Durf te vragen #9

Dankjewel! Dan is Duolingo misschien nu nog te hoog gegrepen en misschien ook niet zo de moeite waard. Gaat vooral om spreken ipv schrijven idd. Youtube is wel een goede tip! Ga ik eens kijken, dankjewel!

3 likes

Wat zijn nou leuke dingen om aan iemand op te sturen voor een verjaardag als het zo teringwarm is in Nederland? Ik doe normaal vaak bonbons, chocola of macarons, of een bos bloemen, maar dat lijkt me met dertig graden allemaal niet zo’n succes. Iemand nog leuke ideetjes?

Het is een cadeaubon maar heb deze een keertje van mijn werkgever gekregen in de zomer en dat was echt leuk.

https://www.cadeaubon.nl/cadeaubonnen/ijskadokaart/

6 likes

Ik weet niet of Arabisch op Ling staat, maar die app kan ik zeker aanraden. Ik ben Bulgaars aan het leren en daar heb je ook te maken met een ander alfabet. Alles wordt zowel fonetisch als in het Cyrillisch uitgeschreven en er zitten af en toe ook schrijfopdrachten tussen om de Cyrillische letters te leren. Ik vind het heel fijn werken!

1 like

Macarons kunnen prima toch als het warm is Ik zou er iig heel blij van worden :smiley:

Jaa ik ben ergens een beetje bang dat de vulling toch smelt tijdens de bezorging als het echt 35 graden is? Ook omdat de patisserie waar ik ze dan vaak bestel ook zegt “bewaren in de koelkast” en 35 graden daar wel erg ver vandaan ligt haha. Maar misschien valt het ook wel mee hoor!

2 likes

Wijn met nootjes? Is een beetje in hetzelfde thema.

6 likes

Mn kind heeft op de laatste vakantie haar onderarm gebroken (heel sneu) en dacht misschien heeft hier iemand tips voor leuke activiteiten die je met 1 arm kunt doen voor een kind van 9 jaar. Ze heeft haar schrijf arm gebroken en het zit tm haar elleboog in het gips.
Vanmiddag gaan we een bessen pluktuin proberen en zelf had ze de bioscoop al bedacht. Oh en over een week gaan we een nachtje naar Leeuwarden, dus een specifieke tip voor daar is ook welkom! (Of uberhaubt arm in het gips tips)

Ik heb een aantal jaar geleden in Leeuwarden gewerkt en in de laatste week ontdekte ik een soort wandeling van mini nisjes met poppetjes er in. Je kon er destijds een hele wandeling van doen. Ik weet niet of het er nog steeds is maar ik vond het toen echt jammer dat ik het niet eerder wist.

https://miniaturepeopleleeuwarden.nl/route/

4 likes

Wat super leuk!!

Wij wonen nu 2+ maanden in ons nieuwe huis en hebben wel goed contact met de directe buren. Vaak wel korte praatjes voor de deur. We hebben binnenkort met 1 kant wel afgesproken voor koffie. Nu excuseerde zij zich laatst voor de blaadjes in onze tuin door een boom van hun. Daarbij gaf ze aan dat ze hem in het najaar gaan laten snoeien.

Die blaadjes me niet zoveel uit haha. Maar die boom houdt eigenlijk al het zonlicht tegen in onze tuin. Het gaat echt om een klein stukje (denk ik) wat eraf moet. Want ik vind het wel jammer.

Maar nu denk ik, hoe pak je zo’n gesprek aan? Voor deze zomer maakt het niet meer uit maar als ze hem gaan laten snoeien dit najaar kan die misschien meteen wat korter. Alleen het voelt zo direct omdat je elkaar nog niet echt kent.

Dat koffiedrinken is dan toch juist een mooie gelegenheid om het te vragen?
Dan kun je gewoon terugverwijzen naar haar opmerking over de blaadjes en het dan meteen zeggen. (he over jullie boom, bedankt nog dat je dat zei over de blaadjes, maar dat is echt geen probleem! Ik heb alleen wel gemerkt dat hij veel zonlicht in onze tuin weghaalt, dus als jullie hem gaan snoeien kunnen we dan even kijken of we daar wat aan kunnen doen? Waarschijnlijk hoeft er maar een klein stukje af, als jullie dat oke vinden.)

11 likes

Topbloemen cerzend vanaf een lokale bloemist
Tot nu toe altijd positef over geweest onegacht het weer.
Ik heb ook wel eens bij de boterkoekbroers besteld, heerlijk en lijkt me prima nog met de warmte

De graffiti wandeling is ook de moeite waard! Leeuwarden heeft hele gave op de muren zitten.

2 likes

Ik zou gewoon vragen of dit en dit eraf kan ivm de schaduw als ze m toch gaan laten snoeien. Lijkt me heel laagdrempelig juist!

lessen via preply

3 likes

Geen idee wat er bij jou in de buurt is (of leeuwarden), maar een kinderboerderij (ezelwandeling/kalfjes of biggetje knuffelen)
kattencafe
dierentuin of aquarium bezoeken
een (museum) speurtocht

1 like

Andere taal, maar voor Chinees gebruikte ik Memrise. Dat is goed om tekens te leten/woordjes te stampen. Volgens mij zijn er in Memrise veel opties dus ik denk dat het met Arabisch ook kan.
Is niet voor gramatica enzo, maar voor de letters leren is dit denk ik wel een goede.

Edit: ik zie dat memrise in die 10 jaar wel flink veranderd is. Je kan er wel Arabisch leren, maar het is veel uitgebreider dan de flashcard app die het was toen ik het gebruikte.

2 likes

Weet iemand toevallig of Primark Zaandam al nieuwe herfstcollectie en of Gilmore Girls assortiment in de winkel heeft?
Ik ben van plan om woensdag daarheen te reizen mar ik wil niet voor niets reizen als er alleen maar zomer sale is.

Ik ben er niet geweest, maar je kan online ook zien wat er op voorraad is in welke winkel!

2 likes