Durf te vragen #8

Hebben jullie een go to recept wat jullie maken als er mensen bij je komen eten en je wil echt een beetje je best doen om iets lekkers op tafel te zetten? Maar je bent niet per se een fantastische kok ofzo :grimacing: Ik wil sowieso soep maken als voorgerecht maar voor daarna ben ik even inspiratieloos

Oh ja zo lastig! Herken dit heel erg, Ben ook geen geweldige kok en vind voor 2p koken prima maar morgen komen er drie vriendinnen eten en dan schiet ik toch lichtelijk in de stress. Als voorgerecht doe ik gewoon lekker een borrelplank en daarna ga ik een recept van hier uit de slowcooker maken. Als je die hebt of kan lenen, is dat misschien een optie? Het is deze; echt mega lekker en heel erg makkelijk: Honing-knoflook kippendij uit de slowcooker

Volgende week komen m’n schoonouders eten en ga ik lasagne maken. Niet spetterend indrukwekkend, wel lekker, goed voor te bereiden en een allemansvriend. Soms ook niet te moeilijk maken denk ik maar. :pray:t3:

2 likes

Risotto: Easy chorizo risotto recipe | Jamie Oliver rice recipes

Stoofvlees (met dikke frieten of puree): Stoofvlees met bier & stroop - Food and Friends

Burgers: Spicy beef burger recipe

Vooral het stoofvlees is allemaal vooraf al te maken!

1 like

Ik doe dan liefst iets uit de oven: quiche of lasagne of aardappeltjes uit de oven etc of ik maak een curry of een dahl (met rijst of flatbread)
frisse salade erbij
Zoiets is makkelijk van tevoren te maken ook.

(Maar ik ben geen experimentele kok ofzo en ben zelf al moeilijke eter)

2 likes

Meestal maak ik wat extra dingen, om het aan te kleden. Bijvoorbeeld een simpele, maar echt lekkere lasagne/pasta oid, en daarnaast een groene salade, focaccia erbij. Dan heb je toch een tafel vol en is het meteen feestelijk voor mijn gevoel.

Even geleden had ik uit ‘Simpel’ van Ottolenghi een dinertje samengesteld van kruidige lamsgehaktballetjes (die in de oven doorgaarden), rijst met tomaten uit de oven, een salade en nog geroosterde groenten uit de oven. Meeste kon ik van tevoren maken/klaarzetten maar het leek toch heel wat haha.

1 like

Goed brood met feta parika dip (blok feta, kant en klare gegrilde paprika, citroenrasp en walnoten in keukenmachine)

Lekkere salade maken, kriel aardappels uit de oven, kipdij in roomsaus. Dat laatste is heel makkelijk en ziet er toch als veel moeite uit.

4 likes

Zulke goede tips allemaal, heel erg bedankt! :raised_hands: Hier kan ik zeker wat mee

Via Picnic dit recept opzoeken: snelle orzotto met zalm.

Voorgerecht courgettesoep en dan de orzotto als hoofd.

Ik scoor hier echt punten mee! Lekkere witte wijn erbij en klaar is kees

3 likes

De orzo met garnalen en gemarineerde feta van Ottolenghi (uit Simpel). Echt heeerlijk en werkt hier altijd goed!

4 likes

Gehakt prutje maken en dan tafel vol zetten met allerlei toppings. Kun je allemaal vooraf voorbereiden. Salsa, tomaatjes, komkommer, sla, guacamole, ingelegde rode ui, nachochips, zure room, geraspte kaas… en dan taco’s en of wraps zelf laten vullen. Elke keer weer een hit. Alleen veel afwas :wink:

4 likes

Echt opvallend veel vleesaanraders (:angry:)

17 likes

Ottolenghi harissa pasta, supermakkelijk.

5 likes

Heb jij een goede vega tip? Kan wel inspiratie gebruiken

3 likes
7 likes

Vega en makkelijk! Door de schelpen vind ik het altijd ook wel fancy uitzien (ja ben een simpele meid :joy:)

8 likes

https://www.justonecookbook.com/vegetarian-ramen/

Deze creamy vega ramen, pasta met gekaramelliseerde ui, pasta met spicy wodkaroomsaus, plaattaart met courgette en ricotta van eefkooktzo:

En dit is ook altijd een hit en heel makkelijk

4 likes

Er is/was een vrouw op instagram (net geen influencer denk ik) die best wat recepten in haar stories deelde. Zo lekker terwijl ze kookt. Ze heeft toen een vergelijkbaar recept gemaakt, dat heb ik heel vaak nagemaakt. Zo lekker! Ook wel eens turkse gevulde aubergine van dr nagemaakt. Iets als martabak? Vertaling was gespleten buik in het Turks. Zelf is ze ook van Turkse afkomst en dr vriend had rood haar haha.
Als ik dr vind update ik, echt lekkere (vega optie) recepten.

@June
Pasta bake recipes Dit is echt onzettend chill en makkelijk voor een groep te maken. Lekker salade en beuacetta’s erbij en het lijkt alsof je de hele dag in de keuken hebt gestaan

1 like

Karnıyarık is dat, echt 1 van m’n favo maar zo veel werk om te maken omdat je de aubergine eerst moet frituren en ik heb geen frituurpan dus dat gaat heel langzaam en per 2 in een pan :smiling_face_with_tear:

1 like

Ja klopt! Weet niet waar ik martabak vandaan haalde! Heeft niks met Turkije te maken geloof ik

1 like

Martabak is Indonesisch idd haha, zat me al af te vragen of het een gekke fusion is.

3 likes