Heeft iemand ervaring met/tips voor een laaggeletterde volwassene leren schrijven?
Ik ben vrijwilliger in een soort buurthuis waar ik huiswerkbegeleiding geef aan kinderen. Nu werkt daar ook een Marokkaanse vrouw als vrijwilliger die had aangegeven dat ze graag wil leren schrijven. Ze is aan mij gekoppeld hiervoor (doe ik graag), maar ik heb hier geen ervaring mee en het is natuurlijk anders dan een kind leren schrijven. Ze spreekt dus al wel goed Nederlands, maar heeft als kind nooit goed onderwijs gehad waardoor lezen moeizaam gaat en schrijven heeft ze helemaal niet geleerd.
Om te leren schrijven lijkt het me belangrijk om te beginnen met veel oefenen met lezen, om vertrouwd te raken met letters en woorden. Ik merk echter dat ik twijfel over hoe ik dit moet aanpakken. Is hier bijvoorbeeld een aanbevolen methode voor? Waar begin je? Moet ik haar echt schoolschrift aanleren zoals op de basisschool (ik weet niet waarom je per sé aan elkaar zou moeten schrijven nu), of zijn blokletters ook prima? Kent iemand wellicht sites of boeken met goede opdrachten die ik met haar kan doen?