Durf te vragen #8

Ja ik had de aanbieder direct een berichtje gestuurd met dat ik het jammer vond om te horen dat ze overboekt zijn en dat ik me had verheugd om in het appartement te verblijven. En dat ik me afvroeg of hij het zelf niet kon annuleren want dat ik een beetje twijfelde omdat ik ook al betaald heb.

Hij ging daar verder niet echt op in maar stuurde dat ik vast al een bericht van Booking had gehad om kosteloos te annuleren en dat ik anders contact met de klantenservice van Booking op kon nemen. Dus heb het idee dat hij zich er vooral makkelijk van af wil maken.

Dus heb nu een berichtje naar de klantenservice gestuurd dat de verhuurder aangeeft dat hij overboekt is en mij vraagt te annuleren. Hierbij gezegd dat ik helemaal niet wil annuleren, dat ik al betaald heb en het vreemd vind dat de verhuurder zelf niet annuleert. Dus ben benieuwd wat ze ermee doen.

6 likes

Wij hebben een tado en bevalt goed. Wij hebben niet het abonnement, dus de verwarming gaat niet direct uit als we beiden niet thuis zijn. We kunnen wel vanaf onze telefoons de verwarming aanzetten en het maken van een schema is intuĆÆtief.

1 like

Hier ook mega fan van Tado! We wonen in een oud appartement zonder thermostaat. Sinds we alle radiatoren hebben aangesloten op Tado (+ thermostaat van Tado) zijn onze stookkosten ook aanzienlijk gedaald.

Heel het huis is hier ā€˜slim’ (IT nerd vriend), dus we kunnen hem ook besturen met Google en op afstand.

2 likes

Iedereen zal wel eigen voorkeuren en ervaringen hebben maar mijn vriend komt op zijn werk veel problemen tegen met Tado systeem. Gewoon dat het systeem niet goed functioneert. Wij hebben zelf honeywell systeem, maar ik bemoei me er dus verder niet echt mee haha. Het is wel slim om na te denken wat je allemaal aan extras nodig hebt. Want als je alles slim wilt moet je dus ook elke radiator apart van een knop voorzien zodat je ze individueel kan aansturen. Terwijl je met een normale slimme thermostaat gewoon de verwarming voor hele huis reguleert maar dat bijvoorbeeld wel op afstand kan doen enzo.

2 likes

Liever niet quoten ivm mogelijk verwijderen later.

Ik heb een collega die niet meer gelukkig is in haar relatie. Ze heeft twee jonge kinderen met haar vriend, eentje in de kleuterklas die drie dagen in de week naar de BSO gaat en eentje die jonger is en drie dagen in de week naar de opvang gaat. Zelf werkt ze 32 uur in de week. Ze heeft een prima salaris en verdient teveel voor sociale huur, maar met de huidige prijzen in haar gemeente is een (minimaal) twee slaapkamer appartement eigenlijk niet of amper te vinden. Ze heeft geen rijbewijs en/of auto, wat haar i.v.m. de school en opvang van de kinderen dus eigenlijk wel bindt aan de gemeente waar ze woont.

Ze denkt zelf dat ze hierdoor eigenlijk geen kant op kan. Ik vind het sneu als dat de enige reden is om bij haar partner te blijven, maar zie ook zo snel niet een oplossing. Zijn hier wellicht instanties voor die met je mee kunnen denken o.i.d.?

1 like

Ik weet wel dat je een urgentieverklaring kan indienen bij de gemeente. Dit kan sommige processen versnellen. Zo kan dit ook helpen als je geen woning hebt na het scheiden

Ook kan je in sommieg gemeente terecht bij parenthouses

1 like

@Sundance Particuliere huur? Huren bij een makelaar? Toen ik in soortgelijke situatie (minus kinderen) zat heb ik via Funda (huren) een fijn appartement van 80m2 kunnen krijgen in de hoofdstad van een provincie. Er zijn ook veel facebookgroepen met huurappartementen.

Mijn collega haar dochter was zwanger + had al een kind en kreeg geen appartement toegewezen onder urgentie.

2 likes

En als je wel urgentie krijgg is dat voor sociale huur, er wordt al gezegd dat het inkomen daarvoor te hoog is.

