Durf te vragen #8

Als je het voor opleidingen gebruikt, krijg je er 40% bovenop!

“Indien door werknemer de keuze wordt gemaakt op grond van artikel 36 lid 1 sub b van hoofdstuk 2 om het balansbudget in te zetten voor opleiding/ontwikkeling wordt het budget verhoogd met een opslag van 40%.”

1 like

Ojaaa! Wel lekker hoor. Ik heb ergens wel spijt dat ik het niet omgezet heb :sweat_smile: Volgend jaar maar denk ik

1 like

De cao was dit jaar pas heel laat rond en dit jaar mag je je keuze tot 1 september doorgeven, dus je kan nog!

"Vóór 1 juli (in 2025 vóór 1 september) kan de werknemer één van de drie volgende bestemmingen aangeven:

uitbetaling als brutoloon in september;
omzetting naar bruto opleidingsbudget (zie hoofdstuk 7, artikel 13);
omzetting in extra verlofuren voor herstel en balans (zie artikel 30 lid 3 van dit hoofdstuk)."

3 likes

Jij zit er goed in haha! Ik ga er even over nadenken. Wat heb jij er tot nu toe mee gedaan?

Hebben jullie nu ook gedoe met de slaapdiensten? Wij gebruiken ONS en bij ons staat het voor de hele maand juli nu niet goed in de ‘weekkaarten’ omdat er een nieuwe vergoeding is voor de slaapdiensten en dat nog niet in het systeem is verwerkt. Echt irritant :sweat_smile:

Ik zoek een gouden kettinkje om een hanger aan te doen. Het is een subtiele hanger dus het kettinkje mag ook subtiel zijn. Ik weet niet zo goed wat ik precies zoek qua materiaal, maar ik zou het graag elke dag willen dragen en ‘voor altijd’ willen hebben. Ik heb best een dikke nek (haha) dus iets langer is fijn. Waar moet ik dan op zoeken en welke winkels/webshops zijn dan aan te raden? Max. €100 heeft mijn voorkeur.

1 like

Dan zit je budgettechnisch niet goed maar zou ik toch echt goud aanraden. In principe kan je daar prima voor slagen bij siebel of zelfs lucardi.

Goedkoop is duurkoop in zo’n geval. Als je er ‘voor altijd’ mee wil doen kun je beter een beetje investeren. Ik draag nu al een paar jaar kettingen 24/7 en die lijden ogenschijnlijk niks.

12 likes

Ik heb dit bij een lokale edelsmederij gekocht die ook met goud werken. Weet niet meer hoeveel ik er kwijt voor was maar wel meer dan 100 euro. Ik draag de ketting al ruim 2 jaar elke dag zonder af te doen en ziet er nog heel mooi (als nieuw) uit.
Ook nooit een schakeltje of slotje gebroken oid. En een online optie misschien Charlotte Wooning? Heb verschillende siersden die heel mooi blijven.

2 likes

Ik zou even bij de juwelier informeren. Sowieso zou ik even doorsparen voor echt goud, wat @mikselke ook zegt. En vaak hebben ze voor kettingen wel goud op zo’n rol, dat hoeft niet bizar duur te zijn. Ik zou zelf wel de ‘betere’ juwelier vragen - ik heb zelf een ‘goedkoop’ collier gehad van Isabel Bernard die vervolgens niet gerepareerd kon worden toen ik bleef haken

3 likes

In het Nederlands kun je bij woorden die deels hetzelfde zijn en die je aan elkaar schrijft een deel weglaten met een streepje. Bijvoorbeeld: boven- of ondergrens.

Kan dat ook in het Engels? Bijvoorbeeld: under- or overrated? Ik heb het idee van niet maar weet niet hoe dit fenomeen heet dus kan het niet Googlen :sweat_smile:

Edit: nadat ik dit typte dacht ik ineens, zou het een weglatingsstreepje heten? Ja dus. Aldus Wikipedia:

In het Engels komt het weglatingsstreepje (suspended hyphen) weinig voor en wordt alleen gebruikt als de oorspronkelijke woordgroep een koppelteken heeft zoals in fifteenth- and sixteenth-century Europe, hearing- and speech-impaired children. Maar niet voor het weggelaten “nails” in hand and toenails.

Zou je dan dus under or overrated schrijven? Dat ziet er toch heel raar uit?

6 likes

Nee dat gebruik je eigenlijk niet. Ik zou het oplossen door het woord ‘either’ ervoor te zetten, dan signaleer je dat er twee kanten aankomen.

6 likes

Ik dacht aan het woord ‘both’ eerder in de zin, maar ik kan nu geen goed voorbeeld bedenken waarbij dit werkt :sweat_smile:

1 like

Dat gebruik je als je er ‘and’ ipv ‘or’ tussenstaat

Ik heb verder geen geen taalstudie gedaan ofzo dus vraag mij niet wat de regels zijn, maar ik vind dat je met schrijven vooral lekker pragmatisch moet zijn en ik denk @NoyraSoturi dat je iets voor je werk schrijft waarin helderheid het belangrijkst is?

