Het nadeel van donsjassen is dat donsveren aan elkaar gaan plakken als ze nat zijn. Er kan dan geen lucht meer tussen de veertjes zitten, waardoor het niet meer isoleert. In Nederland is dit natuurlijk best een nadeel aangezien het hier regelmatig regent, maar als je nooit/niet vaak in de regen komt of een waterdichte jas hebt om eroverheen te doen, dan kan het wel.
Wat ik verder gek vind is dat er nergens de cuin waarde en het vulgewicht van het dons genoemd word. De cuin waarde zegt iets over de veerkracht van het dons en hoe ‘fluffy’ het is, en dit heeft weer verband met hoeveel lucht er tussen kan en dus met hoe goed het isoleert. Het vulgewicht zegt iets over hoeveel dons er in de jas zit, en dus ook weer over de isolatie.
Met de informatie die gegeven wordt op de website kan je dus eigenlijk nauwelijks iets zeggen over hoe warm de jas is.
Mijn persoonlijke ervaring met donsjassen is trouwens dat ze over het algemeen vrij warm zijn trouwens, maar ik heb geen ervaring met deze specifieke jas en ik draag er altijd nog een waterdichte jas over, wat dan ook weer werk als een soort broeikasje waardoor je het warm krijgt. Maar wederom, de warmte van de jas is afhankelijk van hoeveel dons er in zit en hoeveel lucht de donsveertjes kunnen vasthouden.
uniqlo duurzaamheid
Ik weet niet of je het belangrijk vind, maar er is veel te doen omtrent uniqlo en duurzaamheid, arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn. 130 euro voor een donsjas is erg goedkoop, en al helemaal voor zo’n lang model waar dus relatief veel dons in moet, omdat dons een duur(der) materiaal is. Misschien iets om in overweging te nemen