Durf te vragen #8

Yes, heb het gedaan en had precies dezelfde sterkte als jij. Superveel last op een gegeven moment ook met mijn lenzen, en een paar oogartsen die ik sprak (zonder dat ik bij hen voor ooglasering kwam) zeiden dat zij lenzdn ook gevaarlijk vinden en ooglasering veel veiliger. Ze hadden bijvoorbeeld ook hun kinderen dat cadeau gedaan na bepaalde leeftijd plus aantal jaar stabiele ogen.

Echt een verademing om je ogen elke morgen open te doen en goed te kunnen zien en dat gezeik met lenzen nooit meer te heb D .

4 likes

Haha wow ja nu kan ik het bijna niet meer niet doen??

Wil je delen waar jij het hebt laten doen en welke behandeling het precies was?

2 likes

Ik vind Kink heel leuk maar moet wel je smaak zijn natuurlijk (alternative rock)

1 like

Heb je nu (vaker) last van droge ogen? Ik hoor dat best vaak na laseren.
Heb je het ook met artsen gehad over een lens implantatie? Ik ben bang dat ik met laseren later alsnog een leesbril nodig ga hebben en met een nieuwe lens / voorzet lens schijn je dat te kunnen oplossen.
Jouw ervaring klinkt wel goed! Ook dat oogartsen het zelf aanraden aan hun kinderen. Mag toch hopen dat dat waar is en ze daar niet over liegen.

@boonie ik heb relex smile gedaan! Ik ga absoluut geen reclame maken voor de kliniek waar ik het heb gedaan. Ze waren heel vreemd en onaardig. Het belangrijkste is dat ik tevreden ben over de behandeling, maar dat had ook op een prettige manier gekund en dat was dit niet.

@Vuurvliegje je wordt eerst getest op droge ogen voordat de behandeling überhaupt kon plaatsvinden. Ik had blijkbaar al droge ogen (waar ik geen last van had) en inderdaad, door laseren krijg je drogere ogen. Ik heb daar sporadisch ā€˜last’ van. Voel dat een keer in de maand ofzo als ik bijvoorbeeld heel moe ben of in een droge omgeving ben en dan knipper ik een keer extra of druppel ik wat oogdruppels en dan is het fine. Dus voor iemand met van nature droge ogen na een lasering vind ik dit echt prima.

We hebben verschillende opties besproken en uiteindelijk deze gekozen. Ik weet niet meer precies wat de voor- en nadelen van de rest waren. Dit is sowieso de nieuwste behandeling en die werd ook aangeprezen als de beste.

Als je nu verziend bent wordt dat later gecompenseerd en hen je waarschijnlijk niet/minder snel een leesbril nodig. Mijn redenering was dat je een leesbril maar af en toe moet opzetten en een normale bril/lenzen de hele dag, dus veel vervelender.

3 likes

Dank! Was jouw behandeling in de omgeving Amsterdam? Want dan hoor ik best wel graag alsnog je anti tip (evt in dm) haha. Ik neig zelf naar Bergman clinics en een kennis had goeie ervaring bij FYEO.

Ik heb dezelfde zoektocht gedaan en mn vriendin die oogarts is raadde deze aan: https://www.retina.nl/

Hier werken ook oogartsen uit het amc. Ik ben nog niet geweest maar ga het wel hier laten doen!

3 likes

Ik heb het gedaan ongeveer 3 jaar geleden. Ik was ook heel slordig met mijn lenzen en was het beu om tijdens de nachtvoedingen zo blind als een mol rond te lopen (ik had -7,5 beide kanten). Volgens mij had ik ook relex smile. Omdat je daar ook minder hersteltijd van had wat ik handig vond met terug te kunnen werken en kleine kinderen enzo.

Had ik dit geweten dan had ik het al vƩƩl eerder gedaan. Ingreep was niks, ik vond het wel eng omdat je naar ƩƩn punt moest kijken en ook echt niet daarvan af mocht wijken en dan heb ik natuurlijk van die dwanggedachten dat ik weg wil kijken haha.
Ik heb nergens meer last van. Geen droge ogen, ik hoef nooit te druppelen. Geen achteruitgang in mijn zicht.

3 likes

Nee, totaal niet in de buurt van Amsterdam dus je hoeft niks te vrezen. Zou het zo weer doen, alleen dan veel eerder. Lenzen hebben zo vaak pijn gedaan bij mij en een bril vind ik ook echt vreselijk, 284848x beter dit.

2 likes

Ik heb implantaatlenzen, omdat laseren niet mogelijk was bij mijn ogen (door combi van sterkte en kromming). Ik had weliswaar een heel zeldzame complicatie bij het eerste oog, waardoor ik ipv twee dagen erna pas twee weken erna aan het tweede oog geopereerd kon worden, maar ik zou het alsnog zoals iedereen hierboven zegt echt zo weer doen. Het is inmiddels twee jaar terug en ik grijp nog steeds af en toe 's morgens naar mijn bril op mijn nachtkastje :sweat_smile: Maar het is zo ongelooflijk chill om niet meer met lenzen/bril te hoeven kutten. Gewoon ogen open en kunnen zien is echt nog steeds zo heerlijk. Echt elke cent (en de stress rondom de complicatie) waard

2 likes

Oke oke ik heb een afspraak gemaakt voor vooronderzoek voor over drie weken bij bergman/memira! Zie vooral op tegen het 5 dagen een bril dragen. Ik heb alleen een verrotte, lelijke ace and tate bril die ik NOOIT draag haha en zeker niet graag buitenshuis. Daarom ook pas over 3 weken die afspraak, dan kon ik dat redelijk managen.

