Duurzaamheidstopic

O ja dat is ook wel een goede optie! Thanks ook voor de tips @Infidel en @Evi.

Nieuw bij Lidl, er was ook afwasmiddel van een tijdelijke collectie met beide certificaten / certificering. Zag die hier niet op geloof ik, realiseer ik me nu.

Nog niet getest maar heb ze allebei meegenomen. Volgens mij 3.89.

IMG-20210425-WA0004

Edit: de achterkant

16193422328415593616989037871946

4 likes

Heeft iemand tips voor duurzame koffie? Ik heb nu koffiecups besteld bij de koffiejongens. Zij hebben biologisch afbreekbare cups maar nu twijfel ik of de koffie ook eerlijk gemaakt is / of de koffieboeren eerlijk betaald worden.

Je woont vast niet in Dordrecht? Anders bij de stadsbranderij halen! Daar is alles fair trade of direct trade.

Maar ik lees ook altijd veel over wakuli, onderaan deze blog (niet van mij) staat een review.

2 likes

Oh dat is nog wel een optie! Ja Wakuli schijnt ook goed te zijn! Ik ga me even verder inlezen en dan kijk ik of ik verder ga met de koffiejongens of iets anders.

Volgens mij is good old Simon Lévelt ook best duurzaam: Nieuwe espresso bonen lijn en verduurzaamde verpakkingen Simon Lévelt

1 like

Het beste is om te kijken naar bedrijven die directe handel hebben met de boeren. Je kan eens zoeken op Boot koffie, Nordkapp en Keen Coffee. Het gaat dan verder dan fair trade: direct trade, zo zitten er niet 10 partijen tussen die ook allemaal winst willen maken en kan de koffieboer een eerlijke prijs ontvangen per kilo. Deze partijen hebben ook vaak biologische koffie in het assortiment (al is het wel regelmatig zo dat andere koffieboeren ook volgens die standaarden opereren maar geen geld hebben (besteed) voor het certificaat)

3 likes

Ik heb bij Moyee en Wakuli besteld. Moyee is fairchain en heel transparant. Ze besteden oa meer van de processen uit aan de landen waar de koffiebonen geproduceerd worden (Radically Good Coffee - How? - Moyee FairChain Coffee), Wakuli is niet fairchai maar zorgt dat wel een groter aandeel naar de boeren gaat (https://www.wakuli.com/).
Wakuli biedt een abonnement aan waarbij je wel zelf kan aangeven hoevaak je het wilt en dat je het af en toe kan stopzetten, maar zelf vond ik dit niet fijn en vergat ik het soms ook stop te zetten en had ik te veel koffie. Er zijn geen verzendkosten dus als je niet te veel koffie drinkt/ of vaker vers gemalen koffie wilt is dat wel fijn.

Moyee vind ik lekkerder en handiger, want je bestelt gewoon wat je nodig hebt. Daanaast vind ik ze ook transparanter in hun werkwijze.

Oh ik lees nu dat je cups gebruikt en dat heeft moyee niet dacht ik!

3 likes

Thanks! Ik wissel cups af met filterkoffie dus ik kan er toch eens naar kijken!

1 like

Ik bedacht me net hoe goed ik bezig ben met zoveel mogelijk tweedehands kopen. Ik heb een apart werkhoekje/ateliertje voor mijn kunstprojecten ingericht en dit is alles wat gratis of tweedehands is:

• tafel zelf
  • bureaulamp
  • glazen ondergrond om op te werken
  • pastamachine
  • prullenbak
  • daglichtlamp
  • binnenkort nog een tweede tafel en een rekje

Je moet er natuurlijk wel het geduld voor hebben om net tegen te komen wat je nodig hebt.

6 likes

Thanks for sharing. Tof om te zien! Ik vraag me wel af of de additieven die ze toevoegen aan de mangopulp milieuvriendelijk zijn.

Ik heb net het boek Groeten uit Transitië uit waarin per ‘categorie’ kleine/grotere/grote aanpassingen worden voorgesteld om meer ecologische keuzes te maken! Echt een heel toegankelijk boek dat mij gerust stelde dat ik al goed bezig ben. Ik zou het boek, net als Dit Is Een Goede Gids, aanraden aan mensen die laagdrempelig willen beginnen met duurzamer te leven!

4 likes

Misschien kan je zoeken op iets dat geschikt is voor op een boot? Die hebben vaak grotere zonnepanelen waar je volgens mij wel direct van kan tappen.

@pastelzwart ondanks dat ik gek ben op de visie van waka waka zijn hun zonnepanelen eigenlijk echt best wel lage kwaliteit.

En losse zonnepanelen? Ik ken ze van deze YouTubers (https://youtu.be/jG_ZL1aEa00). Dan kun je ze misschien op het balkon of in de tuin zetten?

Domme vraag misschien maar mag het glas dat om kaarsen zit in de glasbak? Ik twijfel, het is wel een verpakking maar misschien is het vuurvast? Iemand die dit weet? Ik heb al gegoogled maar ik kan het niet echt duidelijk vinden.

Ok dan zal ik ze niet meer in de glasbak gooien. Wel jammer want ik heb er altijd zo veel :frowning:
Bedankt voor het antwoord.

Ik ben op weg naar de klimaatmars, zijn er meer mensen die daar vandaag heen gaan?

Toen Rutte zijn coronaspeech hield dacht ik meteen: hij zou bijna dezelfde speech kunnen houden met als onderwerp klimaat. En zie hier! (is een edit van De Correspondent)

2 likes

Mochten er nog mensen een safety razor willen kopen: ik heb deze gekocht op bol . Volgens mij is het een hele goede deal, het ding zelf en 20 mesjes voor 12.95
Ik heb hem net binnen, dus nog niet gebruikt, maar hij voelt heel stevig en zwaar en het mesje erin doen ging goed :thumbsup: Hij is verpakt in karton. Ook een leuk sinterklaas/kerstcadeautje denk ik.

2 likes

Ik gebruik sinds een paar maanden Nuud als deodorant en ben er echt zo tevreden over. Totaal geen zweetgeur meer, geen gele vlekken in t-shirts en je doet super lang met een klein tubetje. Echt heel blij mee. Ik gebruik het zelf elke vier dagen ongeveer.

1 like