Schuurplekken door het lopen? Ik heb dit met nike air max op den duur zie je van die kleine slijtage plekjes omdat je met je schoenen tegen elkaar aan komt
Zit je toevallig op werk op zo’n standaard bureaustoel met wieltjes? Ik heb wel eens vage vlekken gehad die bleken te komen door de wieltjes en het onderstel wat toch iets van kleur afgaf. Maar dat was niet zo netjes gelijk aan allebei de kanten
Hii, wie weet heeft iemand hier een goede tip voor mij. Ik ben op zoek als een trui als onderstaande van arket, maar dan duurzaam een oversized trui met brede zwart/witte strepen.
Die daaronder van AA lijkt een goede kandidaat, maar deze is gecropt. Ik ben zwanger dus dan is dat niet zo handig. Ik ben al veel aan het zoeken, maar kan niets vinden. Het is een redelijk standaard trui, dus het moet toch te vinden zijn. Iemand een tip?
Is deze misschien wat voor je? Is ook van Armedangels, alleen niet meer te koop op hun eigen webshop maar wel bij een andere winkel: Knitwear Haayle Blockstripes - Black / Undyed – MAUK · SEVEN
Oeeeh ja! De rand aan de onderkant (zo’n band ipv losvallend, is net iets anders wat ik zocht (kans dat die niet mooi zit met de buik), maar hij na wat googlen lijkt hij zodanig oversized te vallen en voldoet hij verder zo perfect aan mijn wensen dat ik hem heb besteld😆
Dankjewel voor de tip!
Edit: oh shit ik weet niet of dit duurzaam is ik denk het niet ![]()
![]()
Gabor heeft ook maat 35, maar ook dat is bij mijn weten geen duurzaam merk.
Mijn 2 paar Miista schoenen die ik heb zijn al 5 & 3 jaar oud en nog steeds heel erg goed. Ben wel benieuwd wat jouw ervaring is? Verdere tips: sezane, aloha’s, feners en flattered hebben volgens mij allemaal maat 35. Ze zijn in meer of mindere mate duurzaam. Reformation en Everlane hebben denk ik ook beiden maat 35.
Ik heb zelf ook maat 35, dus ga vooral voor de frans, spaans & portugese merken. When sarah smiles heeft wel leuke overzichten, waar je nog goede merken uit kunt halen.
Wow bizar! Misschien dat mijn schoenen nog uit een tijd kwamen dat de kwaliteit nog wel ok was?
Bij mn ene paar was er een stikseltje los en kon ik kiezen uit ruilen of (de duurzamere optie), laten stikken bij de schoenmaker en de kosten declareren. Dat was echt superfijn, kreeg toen €7,50 terug ofzo ![]()
Draag beide paren nog bijna dagelijks met plezier.
Echt niet ok, want zo goedkoop zijn de schoenen niet. Gelukkig veel alternatieven!
De Vlaamse krant De Standaard doet een reeks over duurzame mode. Ik vond volgende echt eye-openers:
- Podcast Is Shein de doodgraver van de kledingindustrie of juist een innovator?: Is Shein de doodgraver van de kledingindustrie of juist een innovator? | De Standaard
- Artikel Een kleerkast vol plastic: hoe fast fashion het milieu kapotmaakt: Een kleerkast vol plastic: hoe fast fashion het milieu kapotmaakt | De Standaard
Absurd dit ook wat het mode museum zegt over polyester kleding in hun collectie: “Het museum probeert nieuwe stukken nu sneller te fotograferen. Want tegen de tijd dat het die wil presenteren aan een publiek, zullen ze waarschijnlijk niet meer toonbaar zijn.” Omdat ze dus uit elkaar vallen, omdat de plastic vezels loslaten. En absurd dat het tegenwoordig zo moeilijk is om (nieuwe) kleding van natuurlijk materiaal te vinden.
Wacht nog een schokkende quote, ik wist dat gerecyclede pet-flessen voor textiel geen zuivere indrustrie was, maar dit is erger: “Waarom adverteren winkels dan al volop stukken in “gerecycleerd polyester”? Justin Huang geeft het antwoord dat anderen uit de sector liever off the record vermelden. “Omdat de Chinezen nieuwe petflesjes produceren met als enige doel ze te versnipperen voor de kledingindustrie”, grijnst hij. In plaats van een bestaande afvalstroom te benutten, ontstaat zo een tweede stroom aan extra plastic.”
Inderdaad, ik vond het ook zo schokkend.
Ook in de podcast, wat ze vertellen over hoeveel kledij verbrand wordt of niet aan volle prijs verkocht wordt en hoe dit de laatste jaren in sneltempo negatief evolueert… echt schokkend.
Wel eens gedaan en vond het wel prima. Maar met een grotere maat is er eigenlijk bijna nooit iets te vinden dus ik doe het niet vaak. Zal per kringloop vast veel verschillen hoe het er aan toe gaat, maar de kringlopen hier in de buurt zijn allemaal wel prima eigenlijk. Geen probleem met passen ofzo.
Ik koop wel kleding in de kringloop en 2e hands (liefst ijhallen) en heb echt een paar topaankopen. Maar als ik eerlijk zijn met tweedehands aankopen vaak miskopen. Toch mindere kwaliteit, opeens een gat, of dat het minder lekker zit.
Ik vind het passen ook nooit zo’n leuke ervaring. Maar ik heb ook vriendinnen die bijna niets nieuwe kopen en nogmaals ik heb ook een par topstukken voor een paar euro gekocht dus het kan wel.
Ik koop trouwens ook glaswerk ed 2ehands (geen mode, wel duurzaam), zeker spullen als speciaalbierglazen enzo zijn top uit se kringloop!
Ik heb een jurkje gekocht via Vinted waarvan de stof best wel verwassen is. Het heeft een bloemen printje, zou dat nog te verven zijn? Vind de stof verder helemaal goed voelen, ook alles nog goed op de naden, geen gaatjes.
Moeilijk te zeggen zo. Wat voor materiaal is het? Polyester krijg je moeilijk geverfd. Heb je een foto?
Oja wel zo handig, beetje onnozel en lui van me dat ik daar niet eerder aan dacht haha. Het is viscose!
Foto van Vinted, vind het in het echt wel algeheler verwassen, hier lijkt een deel donkerder. Maar hij hangt te drogen, morgen maar even goed inspecteren bij daglicht.
Oh lastige. Ik zou het niet aandurven vanwege de print. Maar ben benieuwd naar andere meningen en ervaringen!
Ik denk ook dat het lastig wordt. Het leek wel alsof wanneer in de stof uitrek de witte stipjes wat meer verdwijnen, dus ga m nog even strijken. Het stonk ook enorm naar wasverzachter, zo zonde! Heb zelf eigenlijk nooit zo dat dingen zo verwassen.