Duurzaam reizen

Hey ik las in heel de discussie in t impopulaire meningen topic iets over dat de trein tickets goed koper zijn als je eerder boekt.
Hoe zit dat precies. Ik wil denk ik volgend jaar een aantal weekendjes weg in europa met de trein dus. En opzich is kosten besparen deze tijden best fijn haha.

Veel treinen zijn max 3 maanden van tevoren te boeken, en dat is ook het moment waarop ze het goedkoopst zijn. Hoe dichterbij hoe duurder.

2 likes

Weekje Wenen voor €150 is niet realistisch. Dat heeft niks met wel/niet duurzaam te maken. Misschien kan je er net nog komen voor €75 pp (met Flixbus of trein via Frankfurt/München) of met het vliegtuig als je een goede deal kan vinden.

Maar dan ook nog overnachtingen, eten, etc…, misschien lukt het met couch surfing, maar dan is het ook wel netjes om bijv te koken en een bosje bloemen oid mee te nemen, dus dan zit je ook al op redelijk wat geld.

Daarnaast nog de uitjes: musea, een keer koffie of bier op het terras, lokaal openbaar vervoer… etc.

2 likes

Natuur voor minder dan €150; Luxemburg. Haalbaar met de trein (en vanaf de grens is het volledig gratis: al het ov is gratis in Luxemburg). Kamperen (wild kamperen wordt redelijk gedoogd). Dus je kan wandelen door de Ardennen en uitjes maken met de trein.

GreenCityTrip naar Wenen (alleen trein) is 174 dus net iets over je budget.

https://greencitytrip.nl/nl/package/wenen-to

Als ik snel bij Treinreiswinkel kijk zie ik tickets voor 85 naar Wenen (enkele reis, overdag)

edit: begrijp het trouwens volledig als je dit te duur vindt en je een veel goedkoper vliegticket kan vinden! Dan moet je je niet in allerlei bochten gaan wringen terwijl rijke mensen het ene vliegtuig na het andere pakken. Vind ik.

Je kunt met de ouigo treinen redelijk goedkoop door Frankrijk reizen. Volgens mij ben jij ook van België? dan kun je makkelijk naar Lille (eventueel met de flixbus) en van daar bv naar Zuid-Frankrijk (over Parijs). Als je flexibel bent qua dagen en je kunt boeken wanneer de boekingen openen, kan dat goedkoop. Wel opletten dat je met ouigo vaak niet in Lille zelf opstapt maar tourcoing, en dat je de goedkoopste treinen smorgens vroeg en savonds laat niet kunt halen met openbaar vervoer vanuit België.

Ik kom toevallig net terug van de Pyreneeën en als je natuur en bergen wilt deze zomer is dat echt een goede optie! Stukken goedkoper ook dan de alpen.

Flixbus kan misschien wel wat langer duren ( misschien met overstappen)
Maar de bussen zijn heel comfi en je kan er je telefoon in opladen haha. Het enige is dat je aan bepaalde tijden vast zit (zeker naar plekken waar niet veel mensen heen gaan)
Maar als je een goede dag uitkiest is het heel goedkoop.
Je krijgt ook van te voren goede info enzo via sms dat vind ik ook altijd wel fijn.
Oh en je moet wss wel eerst naar een andere stad reizen want ze vertrekken niet overal vandaan.

2 likes

Nee dat kan echt een stuk minder hoor! ik was niet zo goed op tijd met boeken, maar Toulouse> parijs > Lille was iets van een 60 euro. Als ik nu snel kijk op ouigo kan dat zeker nog goedkoper
Volgens mij kun je boeken vanaf drie maanden op voorhand, niet zeker

1 like

Ik heb echt veel met flixbus gereisd maar ik haaaaaat die maatschappij. Ik heb er elke keer gedoe mee. Ze hebben het een keer gepresteerd om mijn bus van Londen een paar uur van te voren te annuleren “wegens bedrijfseconomische redenen”. Mocht ik halsoverkop op zoek naar een alternatief, en alle opties waren echt onbetaalbaar zo last minute. Tot ik zag dat er nog tickets te koop waren voor precies diezelfde bus, alleen dan drie keer zo duur :+1:

