Duurzaamheidstopic

Ik ben dit topic aan het doorlezen en zie nu al een paar keer staan dat je oude kleren beter niet in zo’n container zoals die bij de supermarkten staan doet. Heeft iemand hier een uitleg, of een linkje oid bij? Ik doe dit dus wel, heb het idee dat er weinig alternatieven zijn bij mij in de buurt. Woon in een dorp.

Ben nog even gaan zoeken hoe je herkent of er plastic in cosmetica/verzorging zit. In dit artikel een hele lijst. Alles met poly, en nog wat meer. Denk dat ik van die lijst even screenshots maak. Dan kan ik producten daarop controleren. Weet niet of ik de lijst zomaar mag kopiëren maar hij staat redelijk bovenin het artikel.

2 likes

Over verzorging gesproken. Heeft iemand hier ervaring met zelf shampoo maken? Ik wil shampoo maken aan de hand van linkje hieronder. Enige wat ik uit het buitenland moet halen is sodium coco sulfaat of iemand moet een andere webshop of alternatief weten?

Ik vond het wel tof dat ze nu bij de AH ook herbruikbare zakjes verkopen. Ik heb er gelijk een aantal gekocht. Ik heb ze meegenomen toen ik noten ging kopen. Normaal had ik dan een hoop plastic zakjes, maar ze verkochten daar nu ook van die zakjes. Goede trend

1 like

Ik denk en hoop niet dat het een trend is. Maar goede vooruitgang inderdaad.

3 likes

Mee eens hoor. Ik vind het goed dat het een mainstream ding wordt.

3 likes

Ik ben dit nu aan het kijken en dit is echt wel heel heftig… goed programma zeg.

Ja best wel he, hoop dat een breed publiek er naar kijkt en zo meer leert over het effect van hun keuzes. Eerder kwam er trouwens ook een docu van stacey dooley op TV over de textiel industrie, vond ik ook wel een aanrader! Ik geloof dat het Fashion’s Dirty Secrets heet.

1 like

Die Demi is alleen echt vreeeselijk, bloed onder m’n nagels zeg

Yes ik! Ik maak vaak shampoobars en dit is een vrij basic, wel oke recept. Ik zou de SCS vervangen voor SCI (milder). Webshop tip is aroma-zone (wel in het Frans): goede prijzen en heeeeel veel ingrediënten. Als je droog haar hebt zijn phytoliss en phytokeratin aanraders om toe te voegen aan je recept. Vet haar: brandnetelpoeder en groene klei.

Je kan er eigenlijk best veel aan tweaken. Ik wil gerust naar je recept kijken als je er niet helemaal zeker over bent! Heb al heel wat geëxperimenteer achter de rug :wink:

5 likes

Ik heb zelf dat ik nu om de dag mijn haren was omdat mijn haar best snel vet wordt. Het uitstellen vind ik ook heel moeilijk omdat ik het gevoel heb dat het stinkt. Dus denk inderdaad dat ik groene klei en brandnetelpoeder erbij doe. Of is dat teveel van het goede om beide te gebruiken?

Nee hoor, doe ik ook in die van mij :blush:

1 like

Hoe ‘zorgen’ jullie voor zo’n shampoobar (bijv. Lush)? Die van mij blijft altijd in het blikje plakken en dat plak rot zelfs een beetje :frowning:

Ik leg hem op een zeepschaaltje! Goed drogen tussendoor is inderdaad wel belangrijk. Anders gaat hij sneller op ook. Zo’n bakje van Lush heb ik ook, maar gebruik het enkel op reis omdat het zo onhandig is (vind ik)

1 like

Droog hem elke keer af. Plus bakje weer drogen.

1 like

@Who @Anna-Maria Helemaal niet aan gedacht zo’n zeepschaaltje! Thanks, ga er even naar kijken.

1 like

Ik leg het ook op een zeepschaaltje en als het heel klein is geworden ( en bijna gaat brokkelen) dan doe ik het in een organzazakje en die hang ik op.

3 likes

Het gaat zo lang mee bij mij! Echt heel tevreden over. Weet nog dat ze echt jaaaren geleden ook zoiets hadden maar die was zo op.

Ik zet 'm rechtop in zijn bakje en na het afdrogen draai ik 'm een beetje zodat de plek waarbij hij leunde ook droog wordt. De volgende keer dat ik in de badkamer kom, berg ik 'm op.

1 like

Toen ik mijn eerste bij de Lush kocht raadde ze me aan niet het ronde, maar het vierkantje doosje te kopen. Best handig. En ik droog hem altijd voor ik hem weer dicht doe. Maar een zeepbakje werkt ook goed denk ik :grin:

Nog een paar (ongevraagde haha) tips in de categorie zeep en haar:
Ik heb de schoonmaakzeep en de bubble buddy van werfzeep. Ik had best moeite met fijn, biologisch schoonmaakmiddel te vinden, maar deze is echt super! Ik koop geen flessen meer maar rasp rechtstreeks in de wasbak met water. Ze hebben ook shampoos enzo


Let’s put a bird on it droogshampoo, laat geen witte waas achter en ruikt heerlijk. Ik vind hem echt fijn. Ik haal hem bij the Gathershop, maar er zijn sowieso wel meer (online) winkels die hem hebben volgens mij.

2 likes