2 likes

Ja precies! Ik probeerde een lelijke zin in de conclusie van m’n proefschrift uit de weg te gaan :smile: Thanks!

3 likes

Ik koop er altijd extra uren van dus in de rest niet verdiept, meer vrije tijd is mijn prio😂 Ik dacht wel de uren in juli te krijgen - had me al vakantiedagen vrij gerekend - maar volgens mij is dat pas augustus mm.

2 likes

ik ben al mn hele leven een spijkerbroek, tshirt en sneaker persoon maar heb het ineens in mn hoofd gehaald dat ik een paar laarzen in mijn leven wil

heb deze besteld van asos

en dan rest nu de vraag hoe ik daar mn kleren bij ga doen?
ik ken natuurlijk de klassieke ‘je skinnyjeans erin doen’ en de ‘rok met panty’ look maar a. ik ben van plan mijn skinnyjeans nooit meer te dragen en b. ik heb geen rokken.

ik dacht bv een enigzins casual/normaal rokje waar wel al mn grote gebreide truien boven kunnen is prima maar alle rokjes die ik zie, zien er zo high fashion uit dat het een beetje intimiderend wordt :melting_face:

dusss is er ergens een app oid waar je kan kijken wat je al kan met wat je hebt ofzo?
of dat je zegt dit is mijn stijl en hoe kan ik dit er in integreren ofzo?

Ik zou gewoon op pinterest zoeken naar outfits met laarzen en dan verder klikken bij wat je leuk lijkt!

Legging en oversized trui/blazer is echt mn favo look met laarzen. Lekker comfortabel maar ziet er door de laarzen nog goed uit.

4 likes

Ahh ik zat net echt in een Babylonischespraakverwarringbureaucratiehel aan de telefoon met het UWV :joy: die medewerker begreep echt NIETS van mijn vraag of een werkervaringsplek of soortgelijk mogelijk is in de WIA/WW, de vraag of het dan bij de plek waar ik nu zit zou kunnen heb ik niet eens kunnen stellen :joy:

Na letterlijk 20 minuten op elk mogelijke manier proberen mijn vraag uit te leggen begreep ze dat het mij niet ging over of ik mag WERKEN (met loon) naast WIA/WW, maar of er zo’n constructie mogelijk is waarbij de werkgever geen kosten heeft/het niet een “echte” baan/contract is. Ik word binnen 24 uur teruggebeld door een werkdeskundige.

3 likes

Legaal betaald werk zonder werkgeverskosten bestaat praktisch niet, tenzij je vrijwilliger bent en onder het max van de vrijwilligersvergoeding blijft. En in het geval van inkomsten uit arbeid wordt dat altijd (volgens mij in een staffel-constructie) verrekend met de uitkering. Tenzij je bijv vanuit Participatiewetgeving werkt, dan werkt het weer anders want dan kan de werkgever een deel van je loonkosten weer terugkrijgen. Maar kosten in de vorm van begeleiding, HR-gesprekken enzo heeft -ie natuurlijk wel. Maargoed, dit was allemaal ongevraagd een antwoord van mij. Kan me voorstellen dat je gefrustreerd werd van de UWV-medewerker aan de telefoon, zeker als je helemaal door je opties om het anders of beter uit te leggen heen bent.

2 likes

Nouja binnen de ziektewet bestaat het dus wel in termen van een werkervaringsplek. Dan betaalt de “ex-werkgever” wel de 30% extra loon (om aan te vullen tot 100%, naast de 70% die je gewoon krijgt in de ziektewet) over de uren die je werkt bij de werkervaringsplek. In die situatie heeft de werkervaringsplek dus geen kosten aan jou.

Ik ben benieuwd of/hoe zoiets werkt in de WIA of WW. Het idee van zo’n werkervaringsplek is dan dat het mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot, ipv niets doen. Die 30% aanvulling op m’n loon voor die paar uurtjes die ik per week werk zijn mooi meegenomen, maar hoeft niet perse, ik zou het prima gratis/vrijwillig willen doen, het hoeft voor mij dus niet betaald. Maar gratis ergens werken kan ook niet zomaar.

Ik kan wel vinden dat een “WEP” een mogelijkheid is binnen WIA/WW, maar niet hoe het dan werkt en wat de voorwaarden zijn.

En ja het was heel frustrerend :joy:, maar op zich ook een succes want we waren beiden hoorbaar heel gefrustreerd omdat zij dacht dat ik niet begreep wat zij zei en ze niet meer wist hoe ze het anders kon uitleggen, en ik omdat ik wel begreep wat zij zei maar het geen antwoord op mn vraag was. :joy: Maar ondanks de frustratie allebei vriendelijk gebleven en er samen uitgekomen :joy:

6 likes