Profotonet.nl. En dan het lustre papier. Zijn echt heel mooie afdrukken die jarenlang goed blijven. De oudste afdrukken zitten nu 10+ jaar in een fotoboek en zien er uit als nieuw
Heeft iemand ervaring met/tips voor een laaggeletterde volwassene leren schrijven?
Ik ben vrijwilliger in een soort buurthuis waar ik huiswerkbegeleiding geef aan kinderen. Nu werkt daar ook een Marokkaanse vrouw als vrijwilliger die had aangegeven dat ze graag wil leren schrijven. Ze is aan mij gekoppeld hiervoor (doe ik graag), maar ik heb hier geen ervaring mee en het is natuurlijk anders dan een kind leren schrijven. Ze spreekt dus al wel goed Nederlands, maar heeft als kind nooit goed onderwijs gehad waardoor lezen moeizaam gaat en schrijven heeft ze helemaal niet geleerd.
Om te leren schrijven lijkt het me belangrijk om te beginnen met veel oefenen met lezen, om vertrouwd te raken met letters en woorden. Ik merk echter dat ik twijfel over hoe ik dit moet aanpakken. Is hier bijvoorbeeld een aanbevolen methode voor? Waar begin je? Moet ik haar echt schoolschrift aanleren zoals op de basisschool (ik weet niet waarom je per sé aan elkaar zou moeten schrijven nu), of zijn blokletters ook prima? Kent iemand wellicht sites of boeken met goede opdrachten die ik met haar kan doen?
Deze! home | www.alfabeter.eu
En verder kun je kijken wat Stichting Lezen en Schrijven aanbiedt. Zij verwijzen volgens mij ook naar bovenstaand materiaal.
Welke lippenbalsem vinden jullie echt top? Ik heb laatst cicaplast van la roche gekocht maar zelfs daar ben ik niet echt tevreden over. Alsof er een soort plastic laagje op mn lippen zit.
Zoek je echt enorm verzorgend of meer gewoon voor door de dag wat hydratatie?
Lipconditioner van Caudalie is momenteel mijn fave en niet duur
Diglin en Lowan zijn bekende methodes om te werken aan alfabetisering. En ik zou eens gaan kijken bij de bibliotheek, die hebben doorgaans ook een groot aanbod (dan zoek je ook op alfabetisering)
Ik hou ook niet van dat soort laagjes (bijv. Labello of vaseline vermijd ik, ik heb het idee dat mijn lippen daar juist schraal van worden). Ik gebruik nu al jaren Burt’s Bees en ik heb nooit meer ergens last van.
Weleda Everon werkt voor mij heel goed. Worden m’n lippen niet afhankelijk van en goed verzorgend.
Clarins lip perfector ben ik ook fan van. Ziet er gewoon mooi uit en redelijk verzorgend.
Ik gebruik al jaren met veel plezier blistex
Eucerin
Ja Eucerin is voor mij ook het beste idd!
Voor mij is de beste combinatie een laagje hyaluron-serum (met dank aan de forummer die dat ooit tipte!) en daarna tepelcrème, beide van Kruidvat huismerk. Maar vooral dit consequent elke dag doen. Voor ‘s nachts heb ik het Laneige lip sleeping mask, die vind ik ook fijn, maar wel duur.
Blistex en weleda
Waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik kan niet zonder mn purol. Vaak maar 1x per dag nodig om te smeren.
Ja ik heb dat jaren gedaan! Heb je geen begeleider? Vaak coördineert een nt2 docent het. Zij hebben ook leerpakketten voor je, maar wat nog veel beter werkt zijn websites waar ze op kunnen oefenen. Wat je zegt klopt dat ze vaak niet hebben geleerd om te leren, dus ik begon vaak ook met wat ze nodig hebben. Eén van m’n leerlingen wou graag kok worden (is ook gelukt) dus zijn we met schrijf- en lees vaardigheden in dat thema begonnen. Zodat er ook een bepaalde drive is (ook wel één met medisch traject of rijbewijs, dat soort dingen). Het zijn namelijk volwassenen met een leven en hoewel lezen, schrijven zo belangrijk is om verder te komen, heeft t vaak ook niet voldoende prio want ze redden zich al jaren. Dus niet beginnen met lidwoorden en andere saaie ongijn
Lanisoh tepelcreme is echt mijn holy grail
Ik vind booming bob natural heel fijn!
Lipbalm van Susanne Kaufmann kreeg ik laatst, echt goed en ook een hele lekkere geur!
Nee ik heb geen begeleiding helaas, het is namelijk ook niet iets wat daar standaard wordt aangeboden oid, het is meer dat er toevallig iemand rondliep met deze hulpvraag en ik heb de tijd om haar te helpen. Maar ben dus wel aangewezen op m’n eigen creativiteit want er is verder niemand met ervaring. Ze is erg gemotiveerd om het te leren, maar wel goed idee om het meteen aan een onderwerp te koppelen waar ze wat mee heeft inderdaad. Ik ga ermee aan de slag!
Ook @Twijfelaar en @Eline_A dank voor jullie tips!