Duurzame modetopic

Nee, WE sowieso niet.

Je kunt eens kijken bij Filippa K of capsule studio amsterdam. Die heeft mooie pakken.

En volgens mij heeft whensarahsmiles een lijst of post met duurzame merken die business wear (waaronder pakken) verkopen?

WE inderdaad sowieso niet, denk dat Luzarl in het verkeerde topic zat?
En Vanilia is ook een beetje pseudo duurzaam als je het mij vraagt, ze hebben zelf hun “duurzame” kledingstukken met een V gemarkeerd, maar die V staat voor het volgende:

Om dit keurmerk te krijgen is de vereiste dat het materiaal voor 5% uit gerycled materiaal bestaat. Daarnaast is de gehele productiefase gecertificeerd, beginnend bij de recyclingfase en eindigend bij de laatste verkoper in de laatste business-to-business-transactie. Het RCS keurmerk gaat niet in op sociale of milieuaspecten van verwerking en productie, kwaliteit of wettelijke naleving.

Dus die spreuken als “we produceren zo duurzaam mogelijk” betekenen dan vrij weinig in mijn ogen.

1 like

Ik denk dat ik het verkeerd onthouden heb want ik dacht dat WE hier in dit topic juist wel eens was genoemd!

Ahh ja dat is idd niet echt duurzaam dan, bedankt voor de info!
@wompie goede tips Fillipa K had ik nog helemaal niet aan gedacht, ga daar eens kijken. Zat zelf ook al bij Sezane te kijken, ook heel mooi allemaal

1 like

Ja Vanilia wel! Als je zoekt op whensarasmiles kan je er wel wat over vinden. Ze hebben nog wel een weg te gaan wat betreft duurzame materialen inderdaad, maar zijn er in ieder geval ook zelf bewust van.

1 like

Vanilia produceert volgens mij in hun eigen atelier in Turkije waar mensen goede arbeidsomstandigheden hebben en is dacht ik m.n. in dat opzicht duurzaam/fair :thinking:

2 likes

Klopt: (nog) niet per se heel duurzaam qua materiaalgebruik, maar wel fair pay.

Zelfde geld voor Sezane, maar ook zij maken wel steeds meer stappen richting duurzame grondstoffen.

En vind beide merken wel goede kwaliteit en blijft mooi, daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen!

2 likes

Ik ben opzoek naar een tussenjas, zonder dierlijke materialen. Vind het best fris worden en mijn hoodlamb jas is voor als het echt koud is.

Ik gebruik een trenchcoat als tussenjas, ik heb vorig jaar rond deze tijd een mooie kunnen scoren op marktplaats. Er staan bijna 100 pagina’s aan trenchcoats op haha. Weet niet of dat een beetje je stijl is?

1 like

Een trenchcoat vind ik niet mooi bij mijzelf, helaas.

Zou een spijkerjasje of een shacket iets kunnen zijn?

Ik ben een koukleum, heb nu een leren jas (helaas niet vegan) en krijg het al snel koud. Voornamelijk in de ochtend op de fiets. Dacht moet dit jaar eerder beginnen met zoeken ipv eerst kou lijden.

Een oversized spijkerjasje maar dan van ribstof? Regenjas in Rains stijl? Ik draag ook nog wel grove vesten op tussendagen of een dunne katoenen trui.

Tweedehands dierlijke materialen wel ok of niet? Ik heb een tweedehands wollen kasjmier oversized jas sinds vorig jaar en zonder trui is het al een warme tussenjas.

Zijn hier mensen die wel eens iets van Sezane gekocht hebben? Het is zo’n mooi merk en ik zou er heel graag iets van kopen, maar heb geen idee hoe het valt. Sowieso zou ik graag eerst iets passen haha, maar dat kan volgens mij niet hier.

Ik heb alleen 2 bovenstukken en die vind ik allebei true to size (en dus ook onderling consistent). Hoewel het een Frans merk is, vind ik het dus niet klein vallen.

Same; true to size. Ben erg blij met mn sezane stukken die ik heb.
Hebben ze geen size chart op de website? Ik meen mij te herinneren dat dat erg behulpzaam was.

1 like

En @LazySusan en dus blij met de kwaliteit ook? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ik heb een blouse met en een blouse zonder mouwen van Sezane en zou zeggen dat de maten inderdaad true to size vallen, soms een tikkeltje aan de grote kant. De kwaliteit vind ik ook goed! Het enige wat mij is opgevallen is dat de kleuren op de webshop wat feller/intenser overkomen dan ze in het echt zijn.

Ik zeker! Stoffen zijn van mooie kwaliteit, geen gekke pasvormen en alles is echt heel netjes afgewerkt. En ik deel de ervaring van @wompie. Bij mij zitten blouses van andere merken met een m soms net iets te strak rond de bovenarmen / onder de oksels en dat heb ik bij een 38 van Sézane niet.

1 like