Duurzaamheidstopic

Ik heb hier niet eens over nagedacht. Ik heb een vuilnisbak gekocht waar het pmd ingaat, is ook wel nodig want het wordt om de week opgehaald en dan zit die zak echt vol (en stinkt). Mss kan je een tweedehands prullenbak scoren? Dat hebben mijn ouders ook gedaan.

Niet de meest duurzame oplossing, maar er bestaan ook wattenstaafjes met een houten ‘handvat’ in plaats van plastic. Je kunt ze onder andere bij de Etos kopen.

1 like

Ik heb nog niks gevonden en heb nu houten of biologische (?? Wat dat ook mag zijn) stokjes van de DM of etos

1 like

Ik heb een plastic vuilnisbak/container met deksel van ikea.

Oh serieus van dat was ei? Ik was Ă©Ă©n van de bijna-overtuigden :wink:
Ik zie er dan nog even vanaf denk ik! Wat is je mening over was schillen?

Eigenlijk hetzelfde, heb die ook een paar maanden gebruikt. Al wil ik die nog wel een testronde geven

1 like

Ik maak regelmatig grote hoeveelheden soep om in te vriezen, minstens 5 liter per keer, maar daar gebruik ik dus plastic diepvriesdoosjes voor. Weten jullie of er ook duurzamere containers te vinden zijn? Moet natuurlijk wel goed afsluiten en als het na ontdooien ook gewoon de magnetron in kan (zodat ik de soep niet nog eens in een kom moet overgieten) zou dat ideaal zijn

Oh fijn dit topic! Was me nog nooit echt opgevallen, maar ik ben dit afgelopen jaar ook veel bezig geweest met duurzaamheid. Als ik nu zie wat ik allemaal verkeerd deed/doe schaam ik me echt. Dit heb ik het afgelopen jaar veranderd/ben ik mee bezig:
Van vlees eten naar plantaardig eten
Verzorgingsmerken waarvan het grootste gedeelte biologisch afbreekbaar is en niet op dieren getest
Afval scheiden, op mijn vorige adres kon dat ook niet, maar was er ook niet mee bezig. Ik heb trouwens deze afvalbakjes van Brabantis gekocht:

Wel prijzig, maar echt elke euro waard!
Ik doe nu ook mee aan een soort test van een universiteit over afval scheiden. Dat is een project in mijn wijk en dan leer je als het goed is om nog effectiever te scheiden. Dat ik hier ooit enthousiast van zou wordenđŸ€Ł
-Eco schoonmaakmiddelen

Volgende stap is nu om m’n kledingkast te verduurzamen. Ik vind mode heel leuk, dus voor mij is dit ook wel echt het lastigste punt. Ik vond het heerlijk om dozen vol met kleding te bestellen, maar dat is echt voorbij nu. Ik vind alleen de collecties van de ‘gewone’ winkels gewoon echt nog leuker. Maar goed nu mag ik alleen nog maar naar een winkel hier in de buurt die alleen maar duurzame merken verkoopt, dus ook niet meer bestellen als het niet nodig is. Ik ben al op zoek gegaan naar een winterjas, maar dat vind ik wel een uitdaging. Warm, mooi, duurzaam en vegan, budget is ongeveer 250 euro
 iemand tips?

5 likes

Ik heb die vuilnisbakken ook! Ik koop de zakken bij de action want vind die originele echt te duur :’)

Ja! Ik ook, ik koop altijd van die eco zakjes. Maar volgens mij kan dat niet bij het plastic omdat het niet goed gaat met het smelten van plastic? Ik gebruik dus nu elke keer plastic zak voor m’n plastic, maar dat is dus weer extra plastic.
Wat ik me afvraag: plastic an sich is toch niet zo erg, omdat het gerecycled kan worden, maar meer het zwerf plastic wat zo slecht is voor de natuur?

Volgens mij komen bij de productie en verbranding (niet al het plastic kan gerecycled worden en dan wordt het volgens mij gewoon verbrand) van plastic schadelijke stoffen vrij!

