Duurzaamheidstopic

Ik wil ook in 2019 geen kleding meer bij fast fashion winkels gaan kopen, alleen nog van duurzame merken. Ik kocht afgelopen jaar al bijna niks (5 kledingstukken) en verwacht ook komend jaar niet veel nodig te hebben. Denk alleen een nieuwe broek, wordt er waarschijnlijk eentje van MUD jeans. Maar ik merkte dat ik afgelopen jaar toch telkens voor ‘makkelijk’ in de stad wat halen koos in plaats van opzoek naar een duurzame keuze, ookal vind ik het belangrijk. Nu wil ik echt strenger voor mezelf gaan zijn.
Kreeg wel helaas met kerst een h&m bon haha, die gaat naar mijn vriend.

2 likes

Ik vind dit echt heel knap van jullie.
Ik wil eigk meedoen maar vind het heel spannend. Ik vind het zo heerlijk om jurkjes te kopen, maar ik heb er al meer dan 30 dus ik heb niets nodig.
Dus eigk kan ik best alleen nog tweedehands kleding kopen muv een paar zomerschoenen en panty’s.

Wat heb je te verliezen? Proberen kan geen kwaad, en het gaat denk ik vooral om het creeëren van bewustwording wanneer je iets koopt/wilt kopen. Beter nadenken of je het nodig hebt en of er een betere keuze te maken is. Als het niet 100% lukt is dat ook niet erg toch?

4 likes

Net het hele topic doorgelezen. Ben er zelf ook wel wat mee bezig, maar het zou zeker beter kunnen. Dit topic motiveert me in ieder geval weer!

Dingen die ik al doe:

  • afval scheiden
  • zoveel mogelijk tweedehands kopen
  • dingen hergebruiken: plastic/glazen verpakkingen als bewaarpotjes, oud papier als kladpapier, oude kleren verwerken tot vodden of DIY-materiaal, …
  • zo min mogelijk eten verspillen: bladeren, stronkjes, etc. verwerken tot iets anders
  • groenere verzorgingsproducten gebruiken en zelf dingen maken
  • zelf schoonmaakproducten maken
  • kort douchen
  • spaarzaam zijn met energie: onnodige elektronica uittrekken, lichten uit, …
  • zelf zakjes, waterfles, etc. meenemen
  • minder vlees eten
  • water dat normaal gewoon wegloopt opvangen en gebruiken voor o.a. de plantjes
  • items die ik wil weggooien eerst proberen verkopen, anders freecyclen
  • menstruatiecup, houten oorstokje

En nu ben ik wat aan het onderzoeken voor vervangers voor vershoudfolie en -zakjes. Wat zijn jullie aanraders? Ik zag in het begin van het topic wat linkjes naar dingen op Ebay, maar ik vraag me af hoe goed en groen die echt zijn? Heeft iemand sindsdien misschien nog wat nieuwe dingen gevonden? Verder wil ik ook zelf wattenschijfjes maken, maar ik denk dat ik er dan een hele boel nodig heb omdat ik niet zo vaak de was kan doen… Wat zijn trouwens nog aanraders qua vaste shampoo, buiten Lush?

1 like

Folie en zakjes zijn zelden nodig als je erover nadenkt! Ik doe alles in bakjes ipv zakjes of folie. Al een jaar ofzo niet meer gebruikt sinds ik bewust nadacht of ik het wel nodig had.

Ik zoek nog wel een goed alternatief voor bakpapier. Iemand tips? Niet dat dat nou zo vervuilend is, maar single use staat me niet aan.

Er bestaan ook van die siliconen matten toch?

Ja klopt, maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat duurzamer is eigenlijk!

Ik heb ook zelf watjes gemaakt (foto’s staan hier ergens in dit topic) en ik had toen uit een grote handdoek (dus eentje voor je lichaam) iets van 50 watjes geknipt door de onderkant van een glas te omcirkelen. Als je twee watjes per dag gebruikt kom je daar dus minstens drie weken mee toe!

3 likes

Ik gebruik voornamelijk ook bakjes en siliconen dekseltjes, maar folie vind ik soms toch ook wel handig. Maar nu ben ik dus aan het kijken naar foodwraps uit bijenwas als alternatief daarvoor. Heeft iemand aanraders, liefst niet te duur? Ik zie dat je het ook zelf kan proberen maken, maar dat ga ik niet proberen :sweat_smile:


Ik heb deze en vind ze erg fijn. Makkelijk schoon te maken met koud water. En de formaten (?) zijn ook fijn: grote is echt groot, kleine is niet te klein.

