Thanks! Volgens mij zijn alle componisten er nu. Natuurlijk is er een vervolgvraag wat de precieze stukken zijn haha, mocht je zin hebben. ![]()
Ik overweeg een overstap naar de Pabo (zij-instroom of deeltijd) en kom uit een andere sector. Ik ben benieuwd: is er bij jullie bij indiensttreding rekening gehouden met wat je eerder verdiende, ondanks dat dit buiten het onderwijs was?
Hoe ging dat in de praktijk?
Dat is wel de bedoeling, je kan de vakbond benaderen. Er zijn richtlijnen voor, volgens mij was het 1 trede per 3 jaar ofzo? Maar ik heb dit 9 jaar geleden van de vakbond gehoord toen ik de deeltijd pabo deed
. Dus ik heb de details niet.
Edit : mocht je het weten trouwens wel benieuwd naar het antwoord, ik overweeg heel soms toch terug te gaan.
Ik overweeg ook een overstap, dus ik lees hier mee ![]()
Wie moet ik volgen op insta voor leuke nieuwe snacks/chips etc, niet snackspert of dat stel dat het heeft over âhij van âŠâ? Gewoon de simpele snacks is goed genoeg ![]()
Moet het echt een snack-influencer zijn? Ik geniet echt van de snack-content van Martijn Tulp namelijk. Maar je moet hem wel leuk vinden, zo niet, dan is het niks en ook gewoon lekker wegklikken dan. En het staat tussen andere posts van hem over heel andere dingen.
Tunnetjeround
Mijn ouders hebben gevraagd of ik executeur testament wil zijn als er iets gebeurd. Natuurlijk gaan ze daar dingen in vast leggen, maar ik wil eigenlijk ook het gesprek over andere laatste wensen aangaan en hoe ze dingen zien.
Ik hoop het nog heeeeel lang niet nodig te hebben maar is er een checklist of invulboek wat je hiervoor goed kunt gebruiken?
Praktisch gezien denk ik dan aan uitvaartwensen, verzorgingshuis, medische beslissingen wat willen ze wel/niet etc.
Geld en verdeling daarvan leggen ze in testament vast heb ik begrepen.
Wij hebben dat per mail naar elkaar gestuurd, dat heb je altijd bij de hand mocht je in een situatie zitten dat je niet bij hun/jouw huis kan om dat boekje te pakken.
Soms komt er ineens random een nieuwe mail binnen (we beantwoorden elke keer de mails zodat alles onder elkaar blijft staan) omdat mân moeder dan weer iets bedenkt wat ze wel/niet willen. En ze hebben beide een spotify lijst met liedjes die ze graag zouden willen hebben, ook die wijzigen ze soms.
Maar ik moet wel zeggen dat wij hier thuis heel makkelijk over praten, als er dus weer eens zoân mail binnen komt denk ik âoh ja handigâ ipv dat ik er emotioneel van word. Als het dus een beladen onderwerp is voor jullie zou ik zoiets niet perse aanraden.
Je hebt best veel van zulke boeken
https://www.bol.com/nl/nl/p/uitvaartwensen-laatste-wensenboekje-mijn-laatste-wensen/9300000110499613/
Volgens mij hebben uitvaartverzekeraars ook wel tools/lijsten met waar je dan aan moet denken.
De dela heeft een heel invulformulier op de site en papieren boek met echt alles erin
Denk ook aan de digitale erfenis, kun je bij wachtwoorden die misschien nodig zijn, wat willen ze dat er met eventuele social media accounts etc.
Ja dat kan ik wel vinden, maar is vrij specifiek op laatste wensen op uitvaartgebied.
Maar ik bedoel ook als ze ziek worden en er dingen geregeld moeten worden, wat ze dan willen en hoe of wat. Ik ga liever nu goed voorbereid een gesprek aan, en snap echt wel dat je niet alles dicht kunt timmeren maar probeer zoveel mogelijk onderwerpen te bespreken.
@Chuckie
Ja dat soort zaken bedoel ik. Dank je!
Dit kunnen ze volgens mij ook in hun testament laten vastleggen, dus denk dat de notaris daar wellicht ook over zal beginnen?
Mijn ouders hebben bijvoorbeeld vast laten leggen wanneer volgens hen de kwaliteit van leven niet meer waardig is (dit is lastig hard te maken mocht het aan de orde zijn volgens mij, maar het ligt in ieder geval al wel vast). Zijn ze ook voor bij de huisarts geweest.
Maar ze hebben bijvoorbeeld ook vastgelegd dat als zij naar een verzorgingshuis oid moeten en sowieso niet meer thuis zullen komen, de kinderen het huis mogen verkopen. Anders moet je dat blijven onderhouden etc. tot ze zijn overleden.
Vooral heel goed vast laten leggen. Weet dat mijn moeder dit via de huisarts even laten doen en dit ook periodiek nog bespreekt.
oh en polissen van de uitvaartverzekering zijn ook handig om te hebben. Ik kwam er vorige week achter dat ook de polis die mijn overgrootvader in 1935 voor mijn oma afgesloten had in principe gewoon nog uitkeert (wel laag bedrag maar toch), alleen dan moet je wel weten dat het bestaat.
Volgens mij kunnen uitvaartondernemers dit evt ook achterhalen maar wel makkelijker om iig te weten bij welke maatschappijen je moet izjn
Als je broers of zussen hebt, zou ik die ook betrekken in het gesprek. Zodat zij ook weten wat de wensen van je ouders zijn en dat jij handelt naar hun wensen.
Ik ben ook executeur van mijn moeders testament bij leven oid en het is zeker goed om grote dingen te bespreken (bijv hoe staan ze tegenover euthanasie etc). Maar ik heb inmiddels ook van twee (schoon-)familieleden van dichtbij meegemaakt hoe het dan in de praktijk gaat, en dan kunnen dingen ineens heel anders lopen. Euthanasie kun je bijvoorbeeld niet nu âvan tevoren vastleggenâ, maar kan alleen in een heel specifieke wilsverklaring (ik denk te specifiek om te doen als je nog gezond bent) op papier staan en dan nog hoeft een arts zich er niet aan te houden als het volgens de regels niet mag. Euthanasie is in Nederland geen absoluut recht. En qua verzorgingstehuizen enzo: iemand kan hoog en laag roepen dat ze dat onder geen beding willen (deed mijn oma), maar soms kun je als familie niet anders als iemand thuis niet veilig kan wonen. Ook kunnen mensen als ze echt ziek worden ineens van gedachten veranderen. Plus, als de partner van je ouder nog leeft kan die er ook weer tussenzitten, en mensen kunnen uit verdriet gekke beslissingen nemen.
Het is dus heel goed om deze gesprekken te voeren maar je zult misschien alsnog in lastige situaties terechtkomen en er zal misschien gehandeld worden tegen de verzoeken die er nu liggen in. Dus ook goed om je daarop mentaal voor te bereiden en het daarover te hebben!
Heeft iemand tips voor boeken (of podcast of iets zou ook kunnen) om meer in contact te komen met je gevoel/emoties?
Omarm je Emoties van Ronald Frederick, vind ik een goed boek hiervoor. Hij beschrijft o.a. de mechanismen die het voelen in de weg staan. Voor mij was dat wel een belangrijk element om te snappen. En het boek gaat ook over hoe wel meer in contact met je gevoel te komen