Duurzaamheidstopic

Wat goed! Qua aanvulling, ik weet niet wat je voor menstruatieproduct gebruikt maar daar zou je evt nog wisselen naar biologische tampons/wasbaar maandverband/menstruatiecup als gradaties kunnen neerzetten (als je al duurzame producten gebruikt is het misschien toch een goede tip voor op je blog?). En bij locale groentes kun je misschien zelf (een aantal) groentes of kruiden kweken in de tuin of een bak op het balkon? Da’s leuk én locaal én spaart plastic uit!

3 likes

Ja, dat is ook lastig. Ik vind het vooral lastig bij producten die dan deels in plastic zitten verpakt. Want dat die paprika in plastic zit, is omdat ie helemaal uit Spanje moet komen en het anders niet redt. Dus dan is de ‘oplossing’ (staat ook op het lijstje): lokaal/seizoensgebonden kopen.

Ik zag die heisa voorbij komen op twitter en ik vind het ook suf, maar heel vaak is het ook maar vraag en aanbod. En hoewel plastic slecht is, zou alles weggooien omdat het rot ook zonde zijn. Beetje dilemma…

@Alocasia thanks! Die tip kreeg ik ook al in een comment op mijn blog, dus daar ga ik ook zeker nog naar kijken

1 like

Er ging laatst een wereld voor me open bij de Dille Kamille wat betreft eco schoonmaakproducten.

Heeft iemand ervaring met die groene marseille zeep en is dit nou daadwerkelijk mileuvriendelijk? Ben er nog niet zo in thuis. Ik maak thuis eerst nog op wat ik heb staan en wil het dan gaan aanschaffen.

2 likes

Ik vind minder plastic ook moeilijk… woon nu in het VK en daar hebben ze echt NOG meer plastic dan in Nederland. Zelfs vaak als ik dingen koop waarvan ik denk “nice dit zit in karton” blijkt het aan de binnenkant ook nog in een laag plastic te zitten.

1 like

Ik ben vandaag naar de markt gegaan met 300 groentenetjes en ben op 2 elastiekjes rond de lenteuitjes met zero waste teruggekomen! Heb verder allemaal lekkere dingen gehaald zoals notenmixen enzo

16 likes

@tuula ik zie je over lokale groente praten maar het is niet per definitie zo dat lokale groente duurzamer is dan groente uit Spanje oid. Het gaat om de totale Carbon footprint natuurlijk, en die kan schrikbarend hoogliggen. Dit heb ik vorig jaar in een journal over eco-labels gelezen. Bedoel iets kan hier wel uit het Westland komen, maar de kassen, sproeien etc kunnen ervoor zorgen dat de afdruk alsnog groter is dan groente wat uit het buitenland geïmporteerd is.

Zie dat heel vaak hier voorbij komen, niet alleen bij jou. Het is ook best een groot probleem overigens omdat het zo moeilijk is om duurzamer keuzes te maken.

6 likes

https://www.adidas-group.com/en/sustainability/managing-sustainability/sustainability-history/
hun eigen promopraatje erover

http://www.climateaction.org/news/adidas-moves-forward-sustainability-in-fashion


en twee artikelen

Leuk die lijstjes! Ik zal hem ook invullen

Samenvatting

FASHION

✓ Minder shoppen
✓ Investeer in items van goede kwaliteit, materialen die langer meegaan
✓ Bewuster shoppen: tijdlozere items, zodat je ze lang kan dragen. Geen miskopen meer doen.
□ Vintage en tweedehands shoppen
□ Alleen maar eco en fair fashion kleding kopen
□ Kleding ruilen met vriendinnen
✓ Kleding op een andere manier gebruiken (vermaken, of ‘recyclen’ als poetsdoek)
✓ Eigen tas meenemen om aankopen in te doen

BEAUTY

✓ Wasbare ‘wattenschijfjes’ aanschaffen voor het verwijderen van make-up
✓ Duurzame wattenstaafjes aanschaffen
✓ Eco-friendly gezichtsreinigingsproducten gebruiken
✓ Eco-friendly deodorant gebruiken
□ Eco-friendly haarproducten gebruiken
□ Producten zonder plastic verpakking gebruiken (shampoo bar i.p.v. fles)
✓ Neem een besparende douchekop

