Duurzame modetopic

Ik zag het in eerste instantie bij Tegenlicht en later ben ik het gaan lezen op een nieuwsite. Maar blijkbaar staat het ook uitgelegd op hun eigen site.
https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/textielproductie-in-europa

3 likes

Ik ben wel benieuwd, wat ruik je dan?

2 likes

En ook @Twijfelaar, maar dit heb ik sowieso weleens met broeken hoor! Ook met m’n good american broek die volgens mij gewoon in Amerika wordt gemaakt, had ook echt zo’n typische chemische jeans geur. Weet niet of dat aan waar het vandaan komt ligt of aan de kleurstof van 't denim ofzo?

2 likes

ik had het ook bij een broek van Everlane, na een paar keer wassen eindelijk eruit. Op de website staat dat de fabriek in vietnam staat maar het zal de kleurstof zijn oid

Vlg mij worden die Good American broeken in Turkije gemaakt? Net als Skims

Hele discussie op Kuwtk reddit of dit verantwoord is, omdat de zusters Kardashian zich hebben uitgesproken tegen ontkenning door Turkije van Armeense genocide etc

Dit snap ik even niet, ze kunnen toch prima onder normale omstandigheden kleding laten produceren in Turkije ondanks dat de Turken de genocide niet erkennen. Denken mensen dan dat zij daarom geen goede werkomstandigheden faciliteren ofzo?

1 like

Denk dat die fans/criticasters het meer zo bedoelen van;
Gek dat de 2 zussen de economie van net dat ene land gaan boosten, terwijl ze ook altijd heel erg afgeven op de politieke keuzes van Turkije. Het zou een sterker statement zijn geweest als ze de plaatselijke economie zouden boycotten, ipv diverse grotere samenwerkingen aan te gaan. Waarschijnlijk ingegeven vanuit de gedachte dat Turkije hierin erg goedkoop is voor de Kardashians. Dus grote marges maar waar staan hun principes vs economisch gewin

1 like

Volgens mij produceert good american wel in de US hoor. Regio LA geloof ik, waar veelal onderbetaalde Mexicaanse immigranten de productie draaien :slightly_frowning_face:
Maar misschien nu ook deels elders door de groei van het merk?

1 like

Heeft iemand ervaring met de schoenen van Good Guys Don’t Wear Leather? The JIMMY is precies wat ik zoek maar ben benieuwd hoe ze vallen en of de kwaliteit goed is

1 like

Wth is goeie vervanger voor uniqlo?

1 like

Teym?

3 likes

Organic basics. en merinowol (bijv icebreaker) voor onderlaagjes

3 likes

Iemand ervaring met het merk Noshirt?

Jaa ik doe dit ook! Hoe bepaal jij hoeveel en welke kledingstukken je gaat kopen?

Eerder keek ik welke basics aan vervanging toe waren en welke 3-5 seizoensstuks ik 't dan mee wilde aanvullen. Een seizoensstuk is dan bv een bikini, of een niet-basic jurkje/schoenen/etc. Voor mij werkt dit goed om bewust te kopen, waarbij ik ook zoveel mogelijk let op duurzame merken. Alleen dit jaar weet ik nog niet goed hoe ik het wil aanpakken. Door m’n (recente) zwangerschap is mijn lichaam verandert en ik pas (nog) niet al mijn kleding. En niet alles is praktisch met borstvoeding en kolven. Ik ga komende week eerst eens kijken wat ik nog heb en pas, en dan wat ik nodig heb.

4 likes

@Kultakala leuke vraag! Ik doe dit ook, maar niet per jaar maar per seizoen.
Dit jaar had ik een blazer, zwarte pantalon en laarsjes op mn lijstje staan voor de winter.

Ik heb eigenlijk een hele goede basis, dus mijn aankopen zijn echt obv wat wil ik als aanvulling, wat heb ik echt nodig of wat moet vervangen worden.

Al zat ik de afgelopen periode slecht in mn vel, waardoor ik wat impulsaankopen heb gedaan (een trui, bruine pantalon, stippenblouse en sneakers). Daar ben ik wel heel blij mee, maar ik merk eigenlijk al dat mn kast nu te vol raakt. Dus nu heb ik even een stop. Daarbij heb ik wat kleding gekregen van mn moeder/zusje en eigenlijk vervuilen die mn kast een beetje haha. Merk toch dat ik eigenlijk een hele fijne, gecureerde kast heb, die weinig extra’s nodig heeft. Dus die kleding ga ik teruggeven.

Ik wil nu echt niets meer kopen. En - in de lijn van feathers post- ik wil graag zwanger worden dit jaar, dus durf eigenlijk ook geen kleding te kopen uit angst dat ik die erna toch niet meer pas. Daar pas ik hopelijk mn zomerkleding op aan haha.

