Duurzaamheidstopic

Ik denk dat gewoon bewustzijn rondom vliegreizen al veel doet, hoor! Sneller naar alternatieven kijken en alleen als het echt nodig is met het vliegtuig. Er bestaan ook bedrijven die compenseren voor jouw CO2 uitstoot tijdens de vlucht, dat werkt via een donatie. Ik heb daar wel geen ervaring mee en weet dus ook niet of dat ook echt een goede oplossing is!

1 like

Ik vloog de afgelopen jaren vaak voor 1 a 2 dagen in Europa voor lezingen,workhops en evenementen die ik gaf maar ben daar wel mee gestopt vanwege duurzamer te willen leven. In sommige gevallen neem ik dan graag de trein maar vaak is het budget van een festival te klein om dat te kunnen bekostigen ( zeker last minute zijn tickets voor treinen soms behoorlijk aan de prijs)

1 like

Ik vind dat ook lastig en heb sinds mn laatste vlucht in februari me ook voorgenomen voorlopig niet meer te vliegen. Ik wil nog naar Amerika over 15 jaar dus daar ga ik heen vliegen en verder geen plannen, met de auto en trein kom je idd ook ver.
Maar zelfs al blijf je vliegen, om wat voor reden dan ook, je kan op zoveel manieren een verschil maken.
Ik eet vegan, heb herbruikbare rietjes, tandpasta en shampoo zonder verpakking, maar ik heb ook weer wel een robotstofzuiger.

Oh en ik schaam me een beetje want ik heb hier dat was ei zo gepromoot maar ik kreeg toch de vlekken er niet echt mee uit dus we gebruiken weer poeder :frowning:

Ik ben langzaam maar zeker zo min mogelijk afval aan het produceren, voelde mij echt trots dat toen ik ergens drinken bestelde kon zeggen dat ik geen rietje hoefde omdat ik m’n eigen bij had. Verder vind ik de “hulpmiddelen nog best wel duur soms
 maar misschien is dar omdat je op de langere termijn eigenlijk goedkoper uit bent

2 likes

Ik heb zelf besloten gewoon helemaal niet meer te vliegen.

Juist het feit dat het voor veel mensen zo’n standaard geworden is vind ik echt heel erg. Kijk ik snap ook wel dat het gewoon heel leuk is als je voor niet al te veel geld de hele wereld over kunt. Het is alleen wel echt onhoudbaar geworden, vliegtickets blijven goedkoper worden, het vliegverkeer blijft toenemen, vliegvelden blijven uitbreiden en we blijven de aarde verwoesten.

Dit klinkt misschien echt heel zuur en somber, maar ik denk dat we ook wel iets moeten / mogen voelen van duurzaam leven. Op vakantie gaan met het vliegtuig is natuurlijk niet bepaald een eerste levensbehoefte, maar omdat veel mensen er zĂł aan gewend zijn geraakt zal het voor hen wel heel vervelend voelen om hiermee te (moeten) stoppen. Zo is het denk ik met heel veel dingen. Op een heleboel vlakken in ons leven hebben we zo’n luxe levensstandaard voor onszelf gecreĂ«erd, maar die luxe kunnen we ons (als we naar het milieu kijken) gewoon echt niet meer veroorloven. Als we daar afstand van moeten gaan doen gaan we dat wel voelen ja, maar ik denk echt dat dat erbij hoort.

Maar misschien praat ik nu wel te makkelijk hoor, ik ben zelf namelijk helemaal niet opgegroeid met deze specifieke luxe (met het vliegtuig op vakantie). Ik heb wel eens gevlogen in mijn leven, maar ontzettend veel moeite om hiermee te stoppen kostte het me niet.

11 likes

Ik ben het best wel eens met @Violoncello. Ikzelf heb besloten om niet te vliegen maar heb ook niet de behoefte om veel en ver te reizen. Er zijn zoveel mooie plekken in Europa waar je gewoon kunt komen met de auto/bus/trein/boot/fiets. Aan de ene kant vind ik dat alle kleine beetjes helpen maar aan de andere kant is vliegen gewoon echt heel erg vervuilend. Er word soms gedaan alsof veel en ver reizen een recht is en je leven niet compleet is zonder maar dat vind ik echt onzin,

Wat ik wel heel lastig vind is dat ik vrees dat ik ‘later’ waarschijnlijk helaas weleens moet vliegen. Bij het bedrijf((duurzame) energiemaatschappij) waar ik nu afstudeer vliegen collega’s bijna wekelijks naar meetings in het buitenland (wel binnen Europa). En wat als er straks vrienden of familie in het buitenland wonen? En zelf zou ik misschien ook wel een tijdje in het buitenland willen wonen. Zelf kan ik dan wel zonder het vliegtuig naartoe reizen, maar dat kan ik niet van bezoek eisen. Ik hoop dat er nog een keer een goed duurzaam alternatief voor vliegen wordt bedacht maar ben bang dat dat nog wel even gaat duren. :frowning:

Mooi, een duurzaam bedrijf dat wekelijks mensen overvliegt :stuck_out_tongue:

Ik doe geen citytrips meer met het vliegtuig, maar ik maak wel een keer per jaar een lange verre reis en daar geniet jk zo van dat ik dat (voorlopig) niet ga opgeven.

Haha ja dat vind ik ook dubbel hoor, is ook wel een van de redenen dat ik twijfel of ik er zou willen werken. Ik las een tijdje geleden een interview met Marianne Thieme en zij vliegt ook nog de hele wereld over om lezingen te geven over duurzame politiek. En zij vond volgens mij dat ze daar dus meer goed dan kwaad mee doet. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen maar ik zou zelf juist liever het ‘goede’ voorbeeld geven door niet te vliegen.

