Een huis vol

Hier ook zo opgevoed hoor. De quote: “Een schoon huis is een teken van een verspild leven” vind ik best wel van toepassing op mijn moeder. Die had veel meer kunnen genieten als ze zich niet zo had opgewonden over wat anderen van haar huis(houden) vonden.

5 likes

Inderdaad. Mijn oma zegt altijd: stoelen bedanken je niet voor het poetsen’ haha. Maargoedieder zn eigen levenswijze natuurlijk en dat respecteer ik. Maar dat genderrollen kan ik niet tegen. Bij ons thuis ook altijd. Wij als meiden altijd helpen (zelfs nog na het werk/school ed) en mijn broer had mazzel. Die hiefde nooit iets… Vind dat zo’n vreemde redenering gewoon…
Ik doe nu ook het meeste in het huishouden, maar dat is een keuze die we samen hebben gemaakt omdat ik maar 12u werk. Niet omdat ik toevallig een baarmoeder heb en mijn vent een piemel.
Sorry het zit me hoog haha

3 likes

Omg haha zoooo herkenbaar. Bij ons ging eens de vaatwasser stuk en mijn vader vond het niet nodig om een nieuwe te kopen, want afwassen was ook best. Ja, lekker makkelijk als je het zelf nooit hoeft te doen en lekker op de bank een krantje gaat lezen na het eten.
Nu was ik niet op mijn mondje gevallen dus ik heb echt de grootste ruzies met mijn ouders hierover gehad. Zeker toen ik een jaar of 18 was en me echt goed ging beseffen hoe krom dit allemaal was.

Mijn moeder is nu nog steeds impressed als mijn man uit zichzelf borden naar de keuken brengt. Of als ze hoort dat hij thuis de was doet.

3 likes

Haha ze poetsen op plekken waar ik echt nog nooit heb gepoetst. Lijkt me stressvol zo de dag voor de vakantie!

Ben ik het mee eens. Ik denk ook niet dat je kan verwachten dat 1 partner fulltime werkt en het hele huishouden doet. Dus met verdelen lijkt me niets mis. Wat ik wel jammer vind is dat die verdeling gebaseerd is op geslacht. Waardoor hun dochters het voorbeeld krijgen dat hun toekomst ligt bij een strak huishouden runnen. En hun zoon leert dat hij later moet zorgen voor brood op de plank.
Ik vond het ook best verdrietig dat die moeder vertelde dat ze er ooit van droomde om te voetballen, maarja dat is op zondag dus dat kon niet.
Het idee dat je geloof je dus beperkt in je dromen en talenten. Maar aan de andere kant zie je ook dat ze vrij ruimdenkend zijn, dus wellicht dat ze hun kinderen een opvoeding meegeven waarin wel alles mogelijk is.

1 like

Samenvatting van het seizoen. En die Sam maar helpen! Goed jong vind ik dat.

1 like

De moeder lijkt me wel zo ontzettend lief. Ben het niet helemaal eens met hun traditionele denkbeelden/genderrollen maar ze is zo liefdevol en vrolijk dat ze denk ik eigenlijk alles van haar kinderen zou accepteren als ze maar gelukkig zijn.

14 likes

Ja dat dus! Zo’n hecht en liefdevol gezin. Heel leuk om te zien.

1 like

Ja :slight_smile:

Ik heb de afl. vandaag nog niet gezien maar in het voorstukje zag ik dat ze de muur zelfs ging soppen?

1 like

Wow ik maak ook altijd m’n huis schoon voordat ik op vakantie ga, maar zij doet plekken wat ik nog nooit in m’n leven heb schoongemaakt.
Ik vind het heel leuk om te zien hoe liefdevol zij met hun kinderen en elkaar om gaan, maar die gender rollen vind ik zo tenenkrommend. Vreselijk!

De buddenbruckjes vindt ik tot nu toe ook veel rustiger dan eerst. Ze maken voor die kinderen er wel een hele leuke tuin van met veel speel toestellen.
En die ene jongen die altijd z’n vader helpt, zo lief. Dat is geloof ik ook de enige die echt helpt haha.

