Een huis vol

Ja vond ik ook!

@Mar87 waarom zou hij hiervan leren? Het pedagogische gedeelte is toch dat hij in de hoek moet zitten, niet dat hij aan 1 arm de trap af wordt getrokken.

1 like

Als hij van de trap werd gegooid is het een ander verhaal. Dit valt echt wel mee. En als je naar Olav keek boeide t m geen ene drol.

1 like

Eh dat een kind niet brult wil niet zeggen dat het geen pijn doet of niet erg is? Een kind hardhandig de trap af slepen aan een armpje is echt geen normale sanctie. Al is het maar omdat één onverwacht harde beweging vanuit dat kind ervoor kan zorgen dat het kind ineens onderaan de trap ligt. Om nou te zeggen dat het mishandeling is: nee. Elke ouder schiet wel eens uit zijn/haar slof. Maar het is ook geen pluimwaardige manier van een kind aanleren dat iets niet mag en de reactie van het kind is niet de graadmeter om af te meten of gedrag oké is.

7 likes

Ik snap dat het niet “pedagogisch verantwoord” is maar ik begrijp de frustratie vanuit Ivan wel en dan kan je soms zo reageren.

2 likes

Ben het helemaal met je eens hoor, dat overleeft ie echt wel.

1 like

Ja ik lees best veel dat mensen de Jellies leuk vinden, maar ik heb dus echt ontzettend veel moeite met hun jaren 50-standpunten en opvoeding & kan me daar zo niet mee identificeren vanuit eigen opvoeding dat ik het bij momenten moeilijk vind om na te kijken. Dat de vrouw perse moet poetsen ‘‘alles gedaan moet hebben voordat de man thuis is’’, dat dat meisje geen relatie mag hebben met een ‘‘ongelovig’’ iemand (ze is 16?) e.d. Ik zie ook wel de warmte / liefde naar hun kinderen en de dingen die ze samen doen e.d. en vind dat mooi om te zien, maar dit overheerst voor mij.

6 likes

Ja dit vind ik ook lastig. Op een gegeven moment gaat mevrouw Jelies de oudste dochter ook “poets les geven, want dat moeten ze wel kunnen als ze later getrouwd zijn!!!
Kan daar zo slecht tegen. Mij nie belle

4 likes

De dochter is 14 dacht ik.

Snap wel wat je zegt, maar denk dat het ook niet realistisch is om onze denkbeelden te projecteren op een gereformeerd gezin dat ook van beide kanten die achtergrond heeft. Ik vind ze nog relatief ‘progressief’ (tattoo’s, vader heeft relaties gehad voor de moeder, bepaalde thema’s worden wel besproken zoals homoseksualiteit). Kan me goed voorstellen dat zij liever hebben dat de dochter met een gelovige jongen thuis komt. En ja dat poetsen, dat is een hele traditionele rolverdeling maar ook niet super afwijkend als moeder niet buitenhuis werkt en vader zelfstandige is in de bouw en verder ALTIJD aan die overkapping aan het bouwen is haha. Gereformeerd of niet. En Harrie moet gewoon meehelpen met poetsen in een van die afleveringen XD.

7 likes

Heel eerlijk: ik denk dat je als kind beter af bent in een gezin als de Jelies dan bij bijv de Buddenbruckjes. Daar is natuurlijk ook warmte en liefde op hun manier, maar qua opvoeding gaat daar mi meer mis. Dan liever ouderwetse en veel te onfeministische rolmodellen, maar die kinderen krijgen zo te zien wel alle aandacht die ze nodig hebben.

3 likes

Mis ik nog wat mensen? Ik ga dit seizoen niet kijken omdat ik de Buddenbruck familie niet kan aanzien/aanhoren. Nog updates vanuit de Jelies?

Edit: kon het niet laten. Toch begonnen. In de eerste minuten van de aflevering alweer een nare opmerking van Rob. Hij zei iets van ‘wat ben jij een vervelend mannetje. Thuis heb je een probleem’. Dussss. Ik schakel weer over naar Netflix😂

Ik ben het met je eens dat hoe je het zelf gewend bent vanuit huis, beĂŻnvloed welk gezin je het leuk vind. Bij de Kraantjes is alles ook netjes idd.
Ik vind alleen die ouders altijd zo negatief en zeurderig reageren op elkaar en de kinderen. Hun jongere kinderen huilen best veel. In aflevering 4 op de camping huilt het zoontje meteen als zijn water wordt gebruikt bij het natgooien van een ander kind. Ik vraag mij af of dat huilen als reactie op alles ook niet aangeleerd gedrag is om dan aandacht te krijgen van de volwassen?
Bij de Jelies zijn idd hele ouderwetse gedragspatronen qua man-vrouw verdeling normaal. Snap dat dat mensen ook echt tegen de borst kan stuiten. Ik vind het dan wel mooi om te zien dat hun kinderen gewoon luisteren en er weinig gehuild wordt. Alleen als ze echt verdrietig zijn op pijn hebben. Zo heb je wel veel meer rust in de tent en is het duidelijk voor die kinderen wat ze kunnen veranderen.

2 likes

Ik heb me bij de Buddenbruckjes vooral verbaasd over dat zoontje dat dit seizoen nog extremer woest heen en weer wiebelt op stressvolle momenten. Lijkt wel een heftige dwangneurose.

En Harrie :heart_eyes: mijn man en ik zijn lang niet zulke lieve geduldige mensen als papa en mama Jelies, maar oooohh wat wil ik graag kindjes die zo lief zijn.

1 like

Gaat Marlynn dit seizoen nog wat anders doen dan steeds dat veel te grote huis schoonmaken of praten over wat ze gaat schoonmaken?

Janken

Vrij veel janken

10 likes

De ouders zijn zo emotioneel onvolwassen. Ik verbaas mij erover. Ik vind Quinten eigenlijk heel erg zijn best doen om met iedereen te communiceren. Hij heeft af en toe en moment dat hij even vastloopt maar verder spreekt hij wel alles uit en probeert te communiceren.

10 likes

Nou dit heb ik dus precies ook zo! Ik vond het ook zo raar dat die moeder er trots op is als haar kerel zegt van wat heb je het weer knap. Please. Alleen omdat hij een piemel heeft hoeft hij de wc niet schoon te maken?! Vind dat zulke rare gedachtes
 en op de een of andere manier kanik me daar ook bijna kwaad om maken. Het is 2020 hoor. Tijd voor wat eerlijke verdeelheid in het huishouden en het leven.
Zo dit was mijn preek.

7 likes

Maar als hij 40 uur per week werkt, vind ik het best wel eerlijk eigenlijk dat zij zorgt dat thuis de boel in orde is. En heb ook niet de indruk dat hij bij thuiskomst met zijn hand in zijn broek op de bank ligt.

15 likes

Nee dat klopt. Maar dat je geluk afhangt van dat je kerel zegt dat het huis schoon is vind ik heel vreemd

Haha tsja, ik zou me er ook niet heel content door voelen, maar zij heeft dat duidelijk wel. Dan is het best goed geregeld, iedereen blij.

Absoluut. Hun leven zelf weten
 ik ben ook op zo’n manier opgevoed, en daarom staat het me zo tegen om dit allemaal zo te zien

1 like