Durf te vragen #8

Ja het wordt een inbouw dus de afmetingen zijn wel anders haha. Maar ben wel overtuigd van wat ik al dacht (dat ik no frost wil), dus even kijken of ik ruimte in m’n budget kan maken :slight_smile:

3 likes

Ik heb dit aangeleerd door een app aan te schaffen die me een reminder gaf. Dan moest ik telkens aanduiden als ik dat glas gedronken had. Al jaren geleden dus ik weet de naam niet meer maar dit heeft écht geholpen :smiley:

Ik heb zelf ook geen kinderen maar ik kan me altijd zo slecht iets voorstellen bij dat je in de kraamtijd niet aan koken toekomt. Ik bedoel ik snap dat je geen zin hebt om een hele Indische rijsttafel te koken maar er vanuit gaande dat er ook een partner is dan zijn er toch genoeg recepten die je binnen 15 min wel op tafel hebt. De baby slaapt toch ook en heeft toch niet continue tweepersoons zorg nodig? Snap alsnog dat het luxe kan zijn als vrienden bijv. zelfgekookte maaltijden meenemen (dat zou ik ook zonder dat ik bevallen ben chill vinden haha). En als kraamvrouw ben je afhankelijk van hoe pittig je bevalling was natuurlijk nog herstellend, dus dat je zelf niet wil koken dat snap ik, maar je partner heeft daar op zich toch wel tijd voor?

Overigens niet bedoeld als kritiek in de zin dat ik vind dat mensen in hun kraamtijd zelf zouden moeten koken ofzo. Vind het sowieso altijd chill als ik niet zelf hoef te koken en wel een gezonde maaltijd heb. Alleen dat je er in je kraamtijd überhaupt niet aan toe zou komen (wat ik hier wel vaker lees) kan ik me gewoon zo slecht voorstellen en herken ik eigenlijk ook niet bij mijn vriendinnen die kinderen hebben. Bij eentje werd ik zelfs uitgenodigd om mee te eten toen de baby vier weken was ‘eten moeten we toch’, al is dat wel weer het andere uiterste natuurlijk.

2 likes

Na vier weken is natuurlijk weeral een ander verhaal dan de eerste week.

Maar vaak is het gewoon dat je zo moe/uitgeput bent dat je de momenten dat je eindelijk kan zitten nodig hebt om uit te rusten en niet wil moeten opstaan om te moeten koken of iets anders huishoudelijks.
De tijd is er, de energie niet altijd.

2 likes

Ik denk dat ze eerder bedoelt dat de partner niet bevallen is en wel aan koken zou toekomen.

Dat snap ik maar wil niet per se zeggen dat de partner minder doet/niet moe is?

2 likes

Kraamweken zijn over het algemeen vet intens, zeker voor degene die is bevallen. In mijn geval was ik bijv elke x een uur met voeden bezig, los van de hormonen, fysiek bijkomen van de bevalling en hechtingen, weinig slaap, een baby die opeens zorg voor je nodig hebt, kraamvisite die langskomt, alle informatie die je krijgt en moet verwerken.

Haha ik was zó blij met Marleen kookt! Echt 100x liever dat mijn man zijn “vrije tijd” besteedde aan snacks voor mij regelen, het huishouden doen en de baby verschonen terwijl ik lag te slapen :joy:

Even een hele andere misschien superdomme vraag: ik eet nooit boter op brood, maar moet bu roomboter voor op brood in huis halen. Ik wil dat graag biologisch. Maar dat kan ik alleen in zo’n blok vinden. Is dat ook geschikt om op brood te smeren? Dit dus:

1 like

Je kan het gebruiken maar meestal gaat je brood er dan aan.
Vaak hebben ze een smeerbare variant
De albert heijn heeft bijvoorbeeld smeerbare biologische roomboter van het huismerk

2 likes

Ja hoor, wel even uit de koelkast halen zodat het minder hard is en beter smeert

3 likes

Een no frost vriezer verbruikt minder stroom dan een vriezer met een laag ijs. Uiteindelijk zal de vriezer dan misschien net zo duur zijn.

