Durf te vragen #8

Dat doen ze niet meer maar ik kan het wel even navragen @Kryptonite.

2 likes

Een aantal dagen per jaar wil ik foto’s bewerken en/of video’s monteren, vroeger kon en deed ik dat een beetje in photoshop en premiere pro. Ik denk dat ik het toen illegaal gedownload had of misschien een studentenprijs betaald oid. Nu zou ik prima eenmalig veel geld willen betalen als ik het dan m’n leven lang kan gebruiken, maar volgens mij kan Adobe alleen nog maar met een abonnementsvorm en dat vind ik gewoon echt te duur omdat ik het niet zo vaak zou gebruiken.

Is er een manier om die Adobe programma’s te gebruiken zonder abonnement (dan wel door eenmalig te kopen dan wel illegaal :sweat_smile:), of wat zijn prettige alternatieven, gratis of te koop (ipv abonnement)?

Ik heb een macbook

3 likes

Ken je iemand die een werkaccount heeft misschien? Ik heb er zelf nu nog eentje en die kan op twee apparaten tegelijk geactiveerd worden

1 like

Voor photoshop gebruik ik altijd https://www.photopea.com/
Dat werkt ongeveer gelijk. De opties die ik nodig heb zitten hier in ieder geval in.

5 likes

Pixlr is ook fijn voor photoshop functies!

3 likes

Ik heb een mok gekocht van keramiek en nu zag ik thuis pas dat er van binnen een stukje niet geglazuurd is. Maakt dat uit in de zin dat het dan stuk kan gaan of is dar gewoon iets wat bij handmatig gemaakte producten gebeurt en kan het geen kwaad?

je glazuurt het om het waterdicht te maken, anders kan het wellicht gaan schimmelen omdat het vocht erin kan.

2 likes

Een goed alternatief zijn de programma’s van affinity. Die hebben voor veel Adobe programma’s een alternatief. Schaf je eenmalig aan en qua opties praktisch hetzelfde

1 like

Dus dan is een stukje ongeglazuurd niet oké bedoel je dat?

2 likes

Klopt

3 likes

Thanks voor de tips @Nova @George @Jennair! Ik ga er naar kijken!

@Chuckie nee helaas :frowning:

1 like

Kan (volgens mij) geen passend topic vinden, maar heeft er iemand een lekkere lunch tip voor Zwolle?

1 like

Bij Hartje vind ik altijd lekker!

2 likes

Gillende Keukenmeiden

4 likes

Jantjes lief

4 likes

Iemand een goedkoper alternatief voor de Le Creuset Champagnard pan? En/of ervaringen met deze pan? Is ie fijn voor dagelijks gebruik?

3 likes

@Marquez dat ligt eraan, ik denk dat het antwoord iets genuanceerder ligt.

Het proces van vitrificatie van de klei tijdens het bakken zorgt er in meer of mindere mate voor dat het keramiek geen water meer doorlaat of opneemt. De mate waarin er mogelijk nog wel water doorheen kan, hangt af van de bak temperatuur en de klei soort. Porselein is heel dicht, terwijl aardewerk juist vrij veel water opneemt.

Ik weet niet precies wat je gekocht hebt natuurlijk, maar als je mok van steengoed of porselein gemaakt is, neemt het al bijna geen water meer op als het goed gebakken is. Dat kan gewoon voedselveilig zijn, zonder glazuur. Als de klei glad is, zonder zichtbare holletjes/ruwigheid is de kans heel klein dat er viezigheid in blijft zitten. Als het dan ook nog een heel klein plekje betreft, zou ik zeggen dat de mok gewoon voedselveilig is en je hem zonder zorgen kunt gebruiken.

Mocht je twijfelen mag je ook een foto sturen, kan ik meekijken!

2 likes

Je gaat er niet dood van, maar ik zou het wel aangeven. Je zou waar ik verkoop sowieso een nieuw kopje krijgen, want het is gewoon een glazuurfout. Handgemaakte keramiek is doorgaans ook niet goedkoop.

2 likes

Vito’s vind ik altijd lekker

3 likes

BENNIE’S!

2 likes