Ohja dat is natuurlijk zo, maar is het dan schadelijker dan het verbranden van restafval? Daarbij komen ook schadelijke stoffen vrij neem ik aan of komen er bij plastic ook plasticdeeltjes in de lucht ofzo? (Misschien moet ik even op google kijken :grimacing:)

@Annie Je hebt tegenwoordig echt hele leuke duurzame kledingmerken en webshops! Leuke merken: Armedangels (te koop hij hudsons bay oa), PeopleTree, Alchemist, Swedish Stockings, Veja en Matt en Nat. Vanilia is volgens mij ook een duurzaam merk, maar dat weet niet zeker.
Wolfandstorm is een leuke webshop met alleen vegan kleding, maar andere online shops: takeitslow, brandmission, sophiestone

2 likes

Hmm dat zou ik eerlijk gezegd niet weten
 misschien kun je er een documentaire over vinden op YouTube of Netflix?

Schijnbaar werd veel plastic naar China verscheept, maar hebben die nu een importverbod en wordt het hier maar verbrand omdat er geen capaciteit is voor recycling: https://nos.nl/artikel/2211057-china-wil-ons-plastic-afval-niet-meer-recyclen-dus-verbranden-we-t-maar.html

en @Diafragma ah super, dan ga ik er eens naar kijken wanneer ik nog eens bij Ikea ben (ga er niet veel heen omdat ik altijd met teveel zooi buitenkom haha). Ik ga mijn plastic bakjes uiteraard ook opgebruiken tot ze de gedder uiteenvallen zoals ze dat hier zeggen :grin: heb er onlangs wel een paar moeten weggooien omdat er een soort van ‘luchtbellen’ op het plastic zaten? en dat leek me nu niet meer geschikt om eten in te bewaren

1 like

Top! Super bedankt voor je tips, ik ga er naar kijken. Misschien komt het ook wel dat op sommige foto’s de kleding nogal suf is gefotografeerd. Ik moet maar eens in het echt gaan kijken, ga sowieso straks even Hudson’s Bay checken in de stad. Matt & Nat is sowieso liefde, heb ik ook al een tas van!

Ik was dit weekend bij mijn oma en ik kan zoveel van haar leren qua duurzaamheid, gewoon omdat zij dat vroeger als zuinigheid heeft meegekregen. Een paar dingen:

  • Kleding repareer je gewoon zelf, ook als het goedkoop was. Kun je het niet meer repareren dan maak je er draagtasjes of poetslappen van.
  • Als je dan ergens een poetslap van maakt bewaar je de knopen die aan het kledingstuk zaten.
  • Van stronkjes/restjes groenten maak je soep.
  • Als je toch ergens een plastic tasje bij krijgt moet je dit altijd bewaren.
  • Inpakpapier ook bewaren.
  • Als je iets weggooit dat anderen nog kunnen gebruiken zet je het naast de prullenbak/ergens anders waar mensen het kunnen pakken.
  • Van fruit dat bijna niet meer goed is maak je jam of moes of saus.

Nja sommige dingen zijn wel logisch maar zij doet dit dus allemaal automatisch.

19 likes

Ik heb van mijn schoonzusje een microvezel washandje gekregen om mijn make-up eraf te halen en die werkt echt perfect! Heb meestal alleen oogmake-up op en gebruik elke dag een ander hoekje voordat ik het in de was gooi :stuck_out_tongue:

Zo’n scheermes is heel fijn, ik gebruik dat al een tijdje omdat mijn vader het gebruikte. Je kunt er allerlei verschillende mesjes voor kopen dus het is gewoon even proberen wat je fijn vindt en hoe scherp het moet zijn. Mijn vriend gebruikt bijvoorbeeld hele scherpe maar die zijn niet echt geschikt voor down under.

1 like

Ik werd hieraan herinnerd door een like, maar ze rafelen dus niet uit na het wassen! Ze zien er wel iets verlepter uit, maar werken nog prima :smiley:

1 like