2 likes

Gewoon even op voorhand uithalen, of je kan het ook (een stuk) buiten de koelkast bewaren.

Ik gebruik altijd zo’n blok @wompie zowel om mee te koken als voor op brood.

2 likes

Ik heb wel een kind maar herken dit ook echt totaal niet. Mijn vriend kon prima gewoon koken en ons huishouden was verder ook niet ineens helemaal anders ofzo.

5 likes

Ik ben, sinds mijn kindertijd, serieus verslaafd aan lippenspul maar niks werkte meer. Daardoor eindelijk gestopt, sinds een maand. Maar mijn lippen blijven extreem droog, de vellen hangen eraan, barstjes blijven komen. Sinds het stoppen dus helemaal nog geen “normale” lippen gehad. Ik schaam me dood als ik met iemand in gesprek ben. Ik ben gewoon benieuwd of iemand hier ook doorheen gegaan is en mij moed kan inspreken dat ik niet moet opgeven en het echt goedkomt?! Ik wil er zo graag van af maar ben nu bijna zo ver dat ik weer begin met smeren.

2 likes

Niet de meest handige tip voor jou, sorry. Maar toen ik extreem droge en gebarsten lippen had smeerde ik er ‘s nachts lanoline op (die als tepelzalf wordt verkocht), na een paar dagen waren m’n lippen weer helemaal ok.

Ook top voor andere droge plekken op je huid trouwens.

6 likes

Shea butter (of mangozalf, by baby naturalbstore hebben ze ook een stick).

Ik gebruik het 1x per dag voor het slapen gaan en smeer dan de rest van de dag niet (dat helpt tegen je smeerdrang)

En drink je voldoende water? Zeker nu de lucht droger wordt draagt dat bij aan droge lippen.

Verder is het echt afkicken wel ook. Dus even doorzetten!

1 like

Ik denk dat je gewoon pech hebt, en van nature droge lippen hebt. Dat die sticks verslavend zouden zijn, en je lippen juist uitdrogen is grotendeels een fabeltje.
Je moet alleen opletten dat je lippenbalsems gebruikt zonder irriterende ingrediënten (bv menthol of parfums). Doe kunnen ervoor zorgen dat je kort na het smeren een geïrriteerd gevoel krijgt aan je lippen, en dus meer wilt aanbrengen. Maar dat is normaal een kort effect, niet iets van dagen (laat staan een maand).
Ik zou overstappen naar iets heel basic dat een beschermend laagje op je lippen legt (gewoon vaseline oid, zonder smaakje) en kijken hoe dat gaat.

6 likes

Adem je vaak door je mond en/of maak je vaak je lippen nat? Dat helpt ook alle twee niet.

2 likes

Ik heb dit ook en smeer daarom maar altijd. Dit vind ik het allerbeste werken, veel beter dan dure high end producten:

Je hebt dit van verschillende merken maar dat maakt geen verschil, gaat erom dat het vaseline/glycerine/lanoline in gelijke delen is.

3 likes

Willen jullie met me meedenken? Ik heb binnenkort een feest met het thema beroemdheden. Ik ga samen met mijn vriend en wilde eerst iets dat bij elkaar past, maar we kunnen natuurlijk ook allebei iemand anders kiezen. Dan heb ik voor mijn vriend wel leuke ideeën, maar voor mezelf niet. Ik weet dat de mensen die komen all out gaan en ik kan maar niet bedenken wat ik ga doen. Hebben jullie nog goede ideeën?

De mensen die komen zijn 70 - 30 en ik zou het wel tof vinden als ik iets heb wat voor iedereen herkenbaar is. Ik weet bijvoorbeeld dat er iemand als Jutta Leerdam gaat in een schaatspak met haar herkenbare eyeliner en dat vind ik echt een slimme.

Moeten het ‘echte’ beroemdheden zijn? Anders zou je kunnen gaan als Barbie & Ken of Kermit & Miss Piggy
Je zou ook als Laurel & Hardy kunnen gaan, maar dat is voor de jongeren misschien wat lastig.
En anders zijn justin en britney in die denim outfit of daft punk misschien ideeën.