Wat ik wel gek vond was dat ze het hadden over wie er bij de bruiloft mocht zijn. En die moeder over Chayenne praatte terwijl ze er gewoon bij stond en zij zei ook verder niks. Blijf haar een beetje apart vinden.

En de Kraantjes, die ouders zijn gewoon mega irritant.

1 like

Haha inderdaad! Ik moet zeggen dat ze wel goede invloed op me heeft gehad, heb nu meteen m’n huis even gepoetst en keukenkastje gesopt. Dat krijgt bijna niemand voor elkaar bij mij dus kudo’s voor haar.

6 likes

Ik heb ook het idee dat Chayenne misschien ook wel wat mist qua intelligentie. Bijv. dat ze die coaching over de bevalling kregen en zij bij het woord bevalling niet een ander woord kon bedenken en ze naar miguel keek zodat hij haar hielp. Hij komt wel echt over als een lieve en verantwoordelijke jongen. Ik ben ook wel heel benieuwd uit welke familie chayenna komt en wat die van de hele situatie vinden, maar dat zullen we wel niet te zien krijgen. Het is wel fijn dat thaila en rob hen goed kunnen helpen met de baby en ze daar kunnen wonen. Ze hebben wel altijd veel familie om op terug te vallen dus daardoor zullen ze denk ik niet snel maatschappelijk werk o.i.d. nodig hebben. Ik ben ook heel benieuwd hoe zij met een ouder kindje zal omgaan. Ze komt wel heel lief over en vind kinderen leuk maar ze is wel nog echt heel jong en ze is denk ook wat introverter dus ze zal daardoor misschien minder snel wat zeggen.

6 likes

Je weet niet hoe ze is als ze alleen zijn. Miquel zegt dat hij haar in het begin wat stil vond maar na een tijdje steeds grappiger vond en nu heel erg met haar kan lachen. Hij is zelf niet op z’n mondje gevallen en lijkt me niks voor hem (voor zover ik dat kan beoordelen) om met zo’n meid te zijn die nooit wat zegt.
Mijn broer zegt in gezelschap letterlijk nooit iets, komt geen woord uit. Getrouwd met een super spraakzame vrouw die ook zegt dat als ze alleen zijn hij gewoon veel praat en ze dezelfde humor hebben, ze zegt dat ze anders echt niet met hem zou zijn als hij nooit wat zei.

2 likes

Moeder Kraan gaat emotioneel van de ene naar de andere kant. Die staat constant onder stress en spanning, niks gezellig en leuk maar dan wel uitspattingen zoals de feestjes die ze met de pubers hebben in de avond op gekke feestnummers. Waar ze blijkbaar ook wat drinkt. Beetje het tegenovergestelde haha.

Moet wel lachen om het woord “gender rollen” wat hier wordt gebruikt, geslachtsrollen!!!

1 like

Zo dit viel mij ook op inderdaad, ik vind het heftig dat hier 0 aandacht voor lijkt, elk seizoen weer. Dit soort kinderen hebben extra behoefte aan structuur, hulp bij prikkelregulatie, gevoel van veiligheid/rust. Zo’n beetje alles wat ik hier vooral niet zie.

Waarom kan ik de aflevering nog niet terugkijkennnnnnnnnnnnnn

Bij de Jelies bestaan er ook geen gordels in de auto??

9 likes

Quinten wordt boa. Dat lijkt me nou écht een succes…

Valt me echt op hoe weinig zelfredzaam al deze kinderen zijn? Op je 19de voor het eerst een verfroller aanraken? Niet snappen hoe de wasmachine werkt (zelfs al heb je hem nog nooit bediend, is geen rocket science), heel serieus je kinderen moeten haan uitleggen hoe huishouden werkt?

4 likes

Ik snap nooit hoe mensen écht niet de was kunnen doen.
Het is een van de makkelijkste klusjes, erin proppen en aan zetten.
Je weet toch ook hoe een vaatwasser werkt.
Vooral ook omdat je d’r alles zag schoonmaken verder, en dat is veel kutter haha. Maar het zal me ook niet heel erg verbazen dat ze het niet wist omdat die moeder dat liever niet uit handen geeft, vgm zei ze ook ooit dat ze daar niet mocht koken.

4 likes