FOOD

✓ Altijd een eigen tas meenemen/bij me hebben voor boodschappen
✓ Herbruikbare waterfles en koffiebeker gebruiken
✓ Geen onnodig in plastic verpakte producten kopen (krop sla vs zak sla)
□ Zo min mogelijk plastic verpakte producten kopen
□ Plastic-vrij shoppen
✓ Groente en fruit van het seizoen kopen
□ Koop lokaal (dus geen avocado’s vanuit de andere kant van de wereld)
✓ Koop ‘buitenbeentjes’: groente en fruit dat er misvormd uitziet, maar hetzelfde smaakt
✓ Leftovers invriezen i.p.v. weggooien of kleine verpakkingen kopen
□ Alleen nog maar biologische producten kopen
✓ Minder vlees eten
✓ 100% vegetarisch eten
□ Thuis veganistisch eten
✓ Eigen moestuin beginnen
□ Een eigen composthoop beginnen (ooit! Lijkt me zo tof)

LIFESTYLE

✓ Afval scheiden: papier, GFT, plastic en glas apart
✓ Eco-friendly schoonmaakmiddelen gebruiken
✓ Kleding die niet extreem vuil is koud wassen
□ Zo min mogelijk de droger gebruiken: was ophangen
□ Eco-friendly wasmiddel gebruiken
□ Ecologisch toiletpapier kopen (dat niet aanvoelt als schuurpapier)
✓ Zo veel mogelijk digitaal werken i.p.v. op papier
□ Zo veel mogelijk het openbaar vervoer gebruiken
✓ Stekkers uit stopcontacten trekken als je het apparaat niet gebruikt
✓ Licht uit doen als je de ruimte niet gebruikt
✓ Gebruik daglicht i.p.v. kunstlicht (deze is makkelijk, ik zit altijd in het donker haha)
✓ Zo min mogelijk de verwarming aan. Trek een trui aan!
✓ Switchen naar een duurzame bank
✓ Refurbished elektronica kopen
✓ Plak een nee/nee sticker op je brievenbus om reclame te weren
□ Gebruik metalen rietjes i.p.v. plastic rietjes. Vraag om ‘zonder rietje’ in een restaurant
□ Leen producten van anderen (bijvoorbeeld boeken) i.p.v. het nieuw te kopen

TRAVEL

✓ Maximaal een keer per jaar vliegen
□ Zo duurzaam mogelijk op reis: met de trein, bus of carpoolen
✓ Geen wegwerpartikelen meenemen (waterflesje, tassen)
✓ (Thuis) zoveel mogelijk te voet of per fiets voortbewegen
□ Bamboe tandenborstel kopen voor op reis
□ Neem je eigen bestek mee i.p.v. wegwerp bestek te gebruiken

2 likes

Ik heb een elektrische tandenborstel en vind het lastig omdat daar om de zoveel tijd nieuwe (plastic) opzetstukjes opmoeten. Maar ik vind elektrisch poetsen wel echt fijner en merk dat mijn tanden schoner zijn dan met een ‘gewone’ tandenborsel. Zou niet weten hoe, maar hoop dat er een duurzamere oplossing voor komt.

https://www.happybrush.com/
https://www.happybrush.com/service/about-us/

Ik heb niet lang geleden een nieuwe oral b gekocht, maar mocht die het ooit begeven stap ik over op deze. Gebruik ook hun tandpasta, die bevalt erg goed.

3 likes

O wat goed dit. Dankjewel!

1 like

Als mijn oral b ermee ophoudt stap ik ook over op deze. Die tandpasta klinkt goed, ik ga daarop over denk ik!

1 like

Nee dat is zeker waar! Ik las daar laatst ook wat over, dat paprika’s uit Spanje nog altijd beter zijn qua voetafdruk (zelfs inclusief transport) dan hier uit de kassen. Daarom is het denk ik ook een combinatie van seizoens & lokaal. Maar goed: dan kun je dat extreem doortrekken en eten we in NL alleen nog maar spruitjes en witlof haha.