Ik vind ze wel erg stinken, maar mijn vrienden vinden ze juist lekker ruiken

2 likes

Hebben jullie tips voor YouTubers en Instagrammers omtrent dit onderwerp? Ik volgde veel mensen die ontzettend veel spullen kochten en daar wil ik graag vanaf. Ik wil me op een goede manier laten influencen.

De kleine groene planeet volg ik al een poosje en vind ik erg leuk om te volgen. Maar misschien hebben jullie nog andere tips :slight_smile:

Ben even mijn eigen lijst doorgegaan:

Ik volg er nog veel meer denk ik, maar instagram werkt even niet mee!

4 likes

Ik gebruik wasnoten. Heb een grote zak bij bol. com gekocht. Doe er altijd 4 in een waszakje en gebruik die dan 2 keer. De was wordt prima schoon. Ik doe ook vaak een paar druppels etherische olie bij de was zo dat het lekker ruikt.

2 likes

Bedankt @Who voor het opzoeken! Ik moet zeggen dat ik sommige nog wat te geitenwollensokken vind, maar het is wel leuk om wat nieuws te ontdekken.

Het account wat @Polska vind ik erg leuk! Dat ga ik sowieso volgen :relaxed:


Hebben jullie ook duurzame voornemens/doelen voor dit jaar? Ik zit er al een poosje mee dat ik mijn (kleding-)koopgedrag wil aanpassen. Ik koop niet heel veel kleding en accessoires, maar rondom feestjes of speciale gelegenheden heb ik wel vaak de neiging om iets nieuws aan te schaffen en daar wil ik graag vanaf (van af?). Ik heb eigenlijk niets meer nodig, maar vind het soms wel leuk om iets nieuws te hebben. Ik denk dat als ik iets extra’s wil, ik wil proberen het tweedehands aan te schaffen. Voor spijkerbroeken maak ik een uitzondering, want dat is nu al lastig om te vinden. Maar tops en jurkjes moet vast te doen zijn. Toch? :upside_down_face:

3 likes

Wat een fijn topic!

Ik wil dit jaar ook geen nieuwe kleding kopen (behalve ondergoed en sokken), als ik iets nodig heb, wil ik het tweedehands kopen. Zie vaak genoeg ook spijkerbroeken in perfecte staat in allerlei modellen en maten bij verschillende tweedehandswinkels ook @pastelzwart, dus misschien toch een idee om eerst te kijken voor je een nieuwe koopt?

1 like

Ik kijk regelmatig bij de kringloop voor spijkerbroeken, maar ik kan nooit eentje vinden die ik pas. Ik heb denk ik te dikke billen voor het kringloop-assortiment :stuck_out_tongue:

Ja, kringloop is wel lastig, daar is het wat meer random en vooral geluk hebben. Maar een goede tweedehandswinkel kan best wat leuks hebben lijkt me. Kijken kan nooit kwaad toch, wie weet heb je net geluk, bespaar je jezelf alsnog geld (ook als het geen kringloopprijzen zijn) en ben je duurzamer bezig.

1 like

Ja klopt, daar heb je gelijk in. Ik heb laatst m’n kleding trouwens ingebracht bij Appel & Ei. Zij verkopen tweedehands merkkleding en de inbrenger krijgt ook een deel van de opbrengst. Erg leuk concept! Het zit onder andere in Groningen, maar ze hebben meerdere filialen in het land zitten. Bij zo’n soort winkel zou een ‘nieuwe’ spijkerbroek vinden inderdaad nog wel mogelijk kunnen zijn.

1 like

Normaal wil ik ook voor feestelijke gelegenheden iets nieuw proberen scoren (al weet ik niet goed waarom precies), maar dit jaar pas ontdekt dat ook de kringloopwinkels hun meest feestelijke spullen bovenhalen voor de feestdagen en zo aan fijne prijsjes 2 feestelijke jurkjes kunnen scoren! Maar geen idee of deze tip nu wat te laat komt…

Anyway, ik wil dus ook proberen om vooral fast fashion te mijden en zoveel mogelijk mijn kleren tweedehands te kopen, behalve schoenen en ondergoed.

1 like

ik wil dit jaar alles 2e hands hopen. Dus kleding, schoenen etc.
Naar aanleiding van deze blogpost eigenlijk:

Fijne blog ook.
Wel direct goed begonnen en via marktplaats een paar mooie vegan dr Martens gekocht.
Ik wilde die al zo lang, en besloot dat het echt geen impuls aankoop is :blush:

5 likes