1 like

ik heb lasik gedaan bij visus en ik ben er nog elke dag blij mee

oh spuit 11 sorry mn 20/20 visie goede ogen lazen je laatste bericht niet

2 likes

Ik heb ook mijn ogen laten lazeren (relaxsmile) Helaas niet zo goeie ervaring gehad. Bij mij is het niet helemaal gelukt en ook gedoe gehad. Ook slecht en onprofessioneel behandeld in de kliniek.

Ben later nog als een soort second opinion bij een oogarts in het ziekenhuis geweest, en die was sowieso niet echt enthousiast over de behandeling… Maja daar heb je niet zo veel aan als je het al gedaan hebt.

1 like

Oooh hmm, klinkt als een heel vervelende ervaring? Is het wel goedgekomen met je ogen of heb je er ook blijvend schade aan overgehouden ofzo?

2 likes

Wow wat kut! Ik ken ook verschillend mensen die deze hebben gedaan, bij een iemand idd ook niet goed, wat is er bij jou niet goed gegaan? (Als je dat wil zeggen natuurlijk)
Heb er zelf ook een intake gehad trouwens en toen waren ze heel laks dus ik durfde het niet maar het lijkt me zooooo fijn

1 like

Ik vind radio 2 altijd wel een fijne zender (behalve tussen 16 en 18, haha)

Moet het perse radio zijn trouwens? Want ik vind de afspeellijsten van Basyl24 op Spotify ook altijd heel fijn.

3 likes

Hebben jullie FM of ook DAB+?

Met DAB kun je namelijk ook nonstop zenders luisteren dus zonder presentatoren.

3 likes

Ik ook gedaan, ook Relex, in Rotterdam. Die dagen met bril waren even vervelend (ik moest volgens mij twee weken met bril?), maar had goedkoop via internet een bril gekocht voor die tijd. Ik moet zeggen dat ik niet direct volledigresultaat had, ik zag de eerste week/twee weken wazig. Alsof ik onder water zwom. Er zat echt een waas overheen. Heel raar, maar als ik kneep met mijn ogen, kon ik wel merken dat ik scherp kon zien van veraf. Ik ben nog teruggegaan voor een test en ze konden wel zien dat het goed was gelukt. Na die twee weken was het ineens weg, en het is zooo fijn om niet meer half blind naar de wc te lopen. Soms denk ik dat m’n zicht nu weer iets minder wordt, maar ik twijfel daar nog over.

2 likes

Intake was opzich prima, ze zouden mijn goed kunnen laseren. (Ik had -5 en nog een beetje en cilinder) na de behandeling moet je met een paar dagen terug komen. Ze hadden mij vertelt dat je dan al bijna helemaal volledig goed kon zien. Maar ik bleef heel wazig zien. Bij die controle werd er gedaan of het niet klopte/kon? Super raar want ik zag gewoon wazig. Toen moest ik langer druppelen met de antibiotica druppels. Het wazig zien bleef aanhouden. Ik ben meerdere keren terug geweest en elke keer had ik een andere arts en elke keer werd er eigenlijk was anders gezegd. Vocht achter mijn lens, te weinig traanvocht, verstopte traanbuis. Heb met verschillende kunst tranen moeten druppelen, oogleden met speciale doekjes moeten schoonmaken, ā€˜stopjes’ in mijn traanbuizen gezet, soort flits behandelingen gehad voor ā€˜verstopte’ traanbuizen. Maar niks maakte echt verschil. Ook fluctueerde mijn sterkte. Nu is hij wel stabiel maar nog steeds een afwijking en droge ogen hoewel dat vaak een bijwerking is bij laseren. Ik heb mij eigenlijk nooit serieus genomen gevoelt en heb het idee dat ze elke keer maar wat deden. Kliniek was ik was voelt echt als fabriekswerk waar het gaat om snel cashen. Ben er eigenlijk nog steeds verdrietig van, maar probeer het meestal een soort van te negeren wat wel lastig is want ja je merkte het eigenlijk elke dag. Ik heb sinds kort wel een bril die ik op mijn werk idd geval gebruik omdat ik anders echt dingen niet goed zie maar dat voelt ook gewoon heel tegenstrijdig want ik heb die behandeling gedaan om van die bril af te zijn…

4 likes

Bij een collega van mij is het laseren gruwelijk fout gelopen. Zo erg dat ze heel lang in de ziektewet heeft gezeten en nog steeds last heeft.

Ik weet dat dit de excessen zijn maar altijd goed om te realiseren dat geen enkele ingreep zonder risico op complicaties is.