Durf te vragen #8

Ik heb internet van Odido en kreeg gisteren een mail over die datalek. In mijn geval gaat het waarschijnlijk ook om mijn paspoortnummer en de geldigheid van mijn paspoort. Ik merk dat ik dat, in combinatie met adresgegevens en IBAN-nummer, toch wel een beetje een ding vind. Aan de ene kant vind ik wel dat ik mezelf aanstel want ik ben er van overtuigd dat mijn hele leven praktisch toch al online te vinden is door alle accounts die ik vanaf m’n 12e ofzo heb gehad. Tegelijkertijd zit het me niet lekker.

Ik twijfel nu om een nieuw paspoort aan te vragen zodat het paspoortnummer wat gelekt is in ieder geval niet meer klopt. Maar ik weet niet of dat zin heeft en of dat niet overdreven is…

Zijn er hier misschien meer mensen die daar over twijfelen? Of die er meer over weten?

4 likes

Ik kreeg dat bericht ook en weet echt niet wat ik ermee aan moet

2 likes

Ja ik vind het zo lastig. Want aan de ene kant kunnen ze ook al wel identiteitsfraude plegen met alleen je naam, postcode en geboortedatum natuurlijk. En die was bij mij al lang en breed te vinden door o.a. de KVK.

Maar ik vind het gewoon heel moeilijk inschatten of ze echt nog zoveel meer kunnen met je paspoortgegevens en IBAN.

2 likes

Je kan niet veel op het moment toch?

Hi, mag ik vragen bij welke kliniek dit was? (Ook @Venkel).

Ik wil ook mijn ogen laten laseren. Bij de dichtstbijzijnde kliniek (visus) heb ik een vooronderzoek gedaan. Het was dusdanig fabriekswerk, en bovendien werd ik er niet heel serieus genomen met redelijk standaard vragen, dat ik daar niet meer heen wil.

Ben daarom op zoek naar andere klinieken, maar ook een beetje huiverig geziennmijn slechte ervaring en reistijd (i.cm. een oogonderzoek is dat gewoon minder fijn). En ook omdat mijn sterkte nog niet super stabiel is (al heb ik wel al jaren dezelfde bril, en iedere opticien zegt iets anders qua sterkte, maar door verhuizing heb ik geen vast adres meer).

Weet iemand met een iPhone die daarna een nieuwe iPhone nam of persoonlijke voortgang in spelletjes overgezet wordt? Mijn kind is toe aan een nieuwe en heeft een aantal spelletjes die zonder inlog werken, en is heel bang dat alles verloren gaat

Ik ben wel tevreden over de ingreep zelf, maar niet over hoe die mensen waren (onvriendelijk en vreemd), dus zou liever hebben dat t geld naar een leuke kliniek gaat :joy:

Visus is inderdaad alleen daarop gericht, de kliniek waar ik het deed was vooral gericht op staaroperaties en deed dit in the side. Ik zat dus in de wachtkamer tussen bejaarden. Denk dat dit soort klinieken ook door het hele land te vinden zijn!

Was dat omgeving dordrecht?

Ja er zijn overal wel vestigingen, maar vooronderzoek doen ze vaak op een andere locatie, waardoor ik alsnog moet reizen. Of niet centraal bij ov gelegen.

Ga dit even wat planmatiger aanpakken met een excel ofzo.

Nee, totaal niet in de buurt. Denk dat bij kleinere klinieken alles op dezelfde plaatst is. Voor- en naonderzoeken en behandeling had ik allemaal op dezelfde plaats.

1 like

Maar dit is gewoon een beetje hoe die hele wereld van refractie chirurgie is, dat is het hele verdienmodel :money_with_wings: En dat heeft ergens juist z’n voordeel boven een kleinere instelling want elke dag 30 van die ingrepen achter elkaar doen maakt dat ze als beste weten wat ze doen. Dus aardig of niet, ik zou vooral afgaan op prijs en locatie.

Boeven zijn het eigenlijk. Vond het ook zo hilarisch dat ik een offerte onder mn neus geschoven kreeg die ik gelijk kon tekenen en dat ze dan gelijk een datum konden prikken, maar ze hadden me net gedruppeld dus kon dat hele formulier überhaupt niet lezen? En dat ze iedereen standaard lorazepam laten nemen de avond voor en ochtend van de operatie, vind ik echt overkill maar dan heb je iig minder angsten patiënten en dat werkt wel lekker door lijkt me.

1 like

Ik zou dit doen en van tevoren een mail sturen met de vraag voor een vergoeding.

3 likes

Op mijn nieuwe iphone blijft mijn highscore van 2048 (spelletje) gewoon staan!

2 likes

Ah goed om te weten! En dan heb je gewoon overgezet van de oude op de nieuwe? Met je account van Apple zeg maar?

(Zelf geen iPhone, valt het op?)

1 like

Is er een specifieke rede achter dat het vooruit skippen altijd 10 seconde is en achteruit 30 seconden? Ik wilde beide opties voor en achteruit

2 likes

Hahhaha ohja dat had ik ook, maar toen zei ik van nee.

Werd heel raar aangekeken door de oogarts die tijd had voor vragen, en ik vroeg wat de complicaties van behandeling x konden zijn. Ik kreeg nog net geen eyeroll, maar wel een passief-agressieve "complicaties? Waar heb jij het over. " vond het bijna gaslighting. Uiteindelijk moest ik het antwoord maar halen uit een dikke brochure van ze. (Dit was voor het inplannen van de afspraak trouwens).

No way dat ik daar heen ga. Het zou maar mis gaan. Dan gaan ze ook nog zeggen dat het je eigen schuld is. Prima hoor dat jij het wel hebt gedaan. Maar ik ga dan liever naar die kliniek die hier eerder werd genoemd, Retina geloof ik.

2 likes

Oh nee, ik heb het ook niet gedaan hoor, ogen bleken niet geschikt voor laseren en zou dan een lensimplantatie moeten, en daar had ik me (financieel met name) niet zo op ingesteld. Het is meer dat ik niet zo’n vertrouwen heb dat het in een andere toko beter is :sob:

De oogarts die ik daar tegenkwam was een jaargenoot van de geneeskundeopleiding van me. Kwam er maar niet uit of ik jaloers op hem was omdat ie waarschijnlijk 3x zoveel verdient als ik of dat ik hem een beetje treurig vond omdat ie zn ziel aan zo’n club had verkocht. Denk inmiddels wel dat laatste

5 likes

Jazeker dat laatste.

En die oogarts van die kliniek bij mij, wat tering triest ben je als je (potentiële) klanten gaat gaslighten. Maarja daar ligt ook precies het probleem: voor mij 10 anderen. Blijkbaar zitten de anderen juichend in de stoel.

Misschien is het bij andere klinieken niet veel beter. Maar voor mij toch de moeite waard om nog rond te kijken, want slechter kan gewoon niet. En mocht dat toch blijken, dan ga ik het helemaal niet doen. Ga niet mijn ogen in handen leggen van zo’n snotneus.

2 likes

Ja bij visus dus :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ik heb hier thuis nog een heel servies staan van mijn inmiddels overleden oma. Zou daar online een beetje markt voor zijn? Of kan het net zo goed naar de kringloop. Zitten ook nog een hoop zilveren lepeltjes en dergelijke bij… Echt mooi wel!

4 likes

Staat er een merkje aan de onderkant? Dat helpt met googlen :wink:
En zilveren lepels zou ik op marktplaats/catawiki zetten

2 likes