1 like

Heel veel hulpmiddelen zijn ook overbodig en worden je aangepraat dat je dat echt nodig hebt vind ik! Ik koop bijvoorbeeld veel kruiden in grote verpakkingen en hevel het dan over in een glazen potje waar olijven/zongedroogde tomaten in hebben gezeten. Die producten koop ik toch en dat scheelt weer van die glazen potjes van de Ikea. Of bijvoorbeeld een broodtrommel
 ik gebruik gewoon een plastic bakje waar ik de ene dag een salade in meeneem en de andere dag brood/wraps.

Ik vind het inderdaad zo jammer dat je wordt doodgegooid met producten die je ECHT nodig hebt om duurzamer te leven. Voor mij is duurzaam leven juist minder spullen kopen, hergebruiken etc. Weet niet of dit precies is wat je bedoelde, maar hierbij mijn mening over dit onderwerp :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Heel mooi geschreven dit en ben het er zeker mee eens!
‘We’ zien (veel) vliegen inderdaad als een soort recht en ik denk dat iedereen wel weet dat dit geen houdbare situatie is (zeker als meer mensen op aarde welvarend genoeg worden om te gaan vliegen), maar het ongemakkelijk is om dit toe te geven.
Ik ben soms bang dat we onszelf een beetje voor de gek houden door afval scheiden/duurzame rietjes/minder vlees eten als we zoveel blijven reizen, want hoewel al die maatregelen heel mooi en goedbedoeld zijn levert het volgens mij niet voldoende op als we de wereld over blijven vliegen.

Ok sorry te lang verhaal dit maar ik vind het stoer dat er hier in ieder geval al mensen zijn die besloten hebben (bijna) niet meer te vliegen!

1 like

Hier ben ik ook bang voor inderdaad. Ik vind het zelf ook heel lastig om een balans te vinden hierin.

Aan de ene kant wil ik trots en blij zijn over alle goede dingen die mensen doen voor het milieu, hoe klein ze ook zijn. Als je altijd maar bezig bent met wat er nog niet goed gaat demotiveer je anderen (en jezelf) ontzettend. Daar komt nog eens bij dat er niet zoiets bestaat als compensatie / opheffen / teniet doen. Je komt in je dagelijkse leven gewoon in allerlei situaties en eigenlijk ben je onbewust de hele dag keuzes aan het maken, die zeker ook gevolgen hebben op het gebied van duurzaamheid. Het is volgens mij belangrijk om zowel bij al die kleine situaties (op een ochtend je dopper met water vullen en dus geen plastic flesje spa bij de ah to go kopen) als bij de grote situaties (er voor kiezen niet meer te gaan vliegen en dus geen vakantie naar de andere kant van de wereld boeken) bewuste keuzes te maken hierin.

Aan de andere kant staat het me ontzettend tegen dat duurzaamheid iets hips is geworden en dat dit een pick and choose mentaliteit met zich meebrengt. De meest vreemde bedrijven gaan zich ook ineens als duurzaam profileren. Shell met campagnes dat ze zo van de oceaan houden en hem graag schoon willen houden blabla, producenten van plastic flesjes met drinkwater die projecten voor schoon drinkwater ondersteunen, Innocent die smoothies per portie in een plastic flesje verkoopt maar wel een site heeft met hele lulverhalen over het verbeteren van de wereld https://www.innocentdrinks.nl/duurzaamheid). Dit is allemaal zo’n bullshit. We kunnen wel met z’n allen allerlei leuke hippe zogenaamd duurzame dingetjes gaan doen (en kopen), maar als we niet heel gauw drastische maatregelen nemen houden we onszelf zo hard voor de gek. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

11 likes

Ik zie net dat de specsavers eco brillen verkoopt, nu wil ik een nieuwe bril maar heb ik helemaal niet nodig :’).

Mijn grootste milieubewust valkuilen zijn: tropisch fruit, nieuwe kleding ipv tweedehands, goedkope panty’s ipv dure, goede panty’s, elektrische spullen zoals robotstofzuiger, popcorn machine, blender etc

Oh en gewoon frutsels, ik doe echt mn best dat niet te kopen maar het is zo moeilijk.

Wat ik wel doe: geen plastic zakjes, alles in bakjes en buc 'n rolls, verpakkingsvrije shampoo en tandpasta en snel ook geen douchegel meer als die op is, vegan eten, veel met het ov en fietsen en duurzaam wasmiddel (al is dat nog zoeken). En ik heb herbruikbare rietjes sinds deze week!

1 like

Ik had dus dit weekend een swedish stocking gekocht en hij is echt mooi en zit goed en dus ites duurzamer ook, alleen nu bleef ik vanmorgen aan m’n fietsslot haken en nuz it er als nog een gat in :frowning:

Neee, zo kut :frowning:

Ik wil zo’n duurzaam telefoonhoesje maar die zijn 40 dollar!!! Wtf

Misschien een leuk verjaardags/kerstcadeau?

Dat is dan marketing gone right :wink:

3 likes

Ze zijn wel echt supermooi en leuk

1 like

Waar laten jullie het plastic wat je recyclet, totdat je het wegbrengt?
Ik wilde een prullenbakje kopen om plastic in te gaan recyclen, maar besefte toen dat het een beetje tegenstrijdig is om een plastic bak te kopen (dus meer plastic afval te creeëren), om plastic te gaan recyclen

Ik vind een tasje in de keuken aan een haakje ofzo niet leuk staan in de keuken, en ik hou ook niet van metalen prullenbakken.

Ik zoek dit ook! Ik gebruik ze nu niet, maar normaal draag ik altijd eyeliner en nu niet omdat ik wattenstaafjes nodig heb om dat toonbaar te maken. Heeft iemand tips?