Durf te vragen #8

Maar de test bekijkt toch twee dingen: wie het doet en wie er over dingen nadenkt. De mental load gaat dan ook niet om de praktische handeling (in/uitruimen of naar de garage gaan), maar om de planning daarvan en wat die planning mogelijk maakt. Wie van ons doet iets, wanneer gebeurt dat en is er dan voldoende voor iedereen gezorgd? Dan is het toch logisch dat de vaatwasser, iets wat je in een gezin moet plannen als je de dag erna weer wilt kunnen koken, broodtrommels mee wilt kunnen geven etc. velen malen meer mental load oplevert dat eens in het jaar naar de garage. Dat het zelf niet voelt alsof het veel is heeft denk ik meer te maken met dat je een soepel lopende taakverdeling met een overzichtelijke hoeveelheid afwas hebt.

3 likes

Klopt, maar niet bij alles.

Zo trekt het wel uit elkaar a) wie de boodschappen bedenkt en b) wie ze doet.
maar niet wie a) wie de garage-afspraak maakt en b) wie de auto daadwerkelijk aflevert.

En jullie hebben allemaal onoverkomelijk gelijk dat het méér mental load is om elke week boodschappen te bedenken/de vaatwasser te beheersen/etc dan om een garage-afspraak te maken.

Maar het ging me om het principe, dat soms wel de mental load en de uitvoering van de taak uit elkaar worden getrokken (bij de boodschappen) en soms niet (bij de auto/reparatiewerk en nog wat dingen). En dat ik daarom vind dat de test wat gefinetuned kan worden. Zéker hoeft het mental load percentage bij de auto minder hard te verspringen dan bij de boodschappen bedenken, maar als je het hebt over mental load, voeg het dan overal toe waar het bij komt kijken.

Als ik de jaarlijkse garage persoon was zou ik er een gepassioneerd pleidooi voor houden iig

6 likes

Ik vind het juist wel fair dat ie dan niet verspringt want de derde wereldoorlog begint hier thuis als mijn vriend ooit in een huishouddiscussie inbrengt dat hij de auto naar de garage brengt.

@grace ik heb laatst toevallig de auto gebracht en je krijgt daar nog een kopje koffie en koek bij ook. Mijn conclusie: Is gewoon een uitstapje.

23 likes

Maar echt, dan mag hij slapen in zijn (goed onderhouden) auto.

4 likes

Dan is denk ik de conclusie dat de boel bij ons voor beide partijen zodanig prettig is verdeeld dat ik hier over nadenk haha.

Ja please vertel mijn huishoudelijke trophy husband niet dat ‘de administratie altijd doen’ gewoon een excel bestand is

7 likes

Ik heb dit pallet. Laatst een kind geschminkt als Stitch en alles ging er gemakkelijk af.

1 like

Haha sorry maar deze test is toch geen harde wetenschap, het legt wel globaal dingen bloot. En nu zijn de voorbeelden die jij noemt precies de voorbeelden waar traditioneel vaak de man dit doet en ook inbrengt in deze discussies. En hoeveel zou ie moeten verspringen als je misschien een halve dag max kwijt bent aan alles rondom APK vs idd heel veel zaken wekelijks/dagelijks.

Fijn dat de verdeling bij jullie zo fijn is, maar in de praktijk is dit gewoon vaak niet zo.

1 like

Ik vind de test ook niet helemaal accuraat (maar goed het is ook geen wetenschap, meer om een indiciatie te geven) maar dan juist de andere kant op. Ik herken wat jij zegt qua ouderwets invullen dan ook niet. Wij komen op 53-47% uit qua taken en 50-50% mental load, maar als ik dan kijk waarbij ik mezelf ingevuld heb dan heb ik mezelf aangevinkt bij een aantal van de taken die heel frequent terugkomen (stofzuigen, rondje door het huis, was etc.) en waar dus ook regelmatig over nagedacht moet worden, terwijl zijn naam staat bij taken die sporadisch moeten gebeuren (auto onderhoud, reparaties etc.). Die test hangt juist net zoveel mental load aan een taak als de APK die 1x per jaar moet gebeuren als aan de was waar ik elke week mee bezig ben. En dan kan je wel zeggen dat is gewoon de was in de machine stoppen maar ook daar moet je over nadenken (bijv. is een sporttenue op tijd gewassen en droog voor de volgende wedstrijd).

5 likes

Ah die had ik inderdaad op het oog. Fijn om te horen dat die bevalt! Ik heb hem besteld. Wilde het eerst bij de feestwinkel halen, maar het was helaas uitverkocht.

2 likes

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Parfumtopic

Ik heb niks met deze test te maken want draag 100% van de mentalload in mijn mijn huishouden, maar ik heb deze ooit naar vriendinnen doorgestuurd en die gaven precies hetzelfde aan wat jij nu zegt! De uitslag was bij hun best wel gelijk, terwijl zij taken hadden aangevinkt die veel frequenter gebeurde dan wat hun partner deed (idd ook reperaties).
De uitslag voelde voor hen dus inderdaad niet fair, terwijl dat wel het doel van de test is :smiling_face_with_tear:

1 like

Wij hebben filterkoffie op werk. Nu wil ik graag een systeem dat je kan zien wanneer de koffie is gemaakt. Ik dacht aan een flip klok waar je de tijd kan aangeven (zoals een kalender) maar volgens mij bestaat dat niet. Iemand esthetische ideeën?

2 likes

Klein whiteboard achtig iets er bij leggen waar de tijd op geschreven kan worden? Of een mini krijtbordje met krijtje

4 likes

een klok zonder batterij

7 likes

Als je dit systeem genoeg vindt

Of elk ander telbord:

)

7 likes

42 likes

Dit is best beschamend maar heb nu al een tijdje een Samsung Ecobubble en ik begrijp niet goed waar de icoontjes voor staan aan de rechterkant op de machine. Dus niet de wasprogramma’s maar de ‘extra’s’. Het boekje ben ik kwijt en ik kan het online niet goed vinden :smiling_face_with_tear: hier iemand die het weet? Er staat o.a. een icoontje met twee bubbeltjes en die staat voor bubble soak

3 likes

Hebben we niet allemaal op de basisschool een simpelere versie gemaakt ?

@Pabbles

16 likes