Duurzame modetopic

Weet iemand een sneaker merk die zwarte (of andere donkere kleur) sneakers verkoopt die NIET zijn gemaakt van gladde stof.

Ik ken Ethletics, maar voor de rest lijken alle donkere kleuren zo glanzend. Mijn go-to Veja canvas worden helaas niet mee geproduceerd (en zijn ook niet winterproof).

Vans? Of bedoel je dat met glad?

Hier mensen die zoveel mogelijk polyester en acryl ed vermijden omwille van de plastic soep? Ik ruimde net mijn kleerkast op en wilde alles waar deze materialen in verwerkt zitten wegdoen, maar dan blijft er helemaal niet veel meer over. Ik ben echt geschrokken dat in bvb sweaters ook polyester verwerkt zit. Waar trek je de grens? Is helemaal polyester/acryl-vrij gaan wel haalbaar?

Als je bepaalde kledingstukken al hebt, kan je ze net zo goed opdragen om te voorkomen dat ze nog goed in de plastic soep belanden. Ik let nu bij nieuwe aanschaf op duurzame materialen en dat is heel goed mogelijk. Wel goed om je er dan even int e verdiepen! Ik denk dat (veel) minder kopen of tweedehands kopen altijd een betere optie is dan alles opnieuw van duurzaam materiaal.

6 likes

Misschien ken je dit al maar er bestaan waszakken (guppyfriend) om synthetische kleren in te doen in de wasmachine. Die zakken vangen de microplastics op zodat ze niet via het water van de wasmachine in de riolering terechtkomen. Dat is misschien een oplossing voor je huidige kleren? :slight_smile:

3 likes

Met glad bedoel ik dit:

Is het ā€˜vegan leer’?

Dat heb ik bij heel veel vintage items ook. Ik gebruik nu een guppyzak want ik vind het zonde om weg te doen.

(en als ik nu iets koop let ik wel op de stof)

2 likes

Ik heb een sjaal van Bufandy en ben er verliefd op maar dat ding pluist enorm. Heel mijn jas zit onder. Heeft iemand een goede tip om dat te verminderen?

Ik ben denk ik een jaar of 2 overgegaan op plastic-vrij, althans nieuw. Vintage/tweedehands sluipt het er nog wel eens in, maar sinds ik wol heb ontdekt wil ik eigenlijk echt niet meer anders.

Dit zorgt ervoor dat ik in plaats van 4-6 nieuwe goedkope truien, nu 1 trui per seizoen kan kopen. Bijvoorbeeld laatst die Ami Amalia die ik hier postte, even slikken bij het afrekenen en er dan maar gewoon keihard (hopelijk jaren) van genieten.

Voor onderlaagjes houd ik van katoen van bijvoorbeeld Organic Basics, en wol van Dilling. Van die laatste zwerven nu veel 20% kortingscodes rond via influencers, dus laat me even weten als ik er eentje op moet zoeken voor je. Vind hun hemdjes/longsleeves/colletjes heel fijn, en ervaar het als goede kwaliteit.

Antwoord op je vraag: ik vind het zeker haalbaar! Een gevalletje ā€œminder kleding, maar betere kledingā€, zo ervaar ik het althans.

3 likes

Bedankt voor de antwoorden iedereen! Ik was helemaal in shock dat ik zoveel kledij heb die polyester bevat. Ik probeer al een aantal jaar enkel kledij te kopen van merken aangesloten bij de fair wear foundation, maar dat betekent dus helaas niet dat de kledij plastic vrij is. Ik zat er echt mee in mijn maag afgelopen dinsdag dat ik onbewust toch zoveel bijgedragen heb aan de plastic soep. Ik heb een deel nu gedoneerd aan een kennis (de stuks die ik niet zo veel droeg) en het andere deel ga ik nog zoveel mogelijk proberen dragen en als ze aan vervanging toe zijn meer oog hebben voor de samenstelling van het kledingstuk. En ik ga die guppyfriend eens bekijken! Alle kleine beetjes helpen, denk ik :blush:

Ah niet te hard zijn voor jezelf. En nieuwe dingen kopen is nog altijd belastender voor het milieu dus ik zou ze lekker dragen en gewoon vanaf nu er meer op letten :slight_smile:

4 likes

Hoewel ik normaliter vooral veel wol en katoen draag, heb ik sinds de lockdown twee fleece-truien.

Nog een tip: ik scoor vaak in de laatste weken van de Bijenkorfsale fijne truien van wol en katoen. Afgelopen winter 2 fijne truien met 70% korting gescoord.

1 like

Goede tip! Ik had er niet over nagedacht dat via de was ook kleine deeltjes in het water terecht komen.

Ik vind katoen dus zelf niet heel veel beter dan polyester (o.a. veel grond en water nodig, ook voor biologisch katoen). Maar het is wel beter afbreekbaar. Is het dan kiezen tussen twee kwaden? Want je moet toch iets aan :sweat_smile:

Ik loop zelf dus heel veel in tweedehands/vintage, dan bespaar je al die grondstoffen die nodig zijn. Daar zou je je wellicht goed bij voelen? Ik lees dat je er heel bewust mee bezig bent :revolving_hearts: Vinted en Marktplaats staat echt bomvol prachtige items die een tweede leven kunnen krijgen!

1 like

Heeft er iemand tips voor mooie hoge (tot net onder de knie) zwarte laarzen?

Je kan eigenlijk standaard 15% pakken als je op insta even in hun getagde posts kijkt staan er standaard 30 influencers met een code. Of er nog meer is weet ik niet!

2 likes

Misschien is het al besproken maar ik hoor de laatste tijd veel reclame voor Zalando pre-owned. Aan de ene kant klinkt het als een super handige manier om tweedehands te shoppen, maar tegelijkertijd heb ik zo mn twijfels omdat ik me bij dit soort acties van grote bedrijven altijd afvraag of er iets achter zit. Iemand die hier toevallig meer over weet?

Wat bedoel je precies met ā€˜of er iets achter zit’? Het is natuurlijk een deel van hun duurzaamheidsstrategie (lees: consumenten doen denken dat Zalando duurzaam bezig is).

Ik heb al kleding opgestuurd en vind 't wel een makkelijke manier om toch nog iets te verdienen aan de kleding waar ik anders 100 berichten over moet beantwoorden op Vinted voor iemand 't koopt.

1 like

Bij Zalando is het vooral een slimme marketingstrategie net zoals ze zowat op alles een duurzaamheidslabel plakken.

2 likes

Of het een soort greenwashing is, is het natuurlijk wel een beetje voor het merk (Zalando) zelf, maar misschien ben ik ook gewoon iets te wantrouwig. Dit is natuurlijk wel anders maar er zijn genoeg kledingmerken die claimen duurzaam te zijn maar het niet zijn, dus ik was benieuwd of hier ook op een of andere manier een addertje onder het gras zat.

Als dat niet zo is, good for me, slecht voor mn portemonnee.