2 likes

Jooo hebben jullie dat ook van de week gelezen, een vrouw met 3 kinderen op straat omdat er geen urgentie geldt na een scheiding. Echt bizar, snap wel dat iemand dan maar bij een partner blijft :frowning:

2 likes

Ik denk dat je collega haar situatie goed inschat. Ze kan natuurlijk altijd contact opnemen met een lokaal sociaal wijkteam (kan altijd dat iemand een goede tip heeft), maar ik acht de kans dat ze iets voor haar kunnen doen echt minimaal. Zeker omdat haar situatie in vergelijking met wat er verder in de rij staat niet zo urgent is. Feitelijk gezien kan ze zelf weg en er is niemand in gevaar.

@chasingrainbows ik vond dat weer zo’n typisch artikel. ā€œHet kan toch niet zo zijn dat ikā€. Wake up, dit is Nederland. Altijd al geweest.

Vind echt dat dit essay verplichte kost zou moeten gaan voor elke vrouw die gaat samenwonen, kinderen krijgt en denkt dat ze gebakken zit: https://www.volkskrant.nl/beter-leven/gescheiden-en-geen-huis-te-vinden-floortje-smit-kan-geen-kant-op-met-haar-kinderen-en-ze-is-niet-de-enige~baf1665d/

11 likes

Mijn ervaring is ook dat het bijna onmogelijk is om nog urgentie te krijgen. Medische urgentie bestaat niet meer (als je ineens voor altijd rolstoelgebonden bent plaatsen ze vanuit de WMO nog liever een traplift of een badkamer-unit beneden in de huidige woning, dan dat ze een geschikte gelijkvloerse woning gaan zoeken). Een stel dat in scheiding ligt met kinderen, waarbij instanties betrokken zijn ivm verbale agressie en middelengebruik van een ouder, kreeg urgentie, zodat moeder met kinderen ā€œzo snel mogelijkā€ een eigen woning kon krijgen, MAAR er was een wachtlijst voor de mensen met urgentie… Dus tsja.

8 likes

Thank u vvd :heart::heart::heart:

22 likes

Ach, ik ken een geval van een vrouw die te horen kreeg ā€˜zoek het lekker ff zelf uit aub’
die dakloos was geworden door een relatiebreuk tijdens een behandeling tegen kanker. Dus ja. Het verschilt per plek en per persoon maar je kunt goed pech hebben.

4 likes

Een kleiner appartement kopen/huren en daar als ouders afwisselend gaan wonen. Kinderen blijven in het oorspronkelijke huis wonen met de ouder die op dat moment het co-ouderschap heeft. Als je een goede band hebt met je ex wellicht een optie.

3 likes

Is het hele probleem niet dat er geen (huur)woningen zijn?

6 likes

Geen idee. We kennen deze specifieke situatie en persoon niet. Er werd gevraagd naar ideeƫn en die geef ik.

3 likes

Ja ik vrees zelf ook dat het heel lastig wordt.

Heb het idee dat er altijd zo makkelijk geroepen wordt dat je nooit bij een man moet blijven als je dat niet meer wil maar in haar situatie zie ik ook niet direct een uitweg.

Bedoel als ik weg wil bij m’n partner dan kan ik altijd weer met huisgenoten gaan wonen, een studio zoeken of naar een goedkopere gemeente gaan. Misschien ook niet allemaal makkelijk te vinden maar heb er dan wel vertrouwen in dat ik vast wel ergens wat zou vinden. Maar met kinderen vallen de eerste twee opties eigenlijk af en doordat ze geen rijbewijs heeft is ze meteen ook gebonden aan de gemeente (of directe buurgemeente) waar ze nu woont.

2 likes

Maar wat moet je dan als vrouw met de informatie uit dit essay? Geen kinderen meer krijgen? Of ongelukkig samenblijven met je partner? Want zoals hierboven beschreven werkt de vrouw in kwestie 32 uur tegen een goed salaris, en kan ze zelfs daarmee geen kant meer op. Ik weet niet goed wat je als vrouw (of man, want volgens mij las ik vanochtend nog dat alle vakantieparken vol zitten met gescheiden mannen die die huisjes permanent bewonen) verder nog zou kunnen doen om te voorkomen dat je in deze situatie terechtkomt.

1 like

Ik zie niet echt waarom dat rijbewijs zo’n probleem is (OV??) maar dan is het eerste wat je doet toch dat gaan halen?

Is wel lekker makkelijk gedacht :sob:
Niet iedereen is een geboren chauffeur haha. Ik ben al jaren bezig en ik denk zeker ruim 5.000 kwijt ondertussen, waarschijnlijk zelfs meer. En nog lukt het niet. Bij sommigen is het geld daar niet voor en bij sommigen het talent niet.

10 likes