Dus dan is een stukje ongeglazuurd niet oké bedoel je dat?
Klopt
Kan (volgens mij) geen passend topic vinden, maar heeft er iemand een lekkere lunch tip voor Zwolle?
Bij Hartje vind ik altijd lekker!
Gillende Keukenmeiden
Jantjes lief
Iemand een goedkoper alternatief voor de Le Creuset Champagnard pan? En/of ervaringen met deze pan? Is ie fijn voor dagelijks gebruik?
@Marquez dat ligt eraan, ik denk dat het antwoord iets genuanceerder ligt.
Het proces van vitrificatie van de klei tijdens het bakken zorgt er in meer of mindere mate voor dat het keramiek geen water meer doorlaat of opneemt. De mate waarin er mogelijk nog wel water doorheen kan, hangt af van de bak temperatuur en de klei soort. Porselein is heel dicht, terwijl aardewerk juist vrij veel water opneemt.
Ik weet niet precies wat je gekocht hebt natuurlijk, maar als je mok van steengoed of porselein gemaakt is, neemt het al bijna geen water meer op als het goed gebakken is. Dat kan gewoon voedselveilig zijn, zonder glazuur. Als de klei glad is, zonder zichtbare holletjes/ruwigheid is de kans heel klein dat er viezigheid in blijft zitten. Als het dan ook nog een heel klein plekje betreft, zou ik zeggen dat de mok gewoon voedselveilig is en je hem zonder zorgen kunt gebruiken.
Mocht je twijfelen mag je ook een foto sturen, kan ik meekijken!
Je gaat er niet dood van, maar ik zou het wel aangeven. Je zou waar ik verkoop sowieso een nieuw kopje krijgen, want het is gewoon een glazuurfout. Handgemaakte keramiek is doorgaans ook niet goedkoop.
Vito’s vind ik altijd lekker
BENNIE’S!
Ik heb geen goedkoper alternatief maar wel de le crueset campagnard en het is m’n lievelingspan
ik heb ‘m nu denk ik vier jaar? Ik gebruik ‘m voor van alles, voor stoofachtige gerechten, shakshuka, gerechten die zowel in de oven moeten als even aanbakken in de pan, heb er wel eens focaccia in gemaakt etc.
Maar afhankelijk van wat je er mee wil maken kunnen de meeste dingen die ik in deze pan maak ook prima in een goede hapjespan natuurlijk ![]()
Lidl heeft gietijzeren pannen, ook een hapjespanmodel en kost €40 euro
Ik heb al jaren een BK, volgens mij heet ie Bourgogne? Doet precies hetzelfde als Le Creuset min de naam, en scheelt de helft geloof ik.
Ik heb deze ook geloof ik! (Ooit gekregen dus was niet helemaal zeker van de naam, maar het is in elk geval een BK pan)
Maar ben er ook heel tevreden over, en merk ook niet echt verschil met de Creuset van m’n moeder ofzo
Ik heb een gietijzeren van de HEMA die ook prima werkt en is al 30 jaar oud ofzo, verder ook een creuset is ook een goede pan en wel iets mooier maar qua koken werken ze allebei goed
Echt irritant dat ik de pan van Le Creuset ZO mooi vind maar het functioneel gewoon niet beter is dan andere pannen
In mijn beleving is duurder vaak beter maar dat gaat hier niet echt op aan jullie reacties te lezen
Als je het geld hebt en je kookt graag dan koop je toch die Le Crueset pan, als je daar zuinig mee omspringt heb je die voor de rest van je leven. Prijs maakt met pannen wel echt verschil maar ik geloof direct dat je als hobbykok geen verschil merkt tussen Le Crueset en zo’n BK Bourgogne Campagnard, maar zelf zou ik het mijzelf misschien wel gunnen als ik jou was en je vindt die mooier (ik heb de mijne cadeau gekregen).
Als je per se le creuset wilt zou ik dat gewoon tweedehands kopen. Betaal je een kwart van de prijs (en dan zie je dus ook meteen hoeveel geld je weg gooit door de winkelprijs te betalen).