Durf te vragen #8

Dit triggert mij echt zo erg haha. Ik heb echt een prima inkomen, mooi netwerk, blabla etcetera, maar ik ben toch echt afhankelijk van mijn partner, want hij heeft veel meer vermogen dan ik (door geluk met zijn baan, koophuis en beleggingen) en daarom wonen we in een huis wat ik in mijn eentje niet kan betalen. Tijdens onze relatie heb ik daar profijt van (want we wonen in een fijn huis voor een relatief lage maandlast) maar op het moment dat wij uit elkaar gaan verlies ik alles en hij niets (behalve natuurlijk de mooiste en geweldigste vrouw ter wereld) en dat vind ik echt zo’n enorme kutpositie om in te zitten. Maar ik vind het ook te behoudend om te zeggen ā€œwe kopen een huis van maximaal X bedrag want anders kan ik het in mn eentje niet meer betalen als we uit elkaar gaanā€ want als we nooit uit elkaar gaan hebben we een heel leven geleefd en gehandeld alsof we ieder moment wel uit elkaar zouden kunnen gaan.

Dit is verder geen vraag om advies (!), we hebben alles zo eerlijk mogelijk verdeeld en vastgelegd, en ik wil hier vooral mee zeggen dat ongelijkheid in een relatie die er eenmaal is eigenlijk niet meer in te halen is en ik vind dat zelf echt heel erg klote.

36 likes

Ja, ik had ook teringluxe kunnen wonen met mijn vent samen, maar dat boeit mij niet. Dus ik woon klein maar regel wel alles zelf. Ieder zo z’n ding. Hoe het jou triggert, geeft het mij soms ook wel het gevoel ā€œjammer dat ik niet zoveel kan sparen als een samenwonend stelletjeā€. Als wij onze aparte maandlasten optellen… janken :joy:

12 likes

Ligt het aan mij of deodorant echt veel duurder geworden?
Ik had altijd van dove invisible dry, die hielp bij mij altijd heel goed. Voorheen kocht ik het bij de action, maar ik zie ze daar nooit meer… en tegenwoordig 5,50 voor een fles bij de kruidvat.

Kan me herinneren dat ik echt 6 flessen voor 10 euro had bij de op=op ooit.

3 likes

Eens :star_struck::star_struck:

2 likes

Ik haalde gister af bij een Koreaan. Daar kreeg ik een super lekker sausje bij mn eten. Ben nu op zoek naar hoe het heet! Misschien is dit een standaard Zuid Koreaans sausje en zitten hier kenners die het meteen weten.

In spoiler foto van het half uitgepelelde bakje. Het smaakt een beetje sambal achtig maar dan iets frisser en met een zoetigheid erdoor, en wat lobbiger dan sambal.

2 likes

Waarschijnlijk gochujang met suiker erdoor. En misschien met nog wat dingen maar de basis is ws gochujang en dan kan je er van alles doorheen roeren, ook wat sesamolie bijv om het wat minder dik te maken.

7 likes

Oeh thank you! Was zo lekker op mn broodje kaas. Ga zsm een pot kopen

Ssamjang is ook lekker, daar hoef je niks meer aan te doen maar is niet hetzelfde. Is wat minder zoet en hartiger maar ook erg lekker bij van alles. Dat is een mix van gochujang en doenjang (gefermenteerde sojapasta) met knoflook en sesamolie.
Gochujang is rode peperpasta.

Klinkt ook heel goed! Zullen vast beiden bij de aziatische toko te krijgen zijn hier, ga beiden kopen :ok_hand:t3:

2 likes

Zeker weten te koop. Eet smakelijk!

1 like

Ik heb het ook via de harde weg moeten leren. Toen mijn ex vreemd ging kon ik nergens terecht, want ā€œik had had toch alles al voor elkaarā€ en was nergens meer ingeschreven. Toen mezelf direct ingeschreven, na drie jaar, toen ik er mentaal ook aan toe was, ben ik alsnog bij hem weggegaan.

Uiteindelijk via Funda een huurhuis kunnen krijgen, maar ik was ook druk bezig via de sociale huur en ben ik zelf nog eens derde geworden.

3 likes

Weet iemand hoe ik op Facebook Marketplace kan zien wanneer die advertentie is geplaatst?
Zodat ik niet onnodig contact leg met iemand over iets wat 3 jaar geleden te koop stond…

1 like

Als je het dan toch in huis gaat halen… gochujang is ook heeeel lekker gemixt met sesamolie, sojasaus, mirin en suiker als saus door een noodle gerecht met groenten :heart_eyes:

Zoals hier: https://youtu.be/GJXM6r9aq6M?feature=shared dit ooit voor het eerst gemaakt en nu is het echt een makkelijke super snelle maaltijd voor doordeweeks/met leftovers (heb de ingrediƫnten voor de saus altijd wel in huis en ook wel noodles en kikkererwten. Als ik dan nog paprika en broccoli ofzo heb ben ik klaar)

5 likes

Volgens mij kan dit niet helaas, ik heb het nooit kunnen zien

3 likes

Ik denk ook dat dit niet kan. Echt absurd he, en mensen halen dingen ook niet weg als ze verkocht zijn dus je zit alleen maar berichten te sturen of iets nog te koop is ughhj

2 likes

Dit is echt een geweldige bonus tip!! Heerlijk om meteen inspiratie te hebben wat ik nog meer met deze heerlijke sausjesvondst kan maken :yum:

Update: heb net een sausje gemaakt van sesamolie, soya saus en de gochujan pasta. JEMIG wat een geweldige smaak al!! (Nog zonder mirin dus). Heb er een paprika mee besprenkeld en baalde zo toen ie op was

3 likes

Is er ergens in Nederland een echt leuke jazzclub? Of een origineel kleinschalig poppodium waar je op een vrijdagavond chill heen kunt?

1 like

Ik vind Alto in Amsterdam wel echt heel leuk, alleen je moet er wel op tijd zijn want het is klein en zit snel vol

3 likes

Weet iemand hoeveel het kost als je koffer zwaarder is dan 23kg bij KLM, ik weet dat je max 32kg mee mag nemen als je bijbetaalt, maar hoeveel kost dat? (Vlieg naar CuraƧao) Thanks!

1 like

Misschien vind je het op de KLM website?
https://www.klm.nl/information/baggage/extra-oversized-overweight-baggage

15 likes