Durf te vragen

Je kan ook even je zorgverzekeraar bellen en vragen wat hun aanrader is voor jouw specifieke probleem (misschien een ziekenhuis, een specifieke arts, of een zelfstandige kliniek), zij hebben de wettelijke taak te weten waar je met elk probleem het best naar toe kan.

1 like

Ik heb de academische IELTS gedaan omdat dat moest van mijn opleiding. Ik weet niet of TOEFL ook een academische variant heeft.

1 like

Ik heb destijds de TOEFL gedaan voor mā€™n mastertoelating. Ik heb daar toen verder niet voor geoefend, omdat ik goed was in engels en het viel me erg mee.
Wat ik wel irritant vond was dat ik het achter een computer moest maken in een ruimte met allerlei anderen en niet iedereen even snel was. Ik moest toen het spreekgedeelte doen terwijl het doodstil was en toen ik moest schrijven was juist iedereen aan het pratenā€¦

1 like

De dikke Bries

1 like

Wat kan ik het beste doen tegen een kriebelhoest?

Heb straks en tentamen en wil niet constant die hoestende persoon in een stille zaal zijnā€¦

Hoestdrank of pilletjes met noscapine halen

1 like

@Diamonds @RupiKaur @Banananana Dankjewel voor jullie antwoord. Ik denk dat ik voor TOEFL ga, omdat die de meeste data nog beschikbaar hebben. Fijn om te horen dat jullie het goed te doen vonden! Vind het toch een soort van eng, omdat ik hem moet halen om toegelaten te worden en het toch best duur is.

Misschien Bataviastad als dat je trekt. Omdat het een outlet is, zijn de collecties wel heel wisselend. Soms veel leuks, soms niets.

1 like

Ik kom er niet uit, wil mijn contract opzeggen (bij werkgever).
opzegtermijn is 1 maand (onbepaalde tijd). Ze hebben het online overal over opzegtermijn en beƫindiging arbeidsovereenkomst. (wat is het verschil)
als ik vandaag opzeg, moet ik dan werken tot 22 juni of tot 30 juni? En krijg ik behaald tot 22 juni of 30 juni? Ik wil dit vooraf weten ipv via werkgever om sterker in mijn schoenen te staan.

Staat dat niet in je contract? Bij sommige bedrijven gaat de opzegging pas aan het einde van de maand in, bij andere bedrijven is 22 mei ontslagen nemen = 22 juni laatste werkdag. Je krijgt gewoon al die gewerkte uren uitbetaald en vaak krijg je de maand daarna dan nog een soort afrekening met je laatste reiskosten en vakantiegeld enzo.

1 like

zoals hier staat, de opzegtermijn duurt 1 maand, maar tot wanneer loopt dan de arbeidsovereenkomst? Of wat is de datum waartegen je opzegt, raak helemaal in de war van Google. Meer info heb ik niet dan dit stukje. Vind dit altijd zo vaag omschreven. Ik wil een echte einddatum weten. :thinking:

Tot de laatste dag van je opzegtermijn. Dus als je vandaag opzegt dan loopt de arbeidsovereenkomst tot 22 juni.

Het is volgens mij het meest gebruikelijk dat je wanneer je nu opzegt, moet werken tot en met juni. Dus de opzegmaand+volgende maand uit werken. Ik heb bij verschillende bedrijven opgezegd en het was altijd zo, al staat het in het stukje dat je laat zien, niet expliciet zo.

Soms kun je in overleg alsnog eerder stoppen als je nog vakantiedagen hebt staan. Je krijgt uiteraard sowieso tot je einddatum betaald. Als je nog vakantiedagen over hebt, worden die ook afgerekend.

Edit: dit staat op de website van de Rijksoverheid

Opzegtermijn met vast contract

Heeft u een contract voor onbepaalde tijd? Dan heeft u een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat u 1 maand van te voren uw contract moet opzeggen. Het gaat om een kalendermaand. De opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de volgende maand.

Stel: u wilt per 1 april uit dienst, dan moet u uw contract uiterlijk voor 1 maart schriftelijk opzeggen. In de maand maart moet u dan gewoon nog werken.
Link

1 like

Thanks beiden! maar het zijn 2 verschillende antwoorden haha, ook online lees ik verschillende dingen dus eigenlijk geen eenduidig antwoord. Stom dat zulke dingen vaak zo onduidelijk zijn :unamused: miss toch even navragen, of is er iemand die het zeker weet met juridische of hr achtergrond?

In mijn ervaring is het zo dat als je nu opzegt, je door zou moeten t/m 30 juni.

1 like

@Tubing het staat niet echt duidelijk in je contract (tenminste, ik ging er vanuit dat het een passage uit je contract is).
Ik denk dan ook dat de volgende site je verder kan helpen.

Ik heb wel een HR achtergrond en weet eigenlijk niet anders dan dat het per kalendermaand gaat. In overleg met je leidinggevende kun je nog resterende vakantiedagen opmaken zodat je toch halverwege de maand kunt stoppen. Vakantiegeld en een eventueel nog resterende saldo wordt dan in de maand na je uitdiensttreding (in dit geval dan in juli) uitbetaald.

Beƫindigingsovereenkomst bedoelen ze denk ik de beƫindiging met wederzijds goedvinden mee. Dit is dan een tweezijdige overeenkomst, maar dat is nu niet van toepassing aangezien je gewoon zelf wil stoppen en verder nog niks hebt besproken.
Opzeggen is een eenzijdige handeling en hierbij moet je je dus aan je opzegtermijn houden (een maand dus inderdaad voor de werknemer). Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand. Dus als je nu opzegt dan eindigt de overeenkomst op 1 juli (of 30 juni? in ieder geval niet precies 1 maand later :sweat_smile:)

Ik vind deze via google. https://www.spoedvakantie.nl/planner.php?maxdist=500
Ik heb een paar steden na gekeken, maar het klopt niet precies. Het is allemaal wel iets verder dan wat zij aangeven.

1 like

Opzegtermijn is een volledige kalendermaand. Dus zeg jij vandaag op, dan ben je ten minste t/m 30 juni in dienst.

Zeg jij 31 mei op, dan ben je ook t/m 30 juni in dienst.
Zeg jij 1 juni op, dan ben je ten minste t/m 31 juli in dienst etc.

Als deze norm niet wordt gehanteerd, dan wordt je niet aan je opzegtermijn gehouden. En als je eerder wilt stoppen, dan kun je altijd proberen op te zeggen voor 22 mei, ie hoort vanzelf wel dat dat wel of niet wordt geaccepteerd. Bovendien kun je ook nog vakantiedagen inzetten he, mocht je eerder willen stoppen en dagen over hebben.

3 likes