1 like

Ik heb ook echt alleen maar ellende gehad met Flixbus. Ze annuleren inderdaad als de bus niet vol genoeg zit om ‘bedrijfseconomische redenen’ en ik heb een keer een paar uur op een bus moeten wachten op een verlaten station en niemand van de klantenservice kon vertellen of ie nou wel of niet zou komen die avond. Ik ga er dit jaar wel mee van Hongarije naar Servië dus ik hoop zo dat ik dit keer geluk heb. :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

Ik had toen wel oké ervaring met BlaBlaBus maar misschien was dat puur geluk. Hele comfortabele bus was dat toen naar Berlijn.

1 like

Ja dat ook, snachts ook uren in de vrieskou staan wachten op een bus die misschien nog komt, maar misschien ook niet.

Bovendien ben ik ook sowieso al wat angstig in de auto, en in een nachtbus voel ik me zo niet op m’n gemak. Die chauffeurs werken vaak in onmogelijke omstandigheden in mijn ogen, uren rijden en als rustpauze proberen slapen op de bus. Dan kun je toch niet goed uitgerust zijn. Voel me daar nooit heel veilig bij

1 like

@Eileen Omg daar heb ik inderdaad nog wel een verhaal over, over de nachtbus. BlaBlaBus trouwens en geen Flixbus, dat is m’n enige mindere ervaring.

De buschauffeur zou ‘s ochtends wisselen met een andere in Hamburg en die zou verder naar Berlijn rijden. Maar hij had van Groningen naar Bremen zo intens hard gereden dat hij daar 2,5 uur stil kon staan om te slapen :flushed: met ons (5 passagiers) er dus ook in. Toen kwamen we aan in Hamburg en vertelde hij heel trots tegen zijn collega dat hij dus hard had gereden om extra pauze te kunnen nemen. En toen begon die ander dus helemaal te schelden dat dat levensgevaarlijk was en gingen ze schreeuwend ruzie maken op de parkeerplaats.

De terugweg was gelukkig toen 100x beter met 2 buschauffeurs die elkaar overdag aan het afwisselen waren.

een vriendin van me gaat met de slaaptrein naar Italië. die vertrekt geloof ik avonds van Amsterdam en dan ga je dus slapen, als je wakker wordt ben je er!
ik kan alleen geen prijzen daarvan zien online, dan moet je bellen

Volgens mij neem je dan vaak de slaaptrein naar Basel en vanuit daar ben je vrij snel in Italië. Maar ik twijfel nog gezien @Zemraluani daar luizen van had overgehouden ofzo? Dat hoef ik dan weer niet

Edit: verder wel comfortabel schijnbaar

2 likes

tja die kan je ook overal oplopen.
het zou voor mij te onpraktisch zijn in deze fase van m’n leven maar zou het in de toekomst echt wel overwegen!
lijkt me een leuke ervaring

5 likes

Jaaa team nachttrein hier! Ben deze zomer naar Oostenrijk gegaan en vanuit daar door naar Slovenië en dat beviel goed. Op de terugweg hadden we twee uur vertraging maar daardoor kregen we wel de helft van ons ticket terug, waardoor het maar € 60,– p.p. was.

3 likes

Onder de 26 sowieso interrailen in de zomer, dat is hopelijk nog steeds betaalbaar

4 likes

Nou dat is vreselijk hoor. Als je je portemonnee kan trekken kan je een bedje betalen maar ik zat gewoon met vijf oude mannen in een coupé, je kan geen kant op, dat ding staat overal en nergens stil, je kan geen eten of drinken kopen, er zijn geen kraantjes ofzo om je even op te frissen, het is bloedheet

Nouja het is wel okay I survived en heb het 3 keer gedaan maar het is echt allesbehalve gezellig

4 likes

De ÖBB Nightjet!

2 likes

Daar heb ik juist bovenstaande ervaring(en) mee! Had jij wel een kamer met bedje?