Een huis vol

Dat vond ik ook heeel zielig. Wij weten natuurlijk nooit wat echt afgesproken was, ze hadden hem hints gegeven? En toen zei hij ‘jullie weten toch dat ik dom ben!’. Zo sneu. Dan lijkt zn (stief)pa hem ook nog eens te plagen dat Stan dan op zn kamer komt. Wat oneerlijk en gemeen voor een 15 jarige die midden in de puberteit en ook nog eens last heeft van adhd. Ontzettend oneerlijk. Leer aub ALLES over ontwikkeling voordat je kinderen in de leeftijd van 0 t/m 18 in 1 gezin wil opvoeden.

Ik maak me zorgen over de dochter met
mentaleachterstandvan de buddebruckjes. Vind dat gezin gek genoeg wel leuk. Maar dat meisje leeft in een gezin waar ze nooit 1 op 1 aandacht heeft gekregen, of heel weinig. Ah vind ik oprecht zo zielig. Op bepaalde niveaus scoorde ze als een 4 jarige. Heel heftig.

4 likes

Ik vond het wel een beetje jammer dat vader Jelies zei over 20 jaar met allemaal een man en voor Harry een vrouw te zitten. In zo’n gezin hoop je maar dat het zo gaat

8 likes

Ja, dat vond ik ook erg jammer

1 like

Die ene Buddenbruck zoon die ook 's nachts binnenshuis met die Roy Donders zonnebril op loopt :woman_facepalming:

15 likes

Ik ben opgegroeid in een gezin dat een soort combinatie was van de familie Jelies en de Buddenbruckjes haha. Een gelovige chaos zeg maar, maar ga dan misschien toch liever voor de Buddenbruckjes. Ondanks dat ik hun levensstijl erg ongezond vind en het allemaal wel té is, zijn ze wel lief en leuk met elkaar. Ik houd niet zo van dat strak in het gareel denk ik.

1 like

Hahaa die Jellies zijn dus heel enorm trots op hun “gemeenschap”/woonplaats. Ik had nog nooit van die plaats gehoord en keek op Google maps. Ik ken niks naast almere en lelystad wat flevoland betreft maar daar ligt het dus. En nu weet ik weeeeer die plaatsnaam niet meer. Het gaat echt van tobbenveen naar tolleveer naar hobbekut. Tollenpeer? Terwijl het zo vaak wordt benoemd. Maar ik kan het zo in de geschiedenis van mn google maps zien.

1 like

De eerste keer in mijn leven dat ik van Urk hoorde waren van die geruchten over inteelt en dat er heel veel drugs en alcoholproblemen zijn daar. (Weet niet of dit echt waar is) Sindsdien kan ik dat niet meer los van elkaar zien. In mijn hoofd is het echt een aparte gemeente en als ik hoor dat iemand er vandaan komt ben ik geïntrigeerd hoe diegene leeft en doet. Alsof ze van een andere planeet komen.

Voor mij is Urk wel echt een andere planeet hoor. Kinderen niet vaccineren, wachten tot God een seintje geeft dat het “de ware is” en alleen samen op een bankje zitten en handjes vast houden tot je gaat trouwen.

4 likes

Volendam is ook zo’n dorpje inderdaad! Ik ben meteen gaan Googlen:

1 like

‘Trots’ om uit 1 van deze dorpen te komen. Mensen denken altijd dat de inteelt heel extreem is, maar in mijn dorp valt het echt wel mee inmiddels

Ik schrok van die kinderen, toen Thalia vroeg wat je niet mag doen bij een baby: “slaan en de keel dichtknijpen” :neutral_face:

12 likes

Of toen dat jongste meisje iets deed, werd ze vol op haar hoofd geramd door haar broer. Niet veel later doet mama hetzelfde bij papa, dus het goede voorbeeld krijgen ze natuurlijk ook niet echt.

1 like

Ja je ziet gewoon dat deze kinderen voortdurend op hun hoede moeten zijn of je niet van achter, voor, links, rechts ergens fysiek benaderd of toegeschreeuwt wordt door een ander kind. De hele tijd zo jong zijnde al constant zo alert moeten zijn lijkt mij heel heftig.
Ze worden ook duidelijk niet consequent gecorrigeerd op fysiek gedrag, waardoor het waarschijnlijk zo uit de klauwen is gelopen. Dat dat jochie inderdaad zegt ‘niet slaan en keel dichtknijpen’ zegt daarin ook wel iets. Was blij dat Thaila in ieder geval nog zei dat kusjes geven wel mocht.

1 like

Ik denk dat het komt doordat het misschien verward wordt met incest? En tegenwoordig is het natuurlijk allemaal te controleren of je bepaalde genen hebt (zoals in het artikel staat volgens mij). Ergens is het ook wel logisch als je in een heel kleine gemeenschap woont. Het zal in ieder geval nu veel minder zijn omdat mensen meer mixen.

1 like

Ik vraag het me ook af. Sowieso kan 1 op 1 aandacht natuurlijk geen kwaad. Maar ik vond het wat schokkend. Dat voor mijn gevoel Thaila nu pas doorhad wat voor niveau ze eigenlijk heeft.

1 like

ik snap wel waarom de jelies kinderen zoveel gaatjes hebben. die kleine drinkt ranja uit een fles en die oudere kinderen zie ik alleen maar blikjes cola drinken :joy:

3 likes

Ik vind het echt zo jammer dat het seizoen alweer afgelopen is en we weer een jaar moeten wachten :cry:

En tijdens de kerstdienst worden ze letterlijk zoek gehouden met rolletjes snoep :zipper_mouth_face:

Echt, deze serie werkt voor mij als lekkere anticonceptie. Nu vind ik 1 kind al uitdagend en komt er hooguit nog een tweede. Maar zoals in deze serie met acht, negen, tien… Meine gute, echt niet hoor.

9 likes

De nagelkerkjes vorig jaar hadden 8-9 (?) kinderen wel onder controle. Maar die hadden wel een fulltime aupair en een boel mensen die kwamen oppassen.

1 like