Durf te vragen #8

Ik ben in mn favoriete zwarte broek op kauwgom gaan zitten :sob:
Krijg ik dit er echt helemaal uit? Ik lees dat ik het of moet invriezen of met pindakaas moet insmeren. Wat werkt beter? Ik baal zo:((

Invriezen werkt sowieso
Wachten tot het echt goed bevroren is dan bik je het er zo af

Oh en dan in een zak doen trouwens, anders vriest het misschien vast aan iets anders daar zit je niet op te wachten

4 likes

Ik zoek een liedje, een man zingt het, en in de videoclip heeft ie beetje cowboy kleren aan zo’n hoed en laarzen dacht ik. De clip is in een café waar ze soort van dansen en line dansen en wisselt het telkens van steden in Amerika. 1 stad is dacht ik El paso ofzo wie weet dit liedje :joy:

1 like

Dacht aan Chris Cornell - Part of me, maar die clip speelt zich de hele tijd af in dezelfde kroeg en in San Juan.
Is het Engels?

3 likes

Thanks die is het! Heb net de clip gekeken en eerst is het daar dan el paso en op t einde New York

2 likes

Owh echt! Dan ken ik een andere of verkorte versie? Nou ja, chill dat dit het nummer was dat je zocht :rofl:

3 likes

Haha ja thanks ik was al weken aan t zoeken :joy: in de omschrijving stond explicit versie dus geen idee of er een andere clip is

2 likes

Kun je mij vertellen waar ik het best kan doneren?

Op instagram kun je wat grotere projecten vinden die bijvoorbeeld water uitdelen en naar mensen toe gaan die zelf helaas geen mogelijkheid hebben om een chuffed/gofundme op te richten en dus geen eten kunnen kopen. Zo heb je bijvoorbeeld The Sameer Project, waterislifegaza of dr_rabnawaz_afzal (hij zet waterpunten en gaat ook naar mensen toe). Je kunt ook aan Plant.eenolijfbom doneren als je liever aan een nederlandse organisatie iets wil geven.

Edit: ik heb zelf veel contact (whatsapp/instagram) met een vrouw in Gaza die, naast dat ze zelf in verschrikkelijke omstandigheden leeft, ook anderen probeert te helpen. Al het geld dat ze ontvangt deelt ze ook met andere gezinnen. Dus mocht je haar willen helpen kan ik je haar campagne via een dm sturen.

7 likes

Iemand ervaring met citroenpeper?
Is ons door het ziekenhuis aangeraden, als vervanging van zout. Is niet dezelfde smaak, maar het zure van de citroen zou voor een vergelijkbaar smaakgevoel zorgen.

Dit ivm zoutarm (gelukkig nog niet zoutloos) eten.
Ik kan het online niet vinden bij reguliere supermarkten, zie dat Jumbo het wel had maar niet meer in assortiment dus tips voor een winkel, zouden ze dit bijv bij turkse supermarkt hebben?

Heb je geen kruidenwinkeltje in de buurt? Anders misschien op de markt?

3 likes

Niet specifiek citroenpeper maar bij zoutarm eten is het sowieso de tip om je eten op smaak te brengen met verschillende kruiden (zeker als je gewend was om daarvoor zout te gebruiken). Dus gewoon gebruiken wat je lekker vindt en al in huis hebt, scheelt weer een zoektocht!

3 likes

Amazing Oriental zou je kunnen proberen. En de Intratuin heeft het ook op de afdeling met kook- en eetdingen, maar is wel duur daar. Dan kun je het beter online bestellen. Of is er een reden dat je dat niet wil?

2 likes

Ik heb het nooit gevonden bij mijn Turkse supermarkt. Wel eens bij de Lidl in hun luxer segment en online ook.

2 likes

Ik heb een tijdje zoutarm gekookt voor mijn vader en idd veel kruiden gebruiken (ik heb echt heel veel Indiaas gekookt haha) doet vaak meer dan alleen zo een los iets . Ook heb je tegenwoordig ook low sodium bouillonblokjes (dacht zelfs nu bij AH).

Verder denk ik dat je citroen peper online moet bestellen of als je iets van een toko hebt hebben die het ook soms. Vroeger verkocht AH en Jumbo het ook (in een molen of de Lemon pepper van Jonnie Boer maar lijkt online verdwenen).

Verder nog een tip die je wel bij EkoPlaza kan krijgen volgens mij. Je hebt van Salterre (maar hoeft dus niet per se van dat merk) gemalen zeekraal zilt, en als je dus zeekraal/ zeewier lekker vindt dan is dat best wel lekker eigenlijk om te gebruiken. Er zit dus natuurlijk nog best wat zout in (zeewier is nu eenmaal zout) maar dacht wel stuk beter voor je dan gewoon keukenzout maar dat zou je even moeten dubbelchecken.

8 likes

Je kan trouwens ook zoeken naar gedroogde/gemalen citroenschil en dat zelf mengen met peper.

2 likes

Ik heb bij sostrene grene ook wel citroenpeper gekocht een keer

1 like

Wow wat veel tips, ik ga ermee aan de slag

Yousaama heeft hierover een video gemaakt op insta (wil de link even niet delen, want dan zie je nn naam geloof ik).

Het gaat idd om extreem dure items die via de markt alsnog gekocht kunnen worden vanuit: de minimale aid trucks die wordt toegelaten, commerciële trucks die af en toe worden toegelaten en helaas ook gestolen goederen soms. En als iemand bijv meel krijgt, maar geen suiker en dan ander andersom, zorgt er ook voor dat er handel blijft.

Een fijne video, want ik ben daardoor ook gaan doneren aan de kleinere rechtstreekse partijen daar. Het blijft schrijnend natuurlijk.

4 likes

Mocht nog een makkelijke oplossing zoeken, bij de supermarkt kan je ook een potje “tafelgoud” kopen (ik geloof van Verstegen). Is een combi van allerlei kruiden (en klein beetje zout), vind dat echt best lekker!

3 likes