@Frambozentaartje ik heb nu een elektrische tandenborstel, en naast dat ik die fijner/beter vind poetsen vraag ik me ook af hoe duurzaam zo’n bamboe tandenborstel is, omdat je die toch vaak moet wisselen. Al wissel je de kopstukken van een elektrische tandenborstel natuurlijk ook. Dus heb een beetje hetzelfde dilemma als @lijnewiets

Oh lol ik ben al scrollend aan het antwoorden en zie nu de tip van @kika, interessant!

Leuk dat anderen het lijstje ook invullen haha, zo was ie niet bedoeld maar is eigenlijk wel grappig!

Leuk ook om over Adidas te lezen, dat wist ik helemaal niet van hen.

2 likes

@tuula @lijnewiets Ik weet alleen niet of ze ook naar NL leveren, lijkt erop dat ze voor nu alleen Duitsland en Oostenrijk hebben. Hoop niet dat ik jullie heb blij gemaakt met een dooie mus… Ze hebben het merk (volgens mij ook de tandenborstel) iig ook bij DM in Duitsland, dus mocht je daar af en toe komen?

1 like

https://groentefruit.milieucentraal.nl/ deze site is handig! :slight_smile:

6 likes

Dat durf ik helaas niet te zeggen, waar je het beste voor kan kiezen dan. Ik zou zeggen: een logo naast alles wat je koopt wat het impact aan geeft oid, maar dat is verre van haalbaar op dit moment, al lopen er wel veel onderzoeken over hoe de overheid/bedrijven/merken het beste de milieu impact aan zouden kunnen geven omdat je als consument vaak bepaalde keuzes maakt die niet perse op iets gebaseerd zijn (paprika uit NL vs paprika uit spanje, of kiezen voor een verpakking met kartonnen looks door het uiterlijk terwijl het wellicht een grotere afdruk heeft dan een verpakking zonder die looks etc).

Rule of thum zou misschien zijn seizoensgroente en lokaal zoals @tuula aangeeft, maar echt zeker weet je de afdruk van je groente dan nog steeds niet. Geen idee verder, ik hou me er niet perse mee bezig. Hou me wel bezig met eco-labels die het aangeven en marketing dus verder heb je niet zoveel aan mijn advies.

1 like

Ben nu heel blij dat avocado’s blijkbaar helemaal niet zo slecht zijn!

Mensen ‘pesten’ mij altijd omdat ik avocado’s eet. :’) Zo van: “O je bent vegan? Maar avocado’s zijn VET SLECHT HÈ!”

2 likes

Wat chill deze site, dit is dus wat ik bedoelde idd:


Aardbeien uit NL vermijden in maart, die uit spanje zijn ‘beter’.

Of paprika in maart! De nederlandse paprika krijgt de score D, een spaanse B. Ben nu alleen wel benieuwd waar de score op gebaseerd is.

2 likes

Haha ik wilde net zeggen dat het bij paprika ook zo is en toen zag ik je aanpassing. Hier staat waarop het gebaseerd is: https://groentefruit.milieucentraal.nl/milieuscore-van-groente-en-fruit/.

Dit is ook handig trouwens, hier zie je wat deze maand de beste keuzes zijn: https://groentefruit.milieucentraal.nl/?prod=&month=maart&labela=A&labelb=B&action=searching

Haha ja was nu wel heel benieuwd naar de paprika door de voorbeelden. Maar wel heftig zeg dat je eigenlijk alleen a en b producten zou mogen kiezen voor de kleinste milieu impact.

Veel van de groente die ik gebruik is het niet, of dan moet ik echt gaan letten op uit welk land ze komen.

Heb het lijstje van hierboven ook maar ingevuld voor mezelf.

Summary

FASHION

✓ Minder shoppen
✓ Investeer in items van goede kwaliteit, materialen die langer meegaan
✓ Bewuster shoppen: tijdlozere items, zodat je ze lang kan dragen. Geen miskopen meer doen.
□ Vintage en tweedehands shoppen
□ Alleen maar eco en fair fashion kleding kopen
□ Kleding ruilen met vriendinnen
✓ Kleding op een andere manier gebruiken (vermaken, of ‘recyclen’ als poetsdoek)
✓ Eigen tas meenemen om aankopen in te doen

BEAUTY

✓ Wasbare ‘wattenschijfjes’ aanschaffen voor het verwijderen van make-up
□ Duurzame wattenstaafjes aanschaffen
□ Eco-friendly gezichtsreinigingsproducten gebruiken
✓ Eco-friendly deodorant gebruiken
□ Eco-friendly haarproducten gebruiken
□ Producten zonder plastic verpakking gebruiken (shampoo bar i.p.v. fles)
✓ Neem een besparende douchekop

FOOD

✓ Altijd een eigen tas meenemen/bij me hebben voor boodschappen
✓ Herbruikbare waterfles en koffiebeker gebruiken
✓ Geen onnodig in plastic verpakte producten kopen (krop sla vs zak sla)
✓ Zo min mogelijk plastic verpakte producten kopen
□ Plastic-vrij shoppen
□ Groente en fruit van het seizoen kopen
□ Koop lokaal (dus geen avocado’s vanuit de andere kant van de wereld) nee dus
✓ Koop ‘buitenbeentjes’: groente en fruit dat er misvormd uitziet, maar hetzelfde smaakt
✓ Leftovers invriezen i.p.v. weggooien of kleine verpakkingen kopen
□ Alleen nog maar biologische producten kopen
✓ Minder vlees eten
□ 100% vegetarisch eten
□ Thuis veganistisch eten Niet volledig, probeer het wel wekelijks te doen
□ Eigen moestuin beginnen Nope nooit niet, m’n insecten angst vindt dit niet chill
□ Een eigen composthoop beginnen (ooit! Lijkt me zo tof) En dit ook niet

LIFESTYLE

✓ Afval scheiden: papier, plastic en glas apart
□ Eco-friendly schoonmaakmiddelen gebruiken
✓ Kleding die niet extreem vuil is koud wassen (was alles koud of op 30)
✓ Zo min mogelijk de droger gebruiken: was ophangen
□ Eco-friendly wasmiddel gebruiken
□ Ecologisch toiletpapier kopen (dat niet aanvoelt als schuurpapier)
□ Zo veel mogelijk digitaal werken i.p.v. op papier
✓ Zo veel mogelijk het openbaar vervoer gebruiken
□ Stekkers uit stopcontacten trekken als je het apparaat niet gebruikt
✓ Licht uit doen als je de ruimte niet gebruikt
✓ Gebruik daglicht i.p.v. kunstlicht
□ Zo min mogelijk de verwarming aan. Trek een trui aan!
✓ Switchen naar een duurzame bank
□ Refurbished elektronica kopen
✓ Plak een nee/nee sticker op je brievenbus om reclame te weren
✓ Gebruik metalen rietjes i.p.v. plastic rietjes. Vraag om ‘zonder rietje’ in een restaurant
□ Leen producten van anderen (bijvoorbeeld boeken) i.p.v. het nieuw te kopen

TRAVEL

✓ Maximaal een keer per jaar vliegen
□ Zo duurzaam mogelijk op reis: met de trein, bus of carpoolen
✓ Geen wegwerpartikelen meenemen (waterflesje, tassen)
✓ (Thuis) zoveel mogelijk te voet of per fiets voortbewegen
□ Bamboe tandenborstel kopen voor op reis Deze hoeft van mij niet
✓ Neem je eigen bestek mee i.p.v. wegwerp bestek te gebruiken

Valt me eigenlijk nog mee. Dacht best slecht bezig te zijn, maar had erger gekund. Hebben die duurzaamheidsvakken al die jaren tochnog neit gehad. Kan vooral nog wat winst behalen door meer eco-friendly middelen te gebruiken voor schoonmaak, gezicht etc.