1 like

Ik herken heel erg wat je zegt. Zo was ik ook jaren. In 2017 ben ik begonnen met slow fashion en mettertijd heb een lange no buy gehad en een gigantisch closet clean out.

Mijn “volle” kast is voor heel veel mensen. Nog steeds heel weinig denk ik, maar voor mezelf merk ik dat er net iets te veel kleding in zit, niet goed doordacht (wat ik normaal dus wel doe) en een paar impuls fast fashion of modieuze aankopen, die ik nu (hoewel ze heel leuk vind) toch als vervuilend ervaar.

Een potentiele zwangerschap is een mooie stok achter de deur om even niets te kopen, zowel qua kleding als qua sparen haha.

3 likes

@wompie Leuk om te horen hoe jullie het aanpakken! Hoe hebben jullie de basis opgebouwd en welke duurzame keuzes maken jullie dan? Ik moet dat nu ook grotendeels vervangen en koop liefst duurzame merken maar pfft, wat een geld vaak. Vinted vind ik lastig want heb een lastige maat en pas dus het liefst in de winkel.

Ik was met mijn zwangerschapsgarderobe trouwens super tevreden, zowel qua hoeveelheid als met de inhoud. Had ook niet zoveel gekocht, eigenlijk enkel basics (broeken, shirtjes, een trui, een jurkje, dat soort dingen) en die aangevuld met vestjes van ‘normale’ kleding. Dus ik heb nu een lijstje gemaakt met basics die voor mij goed werkten afgelopen maanden en vanuit daar verder.

1 like

Ik had heel veel (fast fashion) kleding, dus ipv alles in een keer opnieuw te kopen, ben ik eerst heel goed door m’n kast gegaan. Daarin heb ik een deel verkocht, een deel gehouden en een deel “op” gedragen. Tegelijk heb ik een 6 maanden no buy gedaan. Elke maand spaarde ik €100 (wat ik daarvoor makkelijk aan winkelen uitgaf) + het geld van m’n verkochte kleding.

Ik heb die tijd ook gebruikt om me echt bewust te worden van m’n stijl, middels een capsule wardrobe planner/guide. Ik heb overigens geen capsule wardrobe. Uiteindelijk ben ik stukje bij beetje gaan kijken wat ik per seizoen nog nodig heb, begonnen bij de basics.

Ja, dat kost best wat (ik baseer m’n aankopen zoveel mogelijk op 1. tijdloos, 2. duurzaam materiaal 3. fair pay 4. comfort), maar ik ben inmiddels die prijzen wel gewend.

Vroeger liet me vooral leiden door de prijs, en dat zorgde voor veel miskopen. Nu is geld het laatste waar ik naar kijk. Dat kan omdat ik veel minder koop: 2x per jaar bij f/w en s/s ga ik door m’n kast en vul ik evt iets aan. De maanden dat ik niet shop zet ik nog steeds die €100 op m’n spaarrekening. Dan doet een dure aankoop ook niet zo’n zeer. Sterker nog m’n aankopen kosten meer, maar ik geef alsnog minder geld uit hah.

Daarnaast gaan m’n aankopen veel langer mee, dus ik geef steeds minder uit. Een van m’n eerste duurzame aankopen was een wollen trui van €270 (bizar duur vond ik dat - kosten van een weekendje weg!) in 2017. Maar ik draag hem nu nog, en hij ziet er nog steeds prachtig uit! Puntje bij paaltje is m’n cost per wear, dus mega laag. Bovendien zijn de “gewone prijzen” eigenlijk gewoon te laag. Dat heb ik helemaal los gelaten. Een broek van €20 kost misschien minder geld, maar daar wordt dus op andere wijze alsnog zwaar voor betaald!

Heel verhaal :sweat_smile: Voor mij werkte dit top, hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan.
Trouwens When Sara Smiles heeft volgens mij een blog over betaalbare duurzame kleding.

32 likes

Ik vind dit wel een heel mooi uitgangspunt! Ik merk dat ik er een beetje mee struggle. Aan de ene kant wil ik graag duurzamere keuzes maken op het gebied van kleding en aan de andere kant word ik ook weer beĂŻnvloed door reclames op Instagram etc.

Ik ga jouw methode in ieder geval gebruiken en vanaf daar verder bouwen. Ik draag bijvoorbeeld graag coltruien als het koud is, maar degene die ik heb zijn van synthetisch materiaal en vind ik toch niet zo fijn. Dus dan liever investeren in een iets duurdere variant van natuurlijke materialen zodat hij langer mee kan gaan. Moet wat minder naar het prijskaartje gaan kijken en wat meer naar de kwaliteit.

3 likes

Heeft iemand tips voor merken of winkels met duurzame badkleding?