Duurzaamheidstopic

Ik vlieg best veel, ik ben ongeveer 1x per maand in het buitenland voor werk. Dat zit me niet helemaal lekker. Als het even kan, probeer ik met de trein te gaan, maar dat lukt niet altijd. Ik ga wel bewust om met dit soort vraagstukken, collegas kijken daar wel eens van op als ik zeg dat ik niet voor een meeting van 2 uur naar Seoul vlieg. Maar ik sta er niet zo principlistisch in dat ik nooit meer vlieg.

2 likes

Nee die is er inderdaad uitgehaald, jaar of 3/4 geleden geloof ik. Echt stom!

@Ladyhawke Ik ben wel eens met de trein naar zuid Zweden geweest en wel eens terug vanuit Århus naar Amsterdam, vond ik op zich goed te doen! Toen naar zuid Zweden ging ik over Kopenhagen. Volgens mij was dit toen m’n route

Edit: nee wacht ik lieg, ik ben toen met trein & boot gegaan, dat duurde ongeveer even lang (is via RĂždby) maar volgens mij zijn er ergens op dat traject nu werkzaamheden dus ik krijg die niet uit de planner haha

2 likes

Echt goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent! Ik hoop dat je een leuke vakantiebestemming kan vinden!

1 like

Er komt een nieuwe fairphone!

Ik heb zelf nog een goede telefoon die ik zo lang mogelijk wil blijven gebruiken, maar het is echt een goed alternatief als ik naar de specificaties kijk en hoe ze met dingen omgaan. Ze kijken naar conflictloze mineralen. Ik weet alleen niet hoe het zit met de gebieden waar ze het vandaan halen (want daar wordt veel bos en natuur voor gekapt in afrika).

2 likes

Haha ik kwam hier om dit te posten. Ik heb nu een Fairphone 2 maar die nadert nu een beetje zijn einde (3,5 jaar oud) dus ben nog aan het twijfelen of ik nu de nieuwe Fairphone koop of er nog even mee wacht. Maar kan het zeker aanraden voor iedereen die geen superfancy telefoon wil en een duurzame(re) keuze in elektronica wil maken!

@monkeyslut In principe vlieg ik niet meer maar ik kan niet beloven dat ik het nooit meer ga doen. Wat betreft vakantie is het inderdaad makkelijk om je bestemming er op uit te zoeken maar met familie/vrienden/werk is er niet altijd een andere mogelijkheid. Ik hoop dat het Europese treinnetwerk nog een stuk beter en moderner wordt de komende jaren want dat maakt het soms best nog lastig denk ik. Ik heb een paar maanden geleden geinterraild en dat vond ik af en toe zo inefficiënt (tickets die vanuit Ierland met het vliegtuig naar mij op worden gestuurd? Waarom kan dat niet gewoon in een e-mail haha?)

1 like

Ja echt kut, mijn Fairphone 2 ging in februari kapot en ik zat sindsdien met een iPhone 4 maar die werkte gewoon echt niet meer op gegeven moment, dus toen in juli toch maar een nieuwe iPhone gekocht. Nu wel beetje spijt dat ik niet toch langer gewacht heb


1 like

Hier ben ik zoo blij mee :grinning:

Ik zat er vandaag nog aan te denken dat ik er toch echt aan moet geloven en binnenkort een nieuwe telefoon moet gaan kopen.

2 likes

Ik heb ook een FP, 1,5jaar nu, maar ik weet niet of ik er zo tevreden van ben
 Ik heb een hele hoop kleine mankementjes (microfoon enkel met oortjes, camera valt regelmatig uit, batterij leeft niet lang, wifi wil niet automatisch connecteren, 
) en hun forum/klantendienst maakt me niet veel wijzer. Ik hoop dat die dingetjes bij de 3 toch beter zijn. Ben trouwens wel tevreden van zijn stevigheid! Geen gebarsten scherm meer:).

@monkeyslut : ik weet niet waar je woont maar il ben ondertussen al vaak met de tgv vanuit brussel naar montpellier en marseille geweest en dat was altijd super chill. Duurder dan het vliegtuig wel, maar nog wel doenbaar, hangt ook van moment van boeken af natuurlijk. En je komt in het hartje van de stad toe, geen gedoe met luchthavenbussen enzo.

1 like

Ik ben eens met de trein naar Kopenhagen gereisd, vond het ideaal eigenlijk. Wil ook nog naar Stockholm binnenkort en ga dat ook gewoon doen met de trein. Ik deed er ongeveer 8 uur over (wel vanaf het oosten van NL). Dan reis je eerst naar Hamburg en daar overstappen op een andere trein (die ook op een boot gaat, super cool).

1 like

Ja ik had ook wel soortgelijke problemen, al kon ik veel daarvan wel oplossen met een vervanging van het betreffende onderdeel of alles evne goed aanschroeven. Maar ik had wel twee keer waterschade (en ik weet niet eens waarvan precies dus het is niet alsof ik 'm onder de douhe had meegenomen ofzo). Komt denk ik door het modulaire design, dat er makkelijker wat tussenkomt. Dus vond dat ook niet heel duurzaam, hoe vaak ik toen aan een nieuwe telefoon moest ofzo (ik ben gewoon mega onhandig ook).

Ik heb het vorig jaar gedaan. Was goed te doen en een belevenis opzich. Als je goed boekt dan is het nog heel betaalbaar ook.
Mijn retour was €90,-.

Stojo? Ik ben zelf ook aan het kijken voor een opvouwbare en deze kwam almaar terug.

1 like

Ik heb ook een stojo van de AH en vind hem heel fijn! Vooral omdat die witte band er omheen er voor zorgt dat het gewoon echt een prima beker wordt zegmaar.

1 like

Ik heb de Fairphone 3 net binnengekregen!

15 likes

Wat is het idee van de fairphone?

Het is een modulaire telefoon die je uit elkaar kunt halen en waarvan je de verschillende onderdelen kunt vervangen als dat nodig is. Hij zou dus veel langer mee moeten kunnen gaan dan de gemiddelde smartphone.

Verder maken ze gebruik van eerlijke materialen (fairtrade en duurzaam gewonnen of gerecycled).

6 likes

Ik wil graag overstappen van bank. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Hoe hebben jullie besloten naar welke bank jullie wouden overstappen? Ik twijfel tussen ASN en Triodos.

Ik heb ASN, voelde gewoon fijn en heeft een hele handige en mooie app

Ik heb ASN gekozen omdat die toen iets goedkoper waren, weet niet hoe dat nu is.
Kan verder zeggen dat ik geen moment spijt van heb gehad, werkt super fijn.

Ik ben overgestapt naar allebei (heb 2 rekeningen). Qua gebruikersgemak maakt het geen verschil, het werkt allebei goed via de site en app.
Triodos vond ik wel iets makkelijker om aan te vragen, iets meer service en duidelijkheid maar op zich was ASN ook prima.
Bij ASN kun je ook een creditcard nemen, maar die is wel van een heel ander bedrijf en dat heeft maanden geduurd om aan te vragen omdat ze telkens dingen vroegen die ik al opgestuurd had en dan duurde het weer 6 weken tot er een reactie kwam. Dat was wel echt een mindere ervaring.