Duurzame modetopic

Ik weet niet een app om een lijstje bij te houden (wunderlist), ik doe het in mn notities :slight_smile:

Ik plan idd mn aankopen 2x per jaar bij ss en fw. De rest van het jaar spaar ik 50 a 100 per maand op een kledingrekening en dan kijk ik wat ik nodig heb en mooi vind. Door die spaarrekening is een duurdere aankoop geen issue meer. Ik koop dure kleding, maar geef véél minder geld uit aan kleding dan hiervoor! (Zo’n 100 a 200 per maand in mn fast fashion tijd)

Voorheen “bevredigde” ik mn snelle aankopen door bijv naar de ij-hallen te gaan, of via vinted. Maar ik merk dat ik dan toch veel miskopen doe en er ook steeds minder behoefte aan heb.

Na 5 jaar (ik begon in 2016/2017) is mn lijst ook vrij compleet, dus ik koop nog minder, maar soms ook duurder 🥲 maar het is heel bevrijdend om een item te kiezen op mooi, comfortabel, fair etc ipv de prijs. Ik ben voor f/w op zoek naar een tussenjas, handschoenen (die kon ik vorig jaar niet vinden), 1 trui, 1 longsleeve, 1 jurk van Armedangels die ik vorig jaar al wilde. en optioneel: 1 paar sneakers & witte blouse. Mn budget hiervoor is zo’n €1000 maar dat gaat waarschijnlijk ook niet op.

6 likes

Heeft er misschien iemand nog een kortingscode voor TwoThirds? Ik heb welcometothefamily al gebruikt, maar het zou op 99€ toch lekker schelen :blush:

Wat @wompie zegt probeer ik sinds het afgelopen jaar ook te doen (dus twee keer per jaar kijken wat ik nodig heb voor het komende seizoen) en dat werkt wel goed. Ik houd op een lijstje (gewoon in Word) bij wat ik wil kopen voor de zomer/winter en ook een lijstje met basics.

Toch valt het me nog tegen hoeveel geld ik uitgeef aan kleding (streven is gemiddeld 75,- per maand maar dat heb ik de afgelopen jaren niet gehaald). Ik had verwacht dat ik sneller een basisgarderobe zou hebben waardoor ik per seizoen maar een paar dingen bij hoef te kopen. Maar er zijn nog steeds bepaalde basics die ik mis en ik doe nog regelmatig miskopen. Dat komt denk ik deels doordat ik soms kledingstukken koop die ik niet had gepland. Moet ook af en toe kunnen, vind ik, maar dan wel echt als uitzondering.

Conclusie… tips om minder geld uit te geven welkom :grin:

2 likes

ik heb er een van alpaca loco daar ben ik heel blij mee :slight_smile: gekocht bij studio jux

1 like

Ik heb een sportlegging van girlfriend collective gekocht en godallemachtig wat zit dit comfortabel het is gewoon zonde om hierin te sporten :heart::heart::heart:

8 likes

Het staat meestal in de omschrijving goed beschreven. Er staat dan iets van ‘als je tussen twee maten zit, kies dan de grotere/kleinere maat’

1 like

Ik plan ook voor SS - FW, maar doe dat gewoon in de notities app. Plan niet heel specifiek wat ik op welk moment ga kopen maar wel wat ik voor dat half jaar wil vervangen of nieuw kopen. Twee keer per jaar ga ik mijn hele kast door dus zie dan sowieso wel wat ik nog nodig heb of wat vervangen moet worden. Per half jaar koop ik dan maximaal 5 ‘seizoensstuks’ bovenop vervanging/basics. Bv 1 goede winterjas + handschoenen + sjaal + muts vind ik dan wel echt bij basics horen maar wil nu een tweede jas en dat gaat dan van die 5 dingen af. Werkt voor mij ook heel goed om zo bewust te zijn van wat ik koop en heb!

2 likes

Niet helemaal mode, maar weet iemand duurzame vegan plaids/dekens? Ik wil eigenlijk echt geen wol kopen maar alle katoenen plaids die ik kan vinden zijn zo dun en ik wil echt iets diks en warms voor op de bank.

Ah dat is wel een goede, tweedehands wol vind ik geen probleem. Ik heb zelf alleen nog nooit plaids in tweedehandswinkels zien liggen maar ik ga er volgende keer wel op letten!

Misschien Vinted/Marktplaats?

Op Facebook heb je ook wolletjes groepen, dan kun je gericht een vraag stellen.

1 like

Ik heb zelf een tweedehands AaBe deken (uit een winkel) en toen ik daar op googlede vond ik deze webshop:

Misschien zit daar nog wat bij.

1 like

Ik heb er vorig jaar kerst een gebruik van Claudi, van de Bijenkorf. Die lijken misschien niet dik, maar ik vind mijne echt wel warm :slight_smile: is van katoen!

Ik heb trouwens nog een merk voor op het lijstje: Mila Vert. Ik heb nog niets besteld, maar ben dat wel van plan. Het is bestwel prijzig maar ik vind dat ze echt mooie tijdloze stukken hebben.

1 like

Ja die staat ook op mijn watchlist :heart_eyes: volgens mij zo’n goede kwaliteit!

Ik zie dat Ami Amalia ook nog niet op de lijst staat. Prachtig, duurzame knitwear. Laatst mijn eerste vest van haar binnen gekregen (eindelijk iets besteld!) en zó fijn!

4 likes

Ah wat tof!! Welk vest heb je besteld? En hoe valt het?

Dat is toch dat stoffen model met dat dunne zooltje? Die zijn wel echt gemaakt als zomerschoen en niet bedoeld voor Nederlands herfstweer.

Ja je ziet dat ook met andere espradilles vaak dat die in natte zomers flink snel verslijten. Heel jammer inderdaad. Stof en zo’n dun lijmlaagje doen het gewoon niet zo goed in nat weer en door de dunne zool zit het ook nog eens heel dicht aan de grond wat de slijtage versterkt.

1 like

Deze! :heart_eyes:

Zoo mooi, zo lekker warm. Zo blij mee! Had via een vriendin 10% korting maar ik geloof dat ze nu sowieso 10% actie hebben, als je lid wordt van de nieuwsbrief. Scheelt weer een beetje! Heb gewoon mijn reguliere maat genomen maar er staat ook bij alle items een maattabel :heart:

5 likes

Ohh zo goed om te horen dat je er zo blij mee bent! Ik twijfel heel erg tussen de rode en de witte, maar met die 10% korting ga ik er nog even extra over nadenken :blush:

1 like