Duurzaamheidstopic

Ik reageer op een heel oud bericht, maar was aan het zoeken naar ervaringen met ‘eco’ wasmiddel. Ben je nog steeds tevreden over het ei? En gebruik je het ook voor 60 graden was? Ik lees tot 60, maar weet nu niet zeker of dat nog net kan.

Andere ervaringen zijn ook welkom. Ben helemaal klaar met chemisch spul.

1 like

Nee ik gebruik het echt al heel lang niet meer, was werd niet goed schoon. Ik denk dat ik die ervaring later hier ook gedeeld heb.

Ah jammer! Dankjewel, deze sla ik dus maar even over.

Ik heb een tijdje wasnoten gebruikt en dat beviel me opzich goed, maar ik raakte dat zakje regelmatig kwijt tussen de was en heb uiteindelijk toch maar weer pods gekocht

1 like

Ik ben ook gestopt met de wasnoten van Seepje en gebruik nu de vloeibare wasmiddel van Ecover of Seepje

Heb gister een paar artikelen uit Trouw gelezen over wasmiddel, ook over Seepje. De twijfel is nog niet weg. Las dat ecover kleding snel vaal maakt (o.a. nav test). Als mijn huidige voorraad op is wil ik wel iets gaan proberen, maar de eco egg en wasnoten of schillen worden het niet :). Las dat vooral goed doseren, machine vol enzo belangrijk is. Maar dat doe ik denk ik al best goed. Vind alleen zoveel plastic en zoveel rare kleurtjes en geuren geen prettig idee meer.

1 like

De vloeibare van seepje vond ik heel vies ruimen. Vloeibare van ecover kan ik nog wel eens testen

1 like

Oei, ik zag dat @tuula vandaag juist spon heeft waarin staat dat Ecover je kleding zo lang goed zou houden.

1 like

Ik gebruik al een tijdje AH Puur wasmiddel. Heeft een ecologische certificering (Nordic Swan, weet niet precies wat dat zegt), bevat geen kleurstoffen en parfum en het is ook heel betaalbaar. Ben er prima tevreden over!

edit: Ecover heeft zowel Nordic Swan en Ecocert certificering en die van AH huismerk volgens mij alleen Nordic Swan, maar wat ik er zo snel over kan vinden is dat die certificeringen heel vergelijkbaar zijn
Edit2: oh huh, zie nu dat AH Puur het EU Ecolabel heeft en niet Nordic Swan (misschien was dat vroeger). Anyway, al deze labels zijn goed

2 likes

Deze ga ik denk ik proberen. En ik zie dat Klok en g’woon ook opties hebben met dit label. Ze zijn alvast niet zo gekleurd, dus dat scheelt allerlei ingrediënten denk ik. Dank allemaal. Deze studie gaat zodra het laatste spul op is over in praktijk :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb ook ecover en geen verkleuring (voor zover ik weet) op de normale zwart wordt wel eens een beetje minder zwart na 50x wassen

2 likes

Je kan ook makkelijk zelf wasmiddel maken. Ik gebruik daar kernzeep voor van Sonett (te koop bij eco.plaza). Maa they kan ook met marseillezeep of aleppozeep. Ik voegde altijd een drupje parfumolie toe voor de geur, maar sinds we een baby hebben niet meer en maak vaak 3 liter in 1 keer. Het is heel goedkoop en bespaard een hoop plastic. Recept kan je vinden bij ik.ben.Iris.niet

4 likes

Ik gebruik waspoeder uit een kartonnen doos. Wel nog afval, maar ik kom langer toe met een verpakking en geen plastic. Ik vind poeder ook makkelijker te doseren, dus ik gebruik ook niet meer te veel. Ik morste ook veel met de flessen, dus het werd altijd een knoeiboel, maar dat ligt wsl aan mezelf

Ik herken je struggles met de eco egg en de wasnoten. Ik denk dat die voor een gewone was wel oké zijn, maar niet voor echt vuile was. Daarnaast gebruik ik wasbare luiers en daar worden alle ecologische alternatieven, incl. Ecologische klassieke wasmiddelen zoals Ecover voor afgeraden.

2 likes

Hebben jullie aanbevelingen qua shampooblokken? Ik heb HappySoaps en Lush al geprobeerd, maar ben nog op zoek naar meer fijne. Ik vind het vooral fijn als er wel een soort beschrijving is voor welk haartype het geschikt is.

Werfzeep kruidenshampoo maar oooook de scheerzeep van hen is heel goed als shampoo, nog beter zelfs!

2 likes

Ik wil wasbare inlegkruisjes kopen maar er zijn zo ontzettend veel verschillende merken en Etsy-aanbieders! Hebben jullie aan- of afraders?

Ik vind die van shampoobars.nl ook heel fijn
Heeft iemand nog tips wat je met die kleine brokkelstukjes aan t eind kan doen?

2 likes

Ik heb ze van EcoFemme omdat zij ook maatschappelijk goed werk doen. Voor elk product dat je koopt wordt er ook een gedoneerd.

3 likes

Ik gebruik deze ook, vind de inlegkruisjes wel fijn, maar maandverband wat minder, al was ik nooit een fan van maandverband. Menstruatieondergoed vind ik wel fijn daarentegen. Ik heb een aantal onderbroeken van Thinx.

2 likes

Jaa hier ook shampoobars.nl fan! Die kleine stukjes kun je in zo’n shampoozakje doen of je kunt er water aan toevoegen en een vloeibare ervan maken; Oeps! Shampoo Bar gebroken! | Shampoo Bars | Zero Waste

1 like