken/de vaatwasser te beheersen/etc dan om een garage-afspraak te maken.
Maar het ging me om het principe, dat soms wel de mental load en de uitvoering van de taak uit elkaar worden getrokken (bij de boodschappen) en soms niet (bij de auto/reparatiewerk en nog wat dingen). En dat ik daarom vind dat de test wat gefinetuned kan worden. Zéker hoeft het mental load percentage bij de auto minder hard te verspringen dan bij de boodschappen bedenken, maar als je het hebt over mental load, voeg het dan overal toe waar het bij komt kijken.
Als ik de jaarlijkse garage persoon was zou ik er een gepassioneerd pleidooi voor houden iig
Maar echt, dan mag hij slapen in zijn (goed onderhouden) auto.
Dan is denk ik de conclusie dat de boel bij ons voor beide partijen zodanig prettig is verdeeld dat ik hier over nadenk haha.
Ja please vertel mijn huishoudelijke trophy husband niet dat âde administratie altijd doenâ gewoon een excel bestand is
Ik heb dit pallet. Laatst een kind geschminkt als Stitch en alles ging er gemakkelijk af.
Haha sorry maar deze test is toch geen harde wetenschap, het legt wel globaal dingen bloot. En nu zijn de voorbeelden die jij noemt precies de voorbeelden waar traditioneel vaak de man dit doet en ook inbrengt in deze discussies. En hoeveel zou ie moeten verspringen als je misschien een halve dag max kwijt bent aan alles rondom APK vs idd heel veel zaken wekelijks/dagelijks.
Fijn dat de verdeling bij jullie zo fijn is, maar in de praktijk is dit gewoon vaak niet zo.
Ik vind de test ook niet helemaal accuraat (maar goed het is ook geen wetenschap, meer om een indiciatie te geven) maar dan juist de andere kant op. Ik herken wat jij zegt qua ouderwets invullen dan ook niet. Wij komen op 53-47% uit qua taken en 50-50% mental load, maar als ik dan kijk waarbij ik mezelf ingevuld heb dan heb ik mezelf aangevinkt bij een aantal van de taken die heel frequent terugkomen (stofzuigen, rondje door het huis, was etc.) en waar dus ook regelmatig over nagedacht moet worden, terwijl zijn naam staat bij taken die sporadisch moeten gebeuren (auto onderhoud, reparaties etc.). Die test hangt juist net zoveel mental load aan een taak als de APK die 1x per jaar moet gebeuren als aan de was waar ik elke week mee bezig ben. En dan kan je wel zeggen dat is gewoon de was in de machine stoppen maar ook daar moet je over nadenken (bijv. is een sporttenue op tijd gewassen en droog voor de volgende wedstrijd).
Ah die had ik inderdaad op het oog. Fijn om te horen dat die bevalt! Ik heb hem besteld. Wilde het eerst bij de feestwinkel halen, maar het was helaas uitverkocht.
Ik heb niks met deze test te maken want draag 100% van de mentalload in mijn mijn huishouden, maar ik heb deze ooit naar vriendinnen doorgestuurd en die gaven precies hetzelfde aan wat jij nu zegt! De uitslag was bij hun best wel gelijk, terwijl zij taken hadden aangevinkt die veel frequenter gebeurde dan wat hun partner deed (idd ook reperaties).
De uitslag voelde voor hen dus inderdaad niet fair, terwijl dat wel het doel van de test is
Wij hebben filterkoffie op werk. Nu wil ik graag een systeem dat je kan zien wanneer de koffie is gemaakt. Ik dacht aan een flip klok waar je de tijd kan aangeven (zoals een kalender) maar volgens mij bestaat dat niet. Iemand esthetische ideeën?