Duurzaamheidstopic

Haha ja was nu wel heel benieuwd naar de paprika door de voorbeelden. Maar wel heftig zeg dat je eigenlijk alleen a en b producten zou mogen kiezen voor de kleinste milieu impact.

Veel van de groente die ik gebruik is het niet, of dan moet ik echt gaan letten op uit welk land ze komen.

Heb het lijstje van hierboven ook maar ingevuld voor mezelf.

Summary

FASHION

✓ Minder shoppen
✓ Investeer in items van goede kwaliteit, materialen die langer meegaan
✓ Bewuster shoppen: tijdlozere items, zodat je ze lang kan dragen. Geen miskopen meer doen.
□ Vintage en tweedehands shoppen
□ Alleen maar eco en fair fashion kleding kopen
□ Kleding ruilen met vriendinnen
✓ Kleding op een andere manier gebruiken (vermaken, of ‘recyclen’ als poetsdoek)
✓ Eigen tas meenemen om aankopen in te doen

BEAUTY

✓ Wasbare ‘wattenschijfjes’ aanschaffen voor het verwijderen van make-up
□ Duurzame wattenstaafjes aanschaffen
□ Eco-friendly gezichtsreinigingsproducten gebruiken
✓ Eco-friendly deodorant gebruiken
□ Eco-friendly haarproducten gebruiken
□ Producten zonder plastic verpakking gebruiken (shampoo bar i.p.v. fles)
✓ Neem een besparende douchekop

FOOD

✓ Altijd een eigen tas meenemen/bij me hebben voor boodschappen
✓ Herbruikbare waterfles en koffiebeker gebruiken
✓ Geen onnodig in plastic verpakte producten kopen (krop sla vs zak sla)
✓ Zo min mogelijk plastic verpakte producten kopen
□ Plastic-vrij shoppen
□ Groente en fruit van het seizoen kopen
□ Koop lokaal (dus geen avocado’s vanuit de andere kant van de wereld) nee dus
✓ Koop ‘buitenbeentjes’: groente en fruit dat er misvormd uitziet, maar hetzelfde smaakt
✓ Leftovers invriezen i.p.v. weggooien of kleine verpakkingen kopen
□ Alleen nog maar biologische producten kopen
✓ Minder vlees eten
□ 100% vegetarisch eten
□ Thuis veganistisch eten Niet volledig, probeer het wel wekelijks te doen
□ Eigen moestuin beginnen Nope nooit niet, m’n insecten angst vindt dit niet chill
□ Een eigen composthoop beginnen (ooit! Lijkt me zo tof) En dit ook niet

LIFESTYLE

✓ Afval scheiden: papier, plastic en glas apart
□ Eco-friendly schoonmaakmiddelen gebruiken
✓ Kleding die niet extreem vuil is koud wassen (was alles koud of op 30)
✓ Zo min mogelijk de droger gebruiken: was ophangen
□ Eco-friendly wasmiddel gebruiken
□ Ecologisch toiletpapier kopen (dat niet aanvoelt als schuurpapier)
□ Zo veel mogelijk digitaal werken i.p.v. op papier
✓ Zo veel mogelijk het openbaar vervoer gebruiken
□ Stekkers uit stopcontacten trekken als je het apparaat niet gebruikt
✓ Licht uit doen als je de ruimte niet gebruikt
✓ Gebruik daglicht i.p.v. kunstlicht
□ Zo min mogelijk de verwarming aan. Trek een trui aan!
✓ Switchen naar een duurzame bank
□ Refurbished elektronica kopen
✓ Plak een nee/nee sticker op je brievenbus om reclame te weren
✓ Gebruik metalen rietjes i.p.v. plastic rietjes. Vraag om ‘zonder rietje’ in een restaurant
□ Leen producten van anderen (bijvoorbeeld boeken) i.p.v. het nieuw te kopen

TRAVEL

✓ Maximaal een keer per jaar vliegen
□ Zo duurzaam mogelijk op reis: met de trein, bus of carpoolen
✓ Geen wegwerpartikelen meenemen (waterflesje, tassen)
✓ (Thuis) zoveel mogelijk te voet of per fiets voortbewegen
□ Bamboe tandenborstel kopen voor op reis Deze hoeft van mij niet
✓ Neem je eigen bestek mee i.p.v. wegwerp bestek te gebruiken

Valt me eigenlijk nog mee. Dacht best slecht bezig te zijn, maar had erger gekund. Hebben die duurzaamheidsvakken al die jaren tochnog neit gehad. Kan vooral nog wat winst behalen door meer eco-friendly middelen te gebruiken voor schoonmaak, gezicht etc.

Heeft iemand een goede tip voor een herbruikbare koffiebeker? Ik haal nog best vaak koffie op het station namelijk.

Ja zo jammer! Maar ik ga het in de gaten houden, hoop dat ze snel uitbreiden.

1 like

Ik heb die van mij gekregen, geen idee waar hij van is. Maar het is een hele fijne, de inhoud blijft ook heel lang warm.

1 like

Ik heb zelf een al drie jaar een keepcup en vind hem ontzettend fijn. Maar ik zie bij veel mensen ook die van Chilly’s langskomen. En ben een beetje verliefd op die van Frank Green! Misschien heb je hier iets aan,
https://www.independent.co.uk/extras/indybest/house-garden/coffee/best-reusable-coffee-cup-a7510606.html

2 likes

Ik heb zelf een chilly’s! Zou wel de middelste maat nemen, omdat die van 240 ml ofzo net klein is.

1 like

Over elektrische tandenborstels: Ik heb deze met oplaadbare baterijen erin (want de accu van een tandenborstel is volgens mij het vervuilendst en lastigst te recyclen) en deze opzettandenborstels. De tandenborstel is prima maar de borsteltjes passen net niet helemaal goed.

Vind tandenborstels ook heel lastig en had er toen wat onderzoek naar gedaan en kwam bovenstaande tandenborstel toen tegen. Dit was ook wel een interessante uitzending erover: https://www.bnnvara.nl/groenlicht/artikelen/elektrische-tandenborstel

4 likes

Wow dit is echt een hele handige site! Dit toont iid goed aan dat het niet alleen aan ‘lokaal’ of ‘seizoen’ ligt.

1 like

Ik heb sinds januari een groentepakket. Krijg dan voor 4 dagen voor 2 personen aan lokale groenten. Ik haal het pakket op dus er zit ook geen extra benzinekosten op zoals wanneer je boodschappen of pakketten thuis laat bezorgen.
Het is een beetje maf want ik kook iedere week met dingen die ik nog niet kende maar je wordt er wel creatief van. En alles is lokaal en onbespoten.
Je kan in mijn stad ook groenten en fruit lokaal bestellen via rechtstreex en dan ophalen op een punt. Dan kan je zelf kiezen voor duurzaam en tis natuurlijk ook beter als ik appels uit mijn eigen stad eet dan wanneer ik appels uit Friesland eet.

Maar dit initiatief hebben ze dus in veel steden en bij boeren dus ik zou ook aanraden dat uit te zoeken. Tis ook nog eens veel goedkoper. Betaal dus 6,50 voor 4 dagen aan groenten voor 2 mensen inclusief een kilo aardappels

13 likes

Is ook een app van. Wel handig voor in de supermarkt!

1 like

Geloof dat de AH nu test met minder groenten en fruit in plastic, dus hoop dat dat wat doet. Ik merk echt dat ik er steeds negatiever tegenover sta.

Ik ga dat lijstje binnenkort ook eens invullen. Heb toevallig vorige week een bambook gekregen; ik kan sommige dingen echt niet digitaal doen en creeerde zoveel papierverspilling door mijn 100 to do lijstjes (heb het echt nodig voor overzicht in mn werk. Nu kan ik to do lijstjes maken, berekeningen doen etc en het daarna gewoon wegvegen :green_heart: zoo handig!

En belangrijke dingen kan je met een qr code ‘inscannen’, maar dat gebruik ik eigenlijk niet.

1 like

Ik hoorde laatst ook dat het ook eigenlijk nog ingewikkelder is. Als paprika’s verpakt zijn en er wordt er 1 slecht/schimmel, dan hoeven ze niet de hele batch weg te gooien.

1 like

Wat tof! Als mijn huidige planner/agenda vol is ga ik misschien wel voor een Greenbook of Bambook! :slight_smile:

Ik vind alleen het gevoel van pen + papier zo fijn, mis je dat niet?

1 like

Nee, want dat heb je er dus nog steeds mee. je schrijft met een pen in een boekje, alleen je veegt het weer weg.

Ik mis het dus wel als ik een digitaal to donlijstje maakt. Alleen wunderlist komt in de buurt met die heerlijke pling

Oh ja sorry ff 2x na elkaar. Maar de test draait idd om versheid, schimmel etc.

Maar het is geen normaal papier en geen normale pen toch? Meer plasticachtig spul en een soort fineliner/gelpen?

Ik heb sinds gisteren een safety razor, zo’n mannenscheermes. Man wat is ie scherp :joy: Maar het scheelt echt veel plastic! En die mesjes kosten echt maar €2 voor 10 stuks bij de Hema, dus win-win!

2 likes

Heeft iemand tips voor fijne wattenstaafjes zonder plastic? Ik heb nu die vd HEMA, die hebben aan een kant een scherpe ronde kant en de andere kant een grote platte kant. Met name die platte kant is slap en buigt meteen om als je er bv een keer mee onder je ogen gaat en dan kan ik er weinig meer mee. Laat uit staan om je oorschelpt te reinigen… gebruik er daardoor nu veeeeel meer. Dus minder plastic maar wel meer verbruik en constant irritatie :tired_face:

En deze dan? Kosten 65 echt bij de Etos. Helaas nog wel in plastic verpakt. Maar zo’n ziplock zakje zou je ook nog voor iets anders kunnen gebruiken.

Ik vind ze in ieder geval erg fijn :slight_smile:

1 like

Ik heb wattenstaafjes van bamboe, die zijn erg fijn. Je kunt ze o.a. kopen bij levenzonderafval.com Daar hebben ze wel meer toffe dingen zoals wasbare wattenschijfjes.