Goeie vraag, geen idee
’ Voor een e-book hoeven geen bomen te sneuvelen. Drukkerijen mogen dicht. Transport- en voorraadkosten vallen weg. Toch zijn e-books vaak slechts 20 procent goedkoper.
Daar zijn drie redenen voor. Over een papieren boek betalen we 6 procent btw, over een e-book 19 procent. Omdat een boek een ‘cultureel goed’ is. Een e-book natuurlijk ook, maar zover is de besluitvorming nog niet. Daarnaast kost het digitaliseren van een boek geld. Ook moeten schrijver en uitgever hun inspanningen terugverdienen. ’
Een boek van papier drukken kost eigenlijk bijna niks (als je zelf een boek drukt betaal je na de opstartkosten maar iets van €1 per boek, bij grotere oplages/betere contracten kost dat natuurlijk nog veel minder), distributiekosten zijn ook maar een klein deeltje.
Het grootste deel van de kosten van een boek zit in alle mensen die aan de inhoud/promotie hebben gewerkt, die moeten voor een e-book net zo hard werken als voor een papieren boek.
Dank allemaal voor de antwoorden! Hoog tijd dat die belasting iig wordt aangepast dan!
Ik snap dat er meer mensen zijn die aan een boek werken, maar het zou toch nog steeds een flink stuk goedkoper moeten zijn, en niet maar een paar euro.
En dat digitaliseren zoveel geld kost lijkt me overigens al helemaal complete onzin, het is toch al digitaal voor het gedrukt wordt? Klik effe op save as PDF en klaar is kees. Of denk ik nou veel te simplisties?
Iemand kan toch van mening veranderen? Moeten we jouw mening over vlees eten dan ook maar aan de kant schuiven omdat je nu vegan bent maar wel ooit vlees at? Zo werkt het toch niet.
Ik snap je punt, maar de prijzen van boeken zijn vaak natuurlijk niet representatief voor hoeveel uur plezier je eraan hebt. Er zijn genoeg boeken van rond de 200 pagina’s die ook 20 euro kosten en daar ben ik 4 uur mee zoet. Het is ook relatief, want voor die tien euro kun je ook een netflixabonnement nemen en daar haal je veel meer uur aan entertainment uit. Voor iemand die één boek per maand leest is 20 euro zeker te doen, maar als je zoals ik zowel voor studie als voor plezier leest, dan heb ik maanden waarop ik rond de 200 euro uit zou komen. Niet dat dat het goedpraat om te downloaden, maar ik wil maar zeggen dat de prijs van boeken een relatief gegeven is.
Ja, ik heb ook wel minder sympathie voor mensen die een redelijk bedrag per maand uitgeven aan entertainment maar dan downloaden omdat ze geen geld hebben voor literatuur. Als je echt wilt lezen en er echt totaal geen geld voor hebt dan vind ik het nog wel begrijpelijker.
Edit: en dan vind ik ook wel dat de bibliotheek een eerste optie moet zijn! Weet niet hoeveel het bij sommige bibliotheken kost, maar bij de mijne is het 5 euro per jaar en dan is er echt geen excuus.
Volgens mij is er al genoeg gezegd inmiddels dus ik reageer alleen even op je vraag: ook ik heb zeker gedownload in mijn leven en soms doe ik dat nog steeds (bijvoorbeeld bij films). Dus ik ben hier ook hypocriet in en ben daar niet trots op, haha.
Omdat ik weet dat auteurs per verkocht boek betaald krijgen en ik zelf voor uitgeverijen werk kijk ik daar anders tegenaan, en ik download dus nooit boeken. Voor films is de cast en crew al betaald en gaat het na het uitbrengen vooral om winst voor de producent, denk ik, terwijl auteurs (zoals @grace zegt) elk verkocht boek goed kunnen gebruiken.
Stelen is natuurlijk nooit goed, maar stelen van een multinational voelt toch minder verkeerd dan van auteur, I guess?
Maar ja… conclusie: ik ben hypocriet en heb eigenlijk geen idee waarom ik boeken koop en braaf voor Netflix betaal maar soms wel een film download… als iemand een goede verklaring heeft hoor ik het graag. :’)
Oké een technische vraag. Wij hebben in ons huis zoals bijna ieder ander een hanglamp in de gang. Nu weet ik 100% zeker dat die lamp het deed toen we het huis kochten en gingen verhuizen. Echter toen mijn vader de lampenkap ging vervangen deed de lamp het niet meer. Stoppen waren allemaal goed en we hebben meerder lampen erop gedraaid om te testen. Waar kan dit aan liggen? En wat voor monteur moet ik laten komen? Word nu weer vroeg donker dus licht in de gang bij thuiskomst is wel gewenst haha
Heb je niet bij het vervangen van de kap een draadje losgetrokken in de plafondaansluiting, onder het kapje zeg maar? Meestal zit daar een kroonsteentje, je kunt (met de stroom eraf) even kijken, eventueel de schroefjes losdraaien en kijken of je de draadjes er beter in kunt krijgen en dan weer aandraaien.
Ja zoiets ga ik denk ik maar is proberen. Thanks!
Oké Cursieve tekst
sorry
O ja hmmm ik snap je probleem. Ik denk dat je gewoon in de lopende tekst de titel en de naam van de auteur mag noemen; de rest van de details zijn dan terug te vinden in je bronnenlijst. Als je per se alle details erbij wil zou ik een voetnoot gebruiken. Niet tussen haakjes zetten, want dan lijkt het alsof je uit die bron hebt gehaald dat jij die bron hebt gelezen.
en info (een zinnetje of twee) uit dat artikel en dan een apaverwijzing naar het artikel? dan kunnen ze toch ook begrijpen dat je het artikel gelezen hebt?
Nee dat mag inderdaad niet zo! Als je een zin gebruikt uit dit artikel gebruikt om iets uit te leggen of wat dan ook dan ga je refereren. Dus bv:
Haan (2012) stelt dat alle bomen bladeren hebben
Alle bomen hebben bladeren (Haan, 2012).
Ja maar volgens mij wil @Maestoso niet iets citeren maar gewoon letterlijk ‘vertellen’ dat ze de bron heeft gelezen. Maar de vraag is ook een beetje of dat nodig is (wat @Enthusiasm al zei).
Ja maar dat doe je niet met een paper. Je gaat toch überhaupt nooit zeggen ‘ik moet voor dit vak dit lezen dus daarom heb ik deze opdracht gemaakt’.
Je gebruikt een artikel om iets uit te leggen. Op het moment dat je dat doet moet je erbij vermelden waar je dit vandaan hebt.
Door te refereren laat je meteen zien dat je het hebt gelezen en dus gebruikt. In APA stijl doe je het op manier zoals ik liet zien.
Hangt denk ik van de studie af. Letterlijk zeggen “Ik heb dit gelezen” is natuurlijk heel raar en schools, maar bij vakken die ik deed was het niet heel ongebruikelijk om te zeggen: “Na het bestuderen van X werd duidelijk dat er meer over dit onderwerp te zeggen is dan in eerste instantie leek” of “Het artikel van X roept vragen op over Y”.
Maar dan leg je toch alsnog uit wat in het artikel besproken wordt? Dan kan je inderdaad zo’n zin toevoegen. Maar misschien verschilt het inderdaad!
Heeft iemand een tip voor een fijne handzeep? Eentje die lekker ruikt en ook nog een beetje gezellig eruit ziet op het toilet? Ik wilde eigenlijk die Linen variant van de HEMA maar die is overal uitverkocht