Durf te vragen

Ik zou je bruto loon nemen, dus gewoon wat er op de loonstrook staat voordat er iets af is. Dat x12 plus 8% doen, dat is voor je vakantietoeslag. Krijg je ook een eindejaars zou ik er nog wat bij doen. Zo rekenen wij het voor hypotheken uit namelijk. Meestal ligt jaaropgave loon rond die koers of fractie lager is mijn ervaring.

1 like

Ik heb het even nagekeken bij mezelf. Als ik terugkijk in mijn aangifte inkomstenbelasting, zie ik dat de Belastingdienst het SV-loon pakt om toeslagen/je inkomsten e.d. te berekenen. Dit is je bruto-inkomen (jaarsalaris + % vakantietoeslag) - de eventuele pensioenpremies/wia-verzekeringen en dergelijke. Voor 2017 is je SV-loon eenvoudig te zien, namelijk in de aangifte IB. Dit is uiteraard pas achteraf vastgesteld, omdat dan pas duidelijk is wat de aftrekposten e.d. zijn.

Ik heb zitten kijken bij die rekenhulp en zij zeggen inderdaad heffingsloon, maar mocht je er niet uitkomen, raden ze aan het brutoloon te nemen. Ik zou dan inderdaad het brutoloon pakken (zeker als je geen duidelijke situatie hebt over 2018, omdat je in dit jaar niet fulltime werkte/een andere baan had/meerdere baantjes had/lager salaris had enzovoort) * 12 + het percentage vakantiegeld dat je krijgt. Eventuele 13e maand moet er ook bij. Over het algemeen is je brutosalaris namelijk hoger dan je heffingsloon, en je kan bij de BD beter teveel dan te weinig doorgeven (zodat je achteraf wellicht terug krijgt in plaats van moet betalen).

TLDR: stel je verdient € 1800, geen 13e maand en 8% vak.geld:
€ 1.800 * 12 * 1.08 = € 23.328

Sorry voor dit ellenlange verhaal. Ik kan er nogal in opgaan :sweat_smile:

Edit: zoals de rest hierboven dus ook al aangegeven had. Ik zal me inhouden de volgende keer haha!

1 like

Super, bedankt alledrie!

1 like

Ok m’n leasebak moet weg want ik ga zo’n 50k per jaar rijden aanvankelijk dus lease is niet meer levensvatbaar.

Maar wat voor auto moet ik kopen?!?! Geen Franse, wil max 10k uitgeven en liefst zo min mogelijk gereden km, moet airco hebben en liefst stabiele wegligging. WAT IS VERSTANDIG?!?!

Mijn vriend moet veel rijden voor zijn werk (voornamelijk echt lange afstanden) en hij heeft specifiek daarvoor een Volkswagen polo bluemotion gekocht! Door de bluemotion rijd ie zuiniger en hij is voor diesel gegaan omdat dat goedkoper is met al die kilometers. Tweedehands zijn ze goed te betalen en ik vind het een hele fijne auto om in te rijden.

Toen ik veel reed hield ik echt heel veel van mijn fijne Volvo.

Nu een twingo omdat ik super rij

EDit: en sowieso diesel

Volvo is nieeeeet te betalen hahaha. Die had ik anders heel graag gewild. Maar diesel hoeft niet per se, je kunt bijna geen jonge occasions vinden voor onder 10k want ja je koopt ze om veel mee te rijden. En die 50k is maar 1 jaar, daarna wordt ‘t minder.

@Okapi vind polo’s nog best lastig te vinden tweedehands voor een goede prijs (bij een dealer wel). Maar neig wel naar Deutsche Grundlichkeit

Hahaha, hij had er toen een gevonden van 3 jaar oud ongeveer met weinig kilometers voor 12000 dacht ik. Goed afdingen dan? :sweat_smile:

Ok die komen alle 3 letterlijk nooit naar boven bij zoektermen die ik gebruik hahahaha :’). Denk dat ik ze pas zal vinden als ik op ouder en meer kms zoek, of fors meer geld :sob:

1 like

En een Kia? 7 jaar garantie is best veel

Bij mij in de apotheek krijg ik soms ook een hele geschiedenis van mijn medicatie?
‘Ohja je had eerst 20 milligram en toen 30 en nu 40. En je slikt ook nog extra [medicijn].’ Dat weet ik toch zelf ook wel?? Hoeft niet iedereen te horen bvd

1 like

Pas stond ik te wachten in de apotheek en een wat oudere man was aan de beurt. Hij zei tegen de apotheekassistente: ‘Jij mag raden waar ik voor kom!’. Zegt ze twijfelend: ‘Hmm… Incontinentie?’. Die man kwam gewoon een herhaalrecept ophalen voor zijn vrouw. Was zo ongemakkelijk. Waarom zou je met zo’n beschamende suggestie komen??

27 likes

Volgens mij deed hij dat omdat hij daar dus regelmatig hetzelfde op komt halen. Ik denk dat hij verwachtte dat zij hem zou herkennen en daarom zou weten waar hij voor kwam.

1 like

Ik kwam een hele tijd dagelijks hij de apotheek , kan echt een boek schrijven over ze. Verschrikkelijk.

1 like

VW Polo uit 2014 misschien? Of een ford?

1 like

Ik heb een Opel Corsa en vind het een heerlijke betrouwbare auto. Mn vriend had er een hele studie van gemaakt en de conclusie was dat deze prijs/kwaliteit erg goed was. Hebben tweedehands (3 jaar oud) circa 10000 voor betaald

Oke hoe werken deze sluitingen? Want dat slaafje blijft echt niet goed zitten in dat rondje en kan zo dus uit je oren vallen? En waarom dat dingetje achter omhoog kan??

Ja had nu een fiesta gezien bij een garage, maar een polo van die leeftijd is eigenlijk altijd nog boven de 10k…

@MangoMango heb ik ook aan gedacht, maar een echt instap corsa zonder extra’s rijdt niet zo fijn snelweg vind ik. Lekker moeilijk doen haha

@Pantalones heb nog even gekeken naar c30 en als ik m’n zoekveld wat verruim kom ik ze wel tegen voor een ok prijs, wel met 110k op de teller. Zijn die niet duur in onderhoud/reparaties? Volvo wordt wel altijd genoemd als betrouwbaar.

Ik moet echt zo hard lachen om de droogheid hiervan. (Of juist niet hahaha)

Sowieso waarom moeten ze altijd zo hard praten. Geef me gewoon dat blaadje met instructies of vertel het me discreet. Nu weet ik sowieso van alle wachtenden voor me wat voor problemen ze hebben.

1 like

Ik heb wel eens zulke gehad en dat pootje aan de achterkant zit op een soort veertje. Dus dat klemt best hard dicht.