Je zou eens kunnen zoeken op 360 of diaphragmatic breathing. Een goede ademhaling zou nl eigenlijk je hele ribbenkast uit moeten zetten en een beetje je buik. Dat naar je buik ademen wat altijd gezegd wordt is helemaal niet zo goed (alle druk gaat naar beneden) en je kunt dan veel minder diep ademen dan wanneer je echt de volle ruimte van je ribben gebruikt.
Je kunt het al oefenen door je handen onder je borsten om je ribben te houden en dan bij inademing te voelen dat je hele ribbenkast beweegt (voor, achter en zijkant) en dat bij uitademen je ribben weer âin elkaarâ zakken.
Mindfulness of meditatie is heel fijn maar het leert je niet hĂłe je moet ademen.
ik zou met capcut wel opletten want dat is van bytedance (van tiktok). als je videoâs uploadt geef je via de voorwaarden toestemming om ze op hun servers op te slaan en te verwerken, dus ik zou er geen privĂ©beelden in zetten.
Ik vind VLLO wel fijn werken! Gratis app en zonder dat stomme capcut watermerk
Oeh weet ik niet meer precies maar ik denk 6 of 8 van een half uurtje!
Ja ik heb het echt bij zangles zo goed geleerd!
ik hoor goede dingen over nero en brasserie de la mairie!
Waar vind ik betrouwbare informatie over de zin en onzin van supplementen? Ik ben opgevoed met het idee supplementen gewoon geldklopperij zijn tenzij je echt klachten hebt en uit bloedonderzoek komt dat je tekorten hebt.
Ik slik dagelijks magnesium omdat ik het idee heb dat het mij helpt bij herstel van sporten en helpt bij slapen, maar dat kan heel goed placebo zijn. En sinds december slik ik vitamine d3, omdat ik dit jaar het idee had echt last te hebben van de donkere maanden.
Ik eet gezond en gevarieerd (koken elke avond vers, eten verschillende soorten groenten, granen, peulvruchten etc), maar wel vegetarisch. Weinig tot geen noten. We eten regelmatig vleesvervangers en anders bijvoorbeeld bonen. Soms twijfel ik of ik bijvoorbeeld omega-3 zou moeten bijslikken? Maar ik vind het moeilijk om eerlijke informatie te vinden.
Ik gebruik zelf hiervoor het informatiecentrum voedingssupplementen en gezondheid.
Ongevraagd advies, let op wat voor magnesium je slikt, of slik het niet elke dag. Je zegt zelf gezond en gevarieerd te eten, hierbij hoef je vaak geen magnesium te slikken, wil je wel magnesium slikken dan is de dagelijkse hoeveelheid âextraâ 250mg, maar vaak hebben magnesiumpillen een hoger gehalte. Daardoor overschrijd je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid al en dit kan ook weer klachten veroorzaken.
Voor je eigen specifieke situatie zou ik persoonlijk naar een dietist gaan. Daar heb ik in ieder geval veel aan gehad. Zij keek op basis van wat ik at (ook vegetarisch en destijds heel beperkt zuivel) of dat dan voldoende was en kon ook tips geven welke variant van een vitamine âbeterâ was. Ik kreeg overigens wel het advies om een omega 3,6,9 supplement (met dha + epa) te nemen omdat ik helemaal geen vis eet. En ik nam toen een calcium + magnesium + zink supplement omdat ik dat online had gelezen (wilde zwanger worden en ging niet vanzelf) maar moest daar zsm mee stoppen omdat het te veel was.
Ik laat elke 2-3 jaar mn bloedwaarden checken, dat is de enige manier om te weten of je iets te kort komt of te veel hebt.
Vraag je dat dan gewoon aan je huisarts? En welke waarden vraag je dan allemaal om?
Ik zou wel willen weten of sommige waarden zijn verbeterd, maar heb er nooit aan gedacht om zonder specifieke klachten om bloedafname te vragen.
Ben ik ook benieuwd naar, voelt toch alsof ons zorgsysteem niet echt bedoeld is voor preventief onderzoek (niet bedoeld als sneer naar jou @Kauai haha). @Feather meh ja dat zou waarschijnlijk het beste zijn, al ben ik ook een beetje huiverig voor dietisten? Ik heb het idee dat daar ook goeie en minder goeie tussen zitten ![]()
@Mette12 thanks! ik slik het wel dagelijks maar ik heb er op gelet dat ik niet te veel neem, ik neem 200mg. maar misschien moet ik het om de dag gaan nemen.
Maar waarom denk je tekorten of een overschot te hebben? Dan is dat toch de reden dat je een bloedonderzoek aanvraagt. Bijv vermoeidheid. Als er geen enkele aanwijzing is vooral normaal gevarieerd blijven eten.
Ja nouja, ik ben niet bepaald iemand die zich heel de tijd opgewekt, vrolijk en energiek voelt. Ik ben vaak vermoeid
, slaap over het algemeen niet goed, heb een droge huid en eczeem, stemmingsklachten, etc. maar dat kan natuurlijk ook allerlei andere oorzaken hebben/heeft natĂșĂșrlijk niet alleen met tekorten of een overschot te maken. Maar misschien is het er een onderdeel van, of niet maar heb ik alsnog tekorten en wordt ik op mân 60e dement.
Dit zijn prima redenen om je bloedwaarden te laten checken, zeker als je vegetarisch eet.
@Huismus ik vraag er gewoon om eigenlijk. Ik eet vegetarisch en veel veganistisch en sport heel veel. Ik heb idd een keer gevraagd of het wel âde bedoelingâ was en toen gaf ze aan dat er heel veel preventief bloedwaarden wordt gecheckt bij bv ouderen en dat het geen punt is om dat om de paar jaar te doen. Ik betaal het dan zelf (60-70 euro, misschien is dat niet het hele bedrag). Maar wellicht kan @Krabsalade hier meer over zeggen.
Hier zeg je wat, want dingen zoals magnesium en omega, dat komt niet terecht in bepaalde waardes maar heeft wel effect op je spieren en hersenen, dus daarvan is het maar gissen of je het echt nodig hebt en of het wat/voldoende doet. Ik zou een goede diëtist zoeken die mee kan kijken of je genoeg van alles binnenkrijgt.
Voor de basic dingen als ijzer vitb kun je wel bloedprikken natuurlijk, als vegetariër is dat niet gek. (Sowieso vind ik het ergens bijzonder hoe dat is geregeld in Nederland: veel mensen zitten aan de antidepressiva, maar depressie kan ook oorzaak hebben in tekort aan een of ander. Kip ei verhaal.
En dan heb je ook nog dat artsen soms direct wijzen naar die depressie âdaar komt je moeheid vandaanâ.
Over de zin en onzin van supplementen in het algemeen vind ik sja.madriaan een aanrader. Specifiek voor jouw situatie zou ik bloed laten prikken inderdaad.
Ik heb een vraag over het IKB-budget. Ik ben namelijk van plan een nieuwe fiets te kopen en hiervoor kun je IKB-budget gebruiken, maar in maart heb ik nog niet voldoende opgebouwd voor die fiets. Kan ik dan gewoon selecteren dat ik mijn IKB van maart t/m december wil gebruiken?
Hangt af van je werkgever en hoe het is geregeld. Bij mij kan het niet, want als ik tussentijds uit dienst treed heb ik meer budget gebruikt dan ik had. En vaak is je ikb een afgeleide van je salaris en contracturen. Maar misschien krijg jij wel een jaarbudget en kan het wel
Bij mij kan dat niet want ik heb het dan nog niet opgebouwd