Duurzame modetopic

Alohas heeft mooie en feners ook!
Collectiononand co heeft prachtige laarzen, maar veel uitverkocht. Sezane heeft ook mooie laarzen

Mista heeft ook leuke laarzen, net wat andere stijl.
Ik was zelf ook ah zoeken vandaar haha.

Vraagje: als iets in EU, bijv Portugal, geproduceerd wordt is het dan eigenlijk standaard fair work of ethisch ivm regelgeving? Of kan je daar niet van uit gaan?

1 like

Hoe valt de parka van Teym? Ik ben lang en twijfel tussen M en L. Met bovenkleding, gewone truien, wisselt dat soms ook nog wel.

Goh goeie vraag, vraag ik me ook vaak af! Ik denk - zonder gedegen onderzoek te hebben gedaan nog - dat het zeker geen 100% zeker is, ook binnen de EU vindt veel te veel uitbuiting plaats van bijv. seizoenskrachten, Oost-Europeanen in het westen etc. Ook hier gebeurt meer onder de radar van toezichthouders dan we zouden denken. Waarom zou de kledingindustrie een uitzondering zijn. Dat gezegd hebbende denk ik toch altijd wel dat de kans hier hoger is dat het in orde is, zijn audits toch makkelijker hier en is het aan de kaak stellen van misstanden iets makkelijker? Maar allicht is dat naïef.

2 likes

Ik heb wel eens gehoord (gedegen onderzoek zoals je hoort. Het was bij een youtubevideo over duurzame/ethische kleding) dat dat niet wil zeggen dat het hele kledingstuk hier is gemaakt. Ook als alleen de allerlaatste afwerking hier is gedaan, maar de rest in een ander land in elkaar is gezet, kunnen ze dat erop zetten. Ik vrees dus dat het niet zoveel betekent.

2 likes

wat @LaPetiteRobeNoire zegt, en ook grote ketens zoals z.ar.a produceren veel in spanje en portugal, en die buiten de fabrieken helaas ontzettend uit.
omdat ze zo grote hoeveelheden produceren hebben ze veel macht, die ze gebruiken om de prijzen veel te laag te drukken.
plus het zegt natuurlijk niks over waar de stoffen vandaan komen (vaak bangladesh, pakistan, china) en onder welke omstandigheden die worden geproduceerd (niet best).

3 likes

Dank voor de uitleg en @EllaFitzgerald & @LaPetiteRobeNoire

Hier vreesde ik helaas al voor :frowning: merk dat de tendens er nu is voor merken om te zeggen “geproduceerd in de EU” terwijl dat dus niets zegt. Blijkt maar weer. Sowieso ben ik zelf niet tegen het produceren in bijv Pakistan of Bangladesh (ondanks meer afstand ≠ duurzaam), maar dan tegen betere betaling, maar dat is een ander verhaal.

Maar goed om te weten, dan weet ik dat ik hier niet blind op moet/kn vertrouwen (ook bij niet-zara merken)

Ik kom net deze shop tegen, misschien een aanrader (gaat tot maat 46 ook, da’s al beter dan de meeste duurzame merken):

En ik ben een beetje verliefd op deze jurk:

Zo jammer dat zo’n silhouet niet werkt op mijn lichaam.

5 likes

Hele leuke jas, waar issie van?

Ik heb een van de eerdere wrap blousen van hen en die gooi ik gewoon in de donkerbonte was op 20 graden, komt er elke keer prima uit!

1 like

Met mijn 170 valt hij net boven mijn knie. Ik heb zelf maat M in bovenkleding en heb ook maat M in de jas. De jas zit zeker niet straks, aardig wat ruimte over. (Dmv touwtjes binnenin kan je nog wat tailleren.)

2 likes

Ik heb nu al een paar jaar heel weinig kleding gekocht en ik merk dat veel kleding helemaal afgedragen is, dus ik moet nu echt wat nieuwe dingen kopen.

Ik heb net een broek, 2 vesten en 2 shirts besteld, hopelijk zit het allemaal goed want vind terugsturen altijd zo zonde.

Heeft iemand nog tips voor waar je een leuke blouse kunt kopen? En gaan jullie nog wel eens naar fysieke winkels? Ik liep vanmiddag bij wat kledingzaken binnen maar het aanbod van duurzamere stoffen is zo klein.

4 likes

Prints of basics?

Een collega draagt altijd blousen met prints en die zijn meestal van People Tree of Baukjen.

2 likes

Welke winkels ging je heen? Ik ga graag naar de fysieke winkel, maar door corona toch steeds meer online. Ik ga het liefst naar specifieke plekken ala Verse, Nukuhiva (heet nu anders in adam), faire oosten en geitenwollenwinkel (is die nu weg)? Dan kan je uit alles kiezen haha

1 like

Voorheen echt naar van alles, gewoon de bekende winkels die wel in elke plaats zitten. Helaas is de volgens mij enige echt duurzame kledingzaak in mijn stad gesloten.

De winkels die je noemt ken ik, maar zitten totaal niet in de buurt :pensive: Ik weet wel dat ze bij de bever armed angels hebben en ik ga van de week maar eens kijken bij een vintage zaak hier voor wat tweedehands kleding.

Edit: geitenwollenwinkel is goat geworden, zit op de Rijnstraat

1 like

Waar zijn spijkerbroeken van duurzame merken in fysieke winkels verkrijgbaar? Mag zowel Nederland als België zijn. Met een spijkerbroek wil ik echt niet het risico lopen met bestellen dat ik m ofwel terug moet sturen ofwel niet kan dragen :frowning:

(Een andere optie die ik bedacht was bij H&M/monki/Levi’s in de winkel te passen en dan met het model& de maat proberen datzelfde tweedehands te vinden, maar blijft lastig)

1 like

De rode winkel in Utrecht! Hebben echt heel veel jeans en ook fijne service! Veel duurzame merken te vinden zoals Mud jeans, Kuyichi, Nudie Jeans. (Ook wel veel andere merken zoals Levi’s en Wrangler te vinden.)

4 likes

Jeeej dankjewel, daar ga ik kijken <3

1 like

Ah dat is lastig ja, dit zit allemaal in adam.

Is online bestellen een optie? Ik weet zelf bij mn vaste merken mn maat ook wel, dus hoef gelukkig niet vaak iets te retourneren.

Misschien ook bij Green Up in Utrecht? Duurzaam warenhuis. Ben er alleen zelf nog niet geweest.

4 likes

Ik ben daar al wel geweest, maar ze hebben niet zo veel kleding. Verder wel een hele leuke winkel!

2 likes