Durf te vragen #8

Bij mijn supermarkt wel. Ze zijn hier ook wel te vinden bij zo’n afvalstation.

Je kan hier anders eens kijken

https://www.watismijnapparaatwaard.nl/inleveren/

2 likes

Ik heb sinds een paar jaar de Somneo en dat is een van m’n beste aankopen ooit! Zeker wanneer het lang donker is is opstaan nog steeds geen pretje, maar het licht maakt zeker een verschil. De zonsonderdergangfunctie vind ik ook heel fijn voor het in slaap vallen.

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Weg in eigen land

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Kattentopic #4

Ik ben op zoek naar een gelijkwaardige agenda-app als deze. Deze is namelijk voor IOS en ik heb Android, maar het idee van een ‘papieren’ agenda digitaal lijkt me nog fijner werken dan de gewone digitale agenda zoals ze meestal in apps zijn. Iemand een concrete tip? Liefst iets wat er visueel ook nog aantrekkelijk uitziet.

Als het een e-waste bak is wel!

2 likes

Oke onsamenhangende vraag:
In het topic ‘Stel je persoonlijke vraag’ hebben we het wel eens gehad over de mentale belastbaarheid van de partner die (vrijwel) alles regelt omtrent de kinderen (school, sport), cadeaus kopen, vakanties regelen.
Hoe noem je dit? Zijn hier artikelen over?

Als ik het Google krijg ik artikelen over de mentale gezondheid van moeders :o_o:

Mental load.

7 likes

De derde shift?

Bedoel je de mentale belasting (want dan inderdaad mental load, derde shift of “worry work”) of belastbaarheid? Voor belastbaarheid: geen idee helaas :grimacing:

@Lueur Prison Island? Hebben wij met het team gedaan en was echt heel leuk vond ik, qua teambuilding kun je zeggen dat je elkaar op een andere manier leert kennen en samenwerken op basis van ieders sterke en zwakke punten, maar ik vond het ook gewoon goed vermaak. Enige nadeel is dat het niet heel goed toegankelijk is omdat je meerdere steile trappen op moet voor je aan het begin bent (mocht dat voor iemand een belemmering zijn).

1 like

De mental load! Ik vind deze comic altijd goed erover:

9 likes

En weaponized incompetence

3 likes

Dank jullie wel @kryptonite @PiuPiu @Geranium @arcobaleno @MACdonalds

4 likes

Geen artikel, maar deze test over mental load is hier ook vaker gedeeld: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/huishoudbattle/

2 likes

Ik had hier laatst een interessant gesprek over met mijn man. (ter info: bij ons is het zo goed als gelijk verdeeld en we zijn allebei tevreden met wie wat doet en waarom), en we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat de test ook wel wat gaten heeft.

Bijvoorbeeld: bij de vraag ‘‘wie regelt auto-onderhoud?’’ verschuift het mental load percentage helemaal niet, terwijl wij dit ook gedeeltelijk mental load vinden. Je moet niet alleen letterlijk naar de garage, maar er ook aan denken op tijd een afspraak te maken, evt werk iets omgooien enzo. Hetzelfde geldt voor ‘‘wie doet reparatiewerk?’’. Ook daar komt planning vooraf bij kijken. Bij het huis stofzuigen pak je gewoon de stofzuiger op je gebruikelijke schoonmaakmoment, maar bij reparatie moet je wellicht naar de bouwmarkt, bedenken hoe je het wil aanpakken, er tijd voor vrijmaken etc. Daar komt ook mental load bij kijken.

Als je de test super ouderwets invult (dus vrouw boodschappen / man auto en reparatiewerk) dan kom je uit op zo’n 100% mental load voor de vrouw, terwijl dit dus in de praktijk niet klopt.

Zoals gezegd is het bij ons dus gelijk verdeeld, maar volgens de test is de verhouding behoorlijk scheef.

3 likes

Dit artikel heeft mij destijds echt de ogen geopend (in 2016 zat ik zelf in zo’n relatie met een chronische sokken-op-de-grond-gooier):

3 likes

Maar je bent niet elke dag bezig met auto-onderhoud, wel met de vaatwasser. Als de man zich om de auto en reparaties bekommert en de vrouw om dagelijks schoonmaken en boodschappen, dan is de vrouw toch wel meer uren kwijt dan de man.

12 likes

Update: ze hebben het geaccepteerd 🥹. Zonder kaartjes dus maar met brief die ik had geschreven om de situatie uit te leggen :sweat_smile:

5 likes

Ja, dat klopt ook. Maar het ging mij om de mental load. De vaatwasser in/uitruimen is (imo) geen mental load, maar een afspraak bij de garage inplannen wel. Het gaat me ook niet om hoe de details precies zitten, maar meer dat wij vinden dat de test bij lang niet alles mental load heeft ingecalculeerd waar dat in het echte leven wel zo is

Tot je degene bent die hem elke keer staat uit te ruimen/in te ruimen omdat alles vies is/nog in de vaatwasser staat en je moet koken.

Is juist echt fucking hinderlijk als iemand daar niet over nadenkt.

44 likes