Durf te vragen #8

Paardenmeisjes

7 likes

Kopen op Steam (volgens mij heb je voor 10-15 euro een pakket met RCT 1,b2 en de uitbreidingen) en dan (gratis) OpenRCT2 downloaden! RCT is natuurlijk ontzettend oud en OpenRCT2 is een open source project dat de oude bugs fixt en zorgt dat ie soepeler draait. Wordt nog steeds continu geupdate, heeft nog steeds een hele grote actieve community.

Als je helemaal de geek wil uithangen, Marcel Vos op YouTube is echt hilarisch.

Ik ben een paar jaar geleden ook weer gestart, alle scenarios weer uitgespeeld en het blijft echt zo’n heerlijke game :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Volgens mij worden ze vaak vernoemd naar de stoeterij waar ze geboren zijn en/of de afstamming en zijn er bij paarden met een stamboek verplichte beginletters per geboortejaar. En soms worden er ook nog bepaalde thema’s aangehouden, dus alle paarden van een bepaalde stoeterij een naam van een parfum met de beginletter van dat geboortejaar.

5 likes

Sundance is ook echt een typische paardennaam!

3 likes

Oftewel: rijke mensen sport!

1 like

Ik weet dat stoeterij een gewoon woord is maar toch zie ik altijd een soort carnaval-corso-parade-met-toeters-feestje voor me, soort van bar-dancing De Toeter ipv paarden op stal.

9 likes

Je kunt ook vragen bij de plaatselijke bibliotheek. Zij hebben (in de meeste gevallen) een Taalhuis waarbij ze zowel mensen áls middelen hebben om hierbij te helpen/ondersteunen

1 like

Ik had nog nooit van het woord stoeterij gehoord en kan me helemaal vinden in jouw bericht :joy:

2 likes

Dat valt heel erg mee? Tenzij je een of meerdere eigen paarden hebt natuurlijk.

Ja je hebt zoveel mensen die super sober leven, in een huurhuis wonen amper op vakantie gaan en waar elke euro naar het paard gaat. Tuurlijk moet je er geld voor nodig hebben, maar niet alle mensen zijn “rijk”.

1 like

Aan de ene kant heb je gelijk want ik heb best wat collega’s die een eigen paard hebben en die zijn zeker niet rijk/zeer vermogend.

Aan de andere kant is het met stalling, voer, leskosten, dierenarts etc etc wel een hele dure hobby.

1 like

Ja poeh, mijn schoonzusje heeft paarden en als ik hoor wat zij maandelijks betalen dan denk ik jezus, is bijna een minimaal maandsalaris. En dan hebben zij nog gewoon eigen stallen bij mijn schoonouders dus geen huur daarvoor.

1 like

Huh maar ik bedoel gewoon paardrijden via een manege. Niet iedereen die aan paardrijden doet heeft zelf een paard.

Vroeger zelf ook gereden maar altijd gewoon via een manege.

Is toch alsnog gewoon een relatief dure sport; ik hoorde dat het hier rond de 100e per maand kost voor een kind voor een groepsles 1x per week rijden. Vergelijk het met een sport als voetbal wat 70e per jaar kost.

3 likes

Ik weet niet waar jij vandaan komt maar hier kunnen voetbal clubs ook makkelijk honderden euro’s per jaar kosten om lid te zijn

8 likes

Hier (middelgrote/grote stad) is de contributie voor jeugd <12 jaar rond de 70e per jaar (2-3x pw voetballen) dus mogelijk geluk haha. Er is zelfs nog gezinskortig bij een 2e kind. Dus dat is wel een enorm verschil met (1x pw) paardrijden 1200e per jaar plus duurdere spullen in aanschaf. Dat wordt hier wel als een dure sport ervaren door ouders.

Hier een andere regio met andere prijzen maar het principe is hetzelfde: 1 kwartaal 1x per week paardrijles is even duur als 1 jaar 2 of 3x per week voetbal oid. Maar dan liggen die prijzen rond de 250 euro. En voor paardrijden heb je ook nog meer spullen nodig (rijlaarzen, cap, rijbroek, bodyprotector), dat is natuurlijk lang niet voor iedereen “even” te betalen allemaal.

Maar beter vragen ze wel gewoon een eerlijke prijs voor paardrijlessen en verzorgen ze hun dieren een beetje fatsoenlijk met dat geld.

4 likes

Wow wat een verschil met de €280 die wij betalen in onze kleine stad.

1 like

Dat is zeker een groot verschil ja, maar alsnog dus maar 23e per maand voor ik gok 2-3x pw sporten.

2 likes

Dat is helemaal waar. Vraag mij alleen af waar het verschil